Menu

Hoe start ik een webwinkel?

door Gert-Jan Ensink

op 12 januari 2017

Hoofdstuk 1 - Voorbereiding


Misschien weet je al precies wat voor soort webwinkel je wilt beginnen. Je weet welke producten je gaat verkopen en hebt ook al ideeën over je webshopconcept. Misschien zijn je plannen nog wat pril en wil je eerst gericht marktonderzoek doen. In welke stadium je je ook bevindt, het is altijd verstandig om vooraf te toetsen of je idee rendabel is.


1.1 Marktonderzoek

1.1.1 De concurrentie

Zijn er andere spelers, groot of klein, in Nederland of in het buitenland, die jouw producten of diensten al aanbieden? Bestudeer ze. Het is goed om te weten voor welke prijzen ze de producten aanbieden. Verder kun je kijken hoe zij hun marketing aanpakken, welke productomschrijving ze gebruiken, hoe gebruiksvriendelijk de webshop is, hoe goed ze zijn te vinden in Google, hoe populair ze zijn op social media en ook hoe het is gesteld met de klantvriendelijkheid.


1.1.2 Kopersmarkt

Een voorwaarde voor succes is dat mensen je producten willen kopen. Er moet dus vraag zijn naar het product. Stel jezelf kritische vragen over de kopersmarkt. Het is essentieel dat er genoeg kopers zijn, dat je weet wie ze zijn en hoe je ze kunt bereiken. Zijn het vooral mannen of vrouwen, en hoe oud zijn ze ongeveer? Kopen ze producten graag online, wat vinden ze belangrijk als ze jouw product kopen en op welke mediakanalen zijn zij voornamelijk aanwezig?

Lees het volledige artikel

Wil je dit artikel verder lezen?

Wij sturen je de link toe wanneer je jouw gegevens achterlaat.

Jouw gegevens