arrow_backTerug naar Voorkom winkelwagenverlaters

Tip 10: Zorg voor een duidelijk checkout proces

Veel klanten geven aan dat verwarring een reden vormt om hun winkelwagen te verlaten. Van alle oorzaken met betrekking tot een verlaten winkelwagen, ligt 12% aan een onduidelijk checkout proces. Hoe zorg je dus voor een heldere checkout, en wat werkt het beste voor jouw klantgroep? Je hebt verschillende vormen van checkout, zoals een Multi Step Checkout, One Step Checkout en een One Page Checkout.

 

Bij de Multi Step Checkout bestaat het checkout proces uit verschillende pagina’s waarop de klant zijn gegevens moet invullen. Bij iedere stap dient de klant door te klikken om naar de volgende stap, en volgende pagina, te gaan. Een veelvoorkomend probleem is dat potentiële klanten producten in de winkelmand plaatsen en vervolgens het bestelproces beëindigen omdat het checkout proces uit te veel stappen bestaat.

Bij de One Page Checkout worden alle stappen van het bestelproces op één pagina onder elkaar weergegeven. Wanneer het eerste gedeelte is ingevuld, bijvoorbeeld NAW-gegevens, verschijnt het volgende venster automatisch, bijvoorbeeld Betaalgegevens. De One Step Checkout werd in eerste instantie vaak door online shops ingezet om winkelwagenverlaters tegen te gaan. Het verschil met de One Page Checkout is dat bij deze functionaliteit de stappen van het bestelproces niet onder elkaar staan, maar juist naast elkaar.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring