arrow_backTerug naar 4 B2B trends voor 2021

2.3 Gepersonaliseerde e-mailmarketing

Marketing automation biedt jouw B2B organisatie de mogelijkheid om persoonlijk te communiceren met je klanten en prospects. Eén van de manieren om te communiceren met doelgroepen is via e-mail. Anno 2020 bieden vele e-mailmarketing tools de mogelijkheid om naadloos te integreren met een marketing automation programma of website/webshop. Ondanks dat e-mailmarketing één van de meest gebruikte tools binnen marketing automation is, is dit nog volop in ontwikkeling.

 

Doordat er nu veel (online) data beschikbaar is, is het nu tijd om klanten en prospecten slimmer te segmenteren en workflows in te richten. Het segmenteren van jouw klanten is essentieel voor een marketing automation workflow, gezien je relevante content wilt blijven aanbieden.

 

Een workflow is een reeks e-mails die is opgesteld voor een specifieke groep klanten of prospects. Op basis van het inzicht in de huidige data en het online gedrag van prospects, kun je door middel van workflows op de lange termijn persoonlijke content aanbieden. En dat content steeds belangrijker wordt, blijkt uit onderzoek van DotDigital. Uit dit onderzoek blijkt namelijk dat 98% van de B2B kopers minstens één zoekopdracht uitvoert in een aankoopproces. Content is dus, natuurlijk naast prijs, een invloedrijke factor in het beslissingsproces van een prospect.

2.4 Voorbeeld: Verlaten winkelwagen

Een goed voorbeeld van een marketing automation mail is de verlaten winkelwagen mail, één van de best presterende mails om verloren klanten terug te winnen.

 

Door online gedrag in kaart te brengen kan een marketing automation programma herkennen dat een bezoeker zijn of haar bestelling (nog) niet heeft afgerond. Door hierop in te spelen middels een herinneringsmail, kan de klant zijn of haar bestelling alsnog afronden.

 

Door extra geavanceerde mogelijkheden kan het systeem wellicht ook nog eens herkennen welke soort producten de bezoeker in zijn of haar winkelwagen heeft. Gebaseerd op deze gegevens kan een bepaalde actie getoond worden in de e-mail die de kans op een conversie nog meer verhoogt.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring