7 essentiële onderdelen bij een webshop maken

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 17 januari 2024

Als online ondernemer met een passie voor producten of diensten, is een webshop maken één groot avontuur. De manier waarop je online aanwezig bent is bepalend voor het bereiken van jouw doelgroep en dus voor het succes van jouw webshop. In dit blog bespreken we enkele essentiële onderdelen die je helpen bij een succesvolle webshop maken, van het kiezen van de juiste webshopsoftware tot het testen van je webshop. Lees snel verder om te ontdekken wat je echt niet mag vergeten. 

Een webshop maken begint met een betrouwbare webshopsoftware

De eerste stap bij een webshop maken is het kiezen van het juiste e-commerceplatform voor je webshop. Populaire keuzes zijn bijvoorbeeld CCV Shop, Shopify, WooCommerce (voor WordPress-gebruikers), en Magento (een Open Source platform waarbij je veel technische kennis moet hebben om een webshop te maken). Elk platform heeft zijn eigen functies en voordelen, maar over het algemeen geldt dat een SaaS-platform een slimme keuze is voor een webshop maken, omdat je hierbij tegen een laag maandbedrag webshopsoftware huurt waarbij updates en beveiliging automatisch worden doorgevoerd. Weeg alle functionaliteiten van diverse partijen tegen elkaar af en kies degene die het beste bij je bedrijf past.

Een passend design kiezen voor jouw webshop

Onderdeel van een webshop maken is het design ervan. Zorg voor een eenvoudig en intuïtief ontwerp van je webshop. Zo dragen een heldere navigatiestructuur en duidelijke categorieën bij aan een positieve gebruikerservaring, maar ook kleurgebruik en lay-out.

Vele webshopsoftware partijen bieden een groot aantal templates aan om uit te kiezen, waarbij je kunt kiezen tussen een algemene template of eentje die al voor een groot deel aansluit op de branche waarin je producten gaat verkopen. Omdat dit soort templates zijn ontwikkeld door de webshopsoftware leverancier, is de kwaliteit vaak goed en vormt het kiezen van zo’n template een goede basis voor het design van je webshop.

Kijk bij het webshop maken wel goed of een specifieke template echt bij jouw webshop past. Is de template een match met wat jij wilt uitstralen met jouw webwinkel? Ziet de template er op verschillende apparaten goed uit (bijvoorbeeld mobiel, desktop en iPad)? Staat het menu bovenaan de pagina of aan de zijkant, en is dit wat je wilt? Stel jezelf deze vragen bij het uitkiezen van een template voor je webshop om in één keer de goede keuze te maken. 

Heb je eenmaal een kant-en-klare template gekozen, dan kun je deze eenvoudig aanpassen en personaliseren zodat deze écht aansluit bij jouw productaanbod en huisstijl. Enkel een aanpassing in de kleuren van jouw template, het selecteren van een ander lettertype en het plaatsen van jouw eigen logo kan al veel verschil maken.

Jouw producten optimaal presenteren

Goede productfoto's en duidelijke beschrijvingen zijn een must bij een webshop maken. Hierbij is het belangrijk om dit in eigen hand te houden zodat je voor unieke content zorgt waarmee je jezelf onderscheidt van concurrenten. Je kunt immers wel de productbeschrijvingen en -foto’s van jouw leverancier klakkeloos overnemen, maar als meerdere afnemers dit doen, val je niet op en waarderen zoekmachines jouw webshop lager omdat je geen unieke content hebt geplaatst.

Naast productbeschrijvingen inclusief gedetailleerde productinformatie en prijzen, zijn foto’s van het product één van de belangrijkste onderdelen van een productpagina. De productfoto’s moeten de potentiële klant aanspreken om ze enthousiast te maken over het product en over te gaan tot aankoop. Zorg er bij het webshop maken daarom voor dat de productfoto’s van hoge kwaliteit zijn en dat ze allemaal dezelfde verhouding hebben. Het oogt immers rommelig als foto’s in diverse foto’s naast elkaar staan. Dit kan erg onprofessioneel overkomen voor de bezoeker. Zorg er bovendien ook voor dat je verschillende soorten foto’s maakt van jouw product. Een product met een witte achtergrond is een goed begin, maar bezoekers willen ook vaak weten hoe het product er in een bepaalde setting uitziet. Door hierop in te spelen, krijgt de bezoeker ook echt een beeld van het product en hoe deze functioneert.

De SEO-vriendelijkheid van jouw webshop garanderen

Wanneer je webshopsoftware hebt gekozen, een design hebt neergezet en productfoto’s hebt gemaakt en geplaatst, ben je een eind op weg. Maar hoe zorg je er bij het webshop maken voor dat jouw webshop wordt getoond in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google? Dit heeft alles te maken met de SEO-vriendelijkheid van je webshop. Maak je webshop gemakkelijk vindbaar voor zoekmachines door zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe te passen. Gebruik bijvoorbeeld relevante zoekwoorden in productbeschrijvingen, meta-tags en URL's om je positie in zoekresultaten te verbeteren. Schrijf ook blogs en wissel linkjes uit met andere relevante websites en webshops zodat zoekmachines niet meer om jouw webshop heen kunnen.

Marktingtools implementeren bij jouw webshop maken

Gebruik bij het webshop maken slimme marketingtools om bijvoorbeeld de conversie te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan een app die de conversies van jouw webshop optimaliseert door automatisch gerelateerde producten te tonen bij een specifiek product, of marketing automation apps die ervoor zorgen dat jij je klanten persoonlijke berichten kunt sturen waarmee je precies inspeelt op hun behoeften. Elke app heeft zijn unieke waarde, maar voegt deze ook iets toe aan jouw webshop? Denk daar goed over na.

Betaalmethoden en verzendpartijen koppelen voor een naadloze ervaring

Als potentiële klanten jouw webshop weten te vinden en door jouw aantrekkelijke design en informatieve productpagina’s graag een aankoop bij je willen doen, is het hiervoor essentieel dat ze op jouw webshop kunnen afrekenen én dat de bestelling ook daadwerkelijk bij de klant wordt bezorgd. Zorg dus bij voor veilige online transacties door betrouwbare betalingsproviders te integreren tijdens jouw webshop maken. Koppel bijvoorbeeld met een Payment Service Provider via waar je eenvoudig met diverse betaalmethoden koppelt zoals iDEAL, PayPal en creditcard. Het aanbieden van diverse betaalmethoden via zo’n partij zorgt voor vertrouwen bij je klanten. Kies ook een verzendpartij om mee samen te werken zodat jouw bestellingen netjes bij jouw klanten worden geleverd. Via veel webshopsoftware koppel je eenvoudig met diverse verzendpartijen zoals PostNL of DHL.

Webshop maken klaar? Testen maar!

Ben je klaar met jouw webshop maken? Voer dan voordat je jouw webshop daadwerkelijk lanceert uitgebreide tests uit op alle functionaliteiten. Plaats zelf bestellingen, doe een betaling en werk voorraadniveaus bij. Verloopt alles soepel? Laat je webshop dan ook nog testen door familie en vrienden, zodat je zeker weet dat je niets over het hoofd ziet. Vergeet hierbij niet te controleren of je webshop goed presteert op verschillende apparaten en browsers. Werkt alles naar behoren? Dan houdt niets je tegen om jouw webshop definitief te lanceren.