arrow_backTerug naar 4 B2B trends voor 2021

3. Content marketing

Contentmarketing is tegenwoordig niet meer weg te denken wanneer het gaat om het genereren van leads in de B2B markt. Ook in 2021 zet de content trend zich voort, en dus is het belangrijk om hierop in te spelen met jouw business. Wat is content marketing ook alweer precies?

 

Content marketing is een vorm van marketing waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat.”

 

Content marketing draait om het bouwen en onderhouden van relaties met doelgroepen door middel van het creëren en publiceren van content. Door doelgroepen op de juiste momenten in de customer journey waardevolle en relevante content te bieden, versterkt dit de band met jouw bedrijf en zorgt dit ervoor dat jouw bedrijf als specialist wordt gezien, waardoor de kans op een zakelijke transactie groter is.

 

Wanneer je aan de slag gaat met content marketing, dient de content dus perfect aan te sluiten op de behoeften van jouw doelgroep, zakelijke shoppers. Waaraan hebben zij behoefte in 2021? En in welke fase van de customer journey willen ze welk type content voorgeschoteld krijgen?

3.1 Customer journey

De customer journey, de weg die een shopper aflegt om uiteindelijk een bepaald product of een bepaalde dienst te kopen, kan worden verdeeld in diverse fases. In iedere fase zijn er typen content die het meest geschikt zijn om in te zetten. We bespreken de oriëntatiefase en de overwegingsfase, oftewel de belangrijkste fases waarop de shopper zijn uiteindelijke keuze baseert.

Oriëntatiefase

De online shopper is tijdens deze fase opties aan het onderzoeken en zich aan het oriënteren. Kortom, een fase waarin jij met jouw business de aandacht van de shopper moet zien te trekken. Dit kun je doen door content aan te bieden die de voordelen van jouw product of dienst uitlegt en tegen de eigenschappen van andere producten afzet.

 

Welke content bied je anno 2021 aan tijdens deze fase?

·       Social media content (how to’s, animated infographics, video’s): ontwikkel social media uitingen die bijvoorbeeld interessante cijfers en feiten over jouw product of dienst laten zien en antwoord geven op vragen waarmee shoppers in deze fase worstelen. Informatie die een oplossing voor een probleem beschrijft of zogenaamde 'how to'-publicaties, animated infographics en video’s zijn trending. Probeer de shopper te triggeren met deze content zodat ze doorklikken naar jouw website.

·       Blogs of podcasts: voorzie shoppers van diverse interessante blogs of podcasts over het product of de dienst waarnaar hij opzoek is. Middels blogs kun je de shopper proberen te overtuigen van de meerwaarde van jouw aanbod, en zorg je ervoor dat de shopper jou gaat zien als expert. Ook podcasts zijn hiervoor ideaal: zoek samenwerkingen op met experts in de markt en bied shoppers interessante content om naar te luisteren.​​​​​

Overwegingsfase

In de afwegingfase overweegt de shopper diverse bedrijven om mee in zee te gaan. De shopper gaat op zoek naar de verschillen tussen de geselecteerde bedrijven en probeert te ontdekken welk bedrijf met haar product of dienst het beste bij zijn situatie past.

 

Hoe kun je hierop in 2021 het beste inspelen middels content?

·       Online demo’s/podcasts: door online demo’s of podcasts aan te bieden, creëer je een kans om de shopper te laten zien wat de voordelen zijn van jouw product of dienst. Probeer een demo of podcast vooral informatief in te steken in plaats van enorm commercieel (“Wij van WC-eend adviseren WC-eend”).

·       Videodocumentatie: zorg ervoor dat er voldoende inhoudelijke informatie beschikbaar is over jouw product of dienst. De B2B shopper anno 2021 wil in zo min mogelijk stappen de informatie verkrijgen waarnaar hij opzoek is, en wil dit het liefste op een vermakelijke manier verkrijgen, wat video tot de ideale content maakt.

·       E-books en audiobooks: in e-books en audiobooks die je aanbiedt kun je een verdiepingsslag maken qua content en dieper inhoudelijk ingaan op diverse onderwerpen. Daarnaast kun je het zo inrichten dat een shopper eerst zijn e-mailadres moet invullen waarna hij het betreffende e-book of audiobook kan downloaden. Je beschikt dan over zijn gegevens en heb direct een goede reden om contact met hem op te nemen.​​​​​​

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring