Aliexpress, Temu en Bol.com: Hoe kan je als webshop concurreren met grote marktplaatsen?

Sander Kuiken

Door Sander Kuiken op 8 november 2023

Aliexpress, Temu, Wish, Bol.com en Amazon zijn grote marktplaatsen. Ze staan bekend om een uitgebreid productaanbod voor vaak ook lage prijzen. Vooral Aliexpress, Temu en Wish staan bekend om de absurd lage prijzen die zij aanbieden, waarbij de levering soms ook nog eens gratis is. Als webshopeigenaar kan het een grote uitdaging zijn om hiermee te concurreren. In deze blog vind je daarom meer informatie over de grote marktplaatsen, maar ook dé manieren om je als webshop staande te houden tegen de giganten.

Hoe werkt de concurrentie?

Voordat we dieper ingaan op manieren om te concurreren met grote marktplaatsen zoals Aliexpress en Bol.com, is het belangrijk om te begrijpen hoe de concurrentie in deze online markten te werk gaat.

Bol.com en Amazon:

Deze marktplaatsen werken deels hetzelfde. Een deel van het productaanbod komt vanuit eigen distributiecentra en voorraden en het andere deel van het productaanbod wordt aangeboden via andere webshops, waarbij de webshops in dit geval vaak  ook de levering doen. Het kan ook zomaar zijn dat je als webshop zelf jouw producten aanbiedt op deze marktplaatsen.

Verder rekenen Bol.com en Amazon beide vaak normale prijzen voor producten (ofwel vergelijkbare prijzen zoals in winkels), levering binnen 1 dag, gratis verzending vanaf een bepaald bedrag en mogelijkheid tot retourneren. De grootste uitdaging die je hier vind als webshop is vaak het uitgebreide productaanbod van Bol.com en Amazon en de naamsbekendheid van deze platformen. Met een webshop bij CCV Shop zelf je producten aanbieden via deze marktplaatsen via de integraties in de CCV Shop App Store en profiteren van deze voordelen.

Aliexpress, Wish en Temu:

Ook Aliexpress, Wish en Temu lijken sterk op elkaar. Alle 3 komen uit China en bieden producten aan voor hele lage prijzen. Zo kun je op Temu voor 25 euro een Smartwatch kopen of voor 13 euro neppe Apple Airpods. Daarnaast is de levering vaak gratis, of een paar euro, en zijn alle producten altijd in de aanbieding. Wel moet je vaak langer dan een week wachten op de producten, valt de kwaliteit vaak tegen (vaak te verklaren vanwege de prijs die je voor de producten betaald) en vind je vaak namaak / dupes van bekendere merken.

Er zijn veel verschillende redenen waarom deze marktplaatsen zo goedkoop zijn, zoals massaproductie, producten versturen in bulk-leveringen, producten zo goedkoop mogelijk produceren en kwaliteit. Toch zijn deze marktplaatsen erg populair, vooral onder jongeren.

Het verschil in USP’s

Om te concurreren met deze marktplaatsen is het van belang om te kijken naar je USP’s. Welke onderdelen maken jouw webshop uniek, of geven consumenten een reden om bij jouw webshop een bestelling te plaatsen en niet bij de marktplaatsen? Om een goed beeld te geven van potentiële USP’s vind je hieronder een klein overzicht.

  1. Unieke producten: De marktplaatsen staan vaak vol met dezelfde producten. Vooral op Aliexpress, Temu en Wish kom je veelal hetzelfde tegen. Door unieke designs aan te bieden, bijzondere producten of zelfs handgemaakte producten kun je als webshop opvallen.
  2. Eerlijke prijs: Door te werken met eerlijke prijzen, waarin je aangeeft hoe een prijs tot stand is gekomen en waarin je aangeeft dat de prijs/kwaliteitsverhouding goed is, kun je klanten overtuigen die graag kwalitatieve producten bestellen.
  3. Milieuvriendelijke producten: Grote marktplaatsen staan bekend voor de massaproductie, wat natuurlijk niet milieuvriendelijk is. Door aan te geven dat jouw producten op een duurzame manier gemaakt worden, kun je klanten aantrekken die dit belangrijk vinden.
  4. Lokale ambacht / lokale betrokkenheid: Door lokale producten te verkopen, of lokaal maatschappelijk betrokken te zijn met jouw webshop, trek je klanten aan die hier waarde aan hechten. Natuurlijk moet dit wel passen bij jouw product aanbod / missie.
  5. Levertijden: Vaak moeten klanten van de marktplaatsen zoals Temu, Aliexpress en Wish.com een langere tijd wachten op de bestelling, aangezien deze vaak vanuit china verzonden worden. Door te focussen op een snellere levertijd heb je daarin een USP.

Het kan zijn dat bovenstaande USP’s niet volledig passen bij jouw webshop of productaanbod. Wel kunnen de bovenstaande USP’s je inspiratie geven voor je webshop. Schaaf ze bij en bekijk of je nog andere soortgelijke UPS’s kunt bedenken die passen bij jouw doelgroep en de markt waarin je actief bent.

Persoonlijke klantervaring en focus op kwaliteit

Een belangrijk onderdeel voor je webshop kan liggen in het bieden van kwaliteit en een persoonlijke klantervaring. Door de nadruk te leggen op kwalitatieve producten en een winkelervaring met zorg en aandacht voor je klanten, kun je de klanten aantrekken die waarde hechten aan de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Bovendien is het belangrijk om te tonen dat je begrijpt wat je klanten nodig hebben en dat je bereid bent om maatwerkoplossingen te bieden. Door deze focus op kwaliteit en personalisatie creëer je een band met je klanten, waar vaak de grote marktplaatsen zich niet op focussen.

Eigenlijk moet je daarom bij elke stap in het bestelproces streven naar een persoonlijke ervaring. Dat betekent dat je oog hebt voor de kleine details, zoals het personaliseren van e-mails en het aanbieden van exclusieve aanbiedingen aan terugkerende klanten. Het draait allemaal om het creëren van een band met je klanten, zodat ze niet alleen producten kopen, maar ook de ervaring van winkelen bij jouw webshop waarderen. Kwaliteit en personalisatie kunnen je helpen een trouwe klantenkring op te bouwen die keer op keer bij jou terugkomt.