arrow_backTerug naar 4 B2B trends voor 2021

4. Chatbots

Wellicht heb je de term chatbot al regelmatig voorbij zien komen gezien chatbots steeds meer in gebruik worden genomen door organisaties. De trend van chatbots is dusdanig dat de wereldwijde omzet van de chatbot in 2021 zal stijgen naar meer dan 3 miljard dollar en zelfs naar 9,4 miljard dollar in 2024, volgens onderzoekers van MarketsandMarkets.

 

Maar wat is een chatbot nu eigenlijk? Welke toegevoegde waarde heeft dit voor jouw B2B organisatie en welke trends en ontwikkelingen zijn van belang?

 

“Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die je kan inzetten op verschillende communicatieplatformen, zoals een website, webshop of social media platformen zoals als Facebook of Whatsapp.”

 

De chatbot wordt ingezet als ondersteunende factor voor de communicatie en wordt vaak gezien als een efficiënt alternatief voor een menselijke gesprekspartner.

Waarom is een chatbot efficiënt voor jouw B2B organisatie?

·       Een chatbot is 24/7 in te zetten

·       Een chatbot reageert direct op vragen of opmerkingen van (potentiële) klanten

·       Het biedt de mogelijkheid om tegelijkertijd meerdere gesprekken te voeren

·       Een chatbot is in te zetten op meerdere communicatiekanalen

·       Door een chatbot haken bezoekers minder snel af op je webshop of website

·       Je bespaart personeelskosten

 

Ondanks dat chatbots relatief nieuw zijn in de B2B markt, zijn er vele trends en ontwikkelingen die relevant kunnen zijn voor jouw organisatie. We lichten ze graag voor je toe.

4.1 Betalen via chatbots

Een belangrijke ontwikkeling binnen de B2B markt is dat het mogelijk wordt om via chatbots betalingen te accepteren en transacties te verwerken. Dit staat ook wel bekend als ‘’conversational billing’’. Uit onderzoek van Chatbot Magazine blijkt dat 2 op de 3 millenials uit de Verenigde Staten bereid is om via een chatbot een betaling te voltooien. Maar hoe ziet betalen via een chatbot er dan precies uit?

 

Via een chatbot kan je op verschillende manieren betalen. Zo kan de chatbot de klant doorverwijzen naar een betalingsplatform waar hij de betaling voltooit, bijvoorbeeld via iDEAL. Ook is het mogelijk om binnen de chat- of appomgeving te blijven en daar een aankoop te voltooien. Door het betaalproces op deze manier te vereenvoudigen, stijgt te klanttevredenheid en hoeven klanten een appomgeving niet te verlaten, wat vergeten winkelwagens voorkomt.

4.2 Voice bots

Inderdaad, chatbots door middel van stemgeluiden zijn ook een opkomende trend. Door middel van spraaktechnologie kan je als bedrijf middels een geautomatiseerde gesprekspartner (de bot) een gesprek voeren met klanten. Hoewel voice bots relatief nieuw zijn ten opzichte van de chatbot, is dit een ontwikkeling die voor veel bedrijven relevant kan zijn. De voice bot biedt namelijk, indien deze optimaal gebruikt wordt, dezelfde voordelen als de chatbot.

 

Een voice bot is vergeleken met een chatbot op dit moment nog veel gevoeliger voor fouten. Naast dat deze bot de teksten van een (potentiële) klant goed moet interpreteren, zijn onder andere de timing en tempo van een voice bot cruciaal. Wat voor iemand best langzaam kan zijn, kan voor de ander supersnel en dus lastig te volgen zijn. Grote bedrijven die deze vorm van communicatie gebruiken (Alexa via Amazon, Siri via Apple en Bixby via Samsung) verbeteren regelmatig nog zaken aan hun voice bot.

4.3 Zelf reflecterende chatbots worden steeds menselijker

Door middel van machine learning en AI (artificial intelligence) kunnen chatbots patronen herkennen in hun communicatie naar (potentiële) klanten en daarbij zelf de positieve patronen maximaliseren en de negatieve patronen minimaliseren. De chatbots worden zo alleen maar relevanter doordat ze beter reageren en langer gesprekken op hoogwaardig niveau kunnen volhouden.

 

Door het communiceren met mensen leert de chatbot ook steeds meer van de mens zelf. Daardoor kan de chatbot ook steeds menselijker overkomen. Vele chatbots die op websites actief zijn worden genoemd naar een medewerker. Dit geeft de (potentiële) klant meteen de indruk dat hij met een medewerker praat in plaats van een chatbot.

Ben je door dit trendrapport geinspireerd geraakt om ook met jouw B2B organisatie de stap naar online te maken? Lees hier dan meer over hoe onze B2B oplossing jou hierbij kan helpen. Of start direct een proefperiode en ervaar het gemak van onze software zelf.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring