ANRO Juweliers: pre-loved gouden sieraden met een internationaal succes

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 18 oktober 2023

Zeven jaar geleden begon Rob met de online verkoop van pre-loved gouden sieraden. Ondertussen is dit uitgegroeid tot een groot succes. Hoe gaat Rob om met de verzending van zijn producten? Hoe ervaart hij de Multishop koppeling? Wat vindt hij van de samenwerking met de Design Studio? We vroegen dit en meer aan hem. Lees nu het succesverhaal achter ANRO Juweliers!

Kun je wat meer vertellen over het ontstaan van ANRO Juweliers en wat voor producten je verkoopt?

Rob: “Zelf ben ik 30 jaar actief in het vastgoed, vastgoedontwikkeling en projectontwikkeling. Ik verhuurde een winkelruimte aan een typische goudhandelaar. Toen heb ik de mogelijkheid gekregen om dat over te nemen en ben ik mij gaan verdiepen in gouden sieraden en hoe de verkoop daarvan werkt en zo ben ik er eigenlijk ingerold.”

“Wij kopen sieraden op van goudhandelaren in Nederland, Duitsland en België. Waarna wij deze weer als nieuw laten maken en vervolgens verkopen als pre-loved sieraden. Oftewel, ze zijn al door iemand gedragen maar nog steeds van goede kwaliteit. Op het moment dat er iets mee is dan herstellen we dat ook voor de verkoop.

Waarom heb je ervoor gekozen om online te verkopen? Ik kan mij voorstellen dat niet veel juweliers producten van zulke waarden online aanbieden.

“Ik zal het nog sterker vertellen, er zijn nog maar heel weinig juweliers die dit aanbod hebben. Vroeger had je hier in Enschede wel tien serieuze juweliers. Hiervan zijn er nu nog maar drie van over, en die bieden deze producten niet aan in hun winkel. Als je op zoek bent naar een bijzonder sieraad zul je bij de lokale juwelier ook moeten kiezen uit een catalogus en kun je het sieraad niet eerst bekijken. Dus ik ben ervan overtuigd dat voor de sieraden branche, op een paar hele sterke grote spelers na, de plaatselijke juwelier voor dergelijke sieraden niet de plek is om naar toe te gaan. Dan kun je dus online bij mij terecht,” aldus Rob.

Waarom heb je gekozen voor CCV Shop en niet voor een ander platform?

Rob: “Het is een hele bewuste keuze geweest om een SaaS-platform te kiezen omdat ik al ervaring heb met het beginnen van een eigen webshop vanuit het verleden. Er zijn veel aanbieders maar het belangrijkste bij CCV Shop was toch wel de naamsbekendheid. Toevallig zijn jullie ook nog werkzaam in Hengelo, dat ligt dichtbij Enschede dus ik kan ook regelmatig naar jullie toe om even bij te praten. Het is een groot voordeel om zo makkelijk contact te hebben. CCV Shop biedt een alles-in-één platform, de prijs-kwaliteit verhouding kan voor mij niet beter.”

Heb je diverse apps geïnstalleerd uit de CCV Shop App Store om het ondernemen makkelijker te maken?

“De apps die CCV Shop biedt versterken het hele proces. Het maakt het zoveel gemakkelijker en zijn op bepaalde onderdelen veel minder tijd en energie kwijt.”

Rob: “Onze producten worden bijvoorbeeld verstuurd door heel Europa, en heel soms gaat dit mis. Via CCV Shop hebben we een koppeling met Sendcloud en zij bieden verzekerd verzending aan. De écht dure objecten kunnen we daar niet mee verzekeren maar daarvoor hebben we gelukkig andere mogelijkheden.”

Hoe ben je erop gekomen ook in Duitsland te gaan verkopen en overweeg je ook nog andere langen?

“Mijn eerste gedachte was om een Engelstalige uitbreiding te doen. Het grootste probleem daarbij is het fiscale probleem. Iedereen over de hele wereld spreekt Engels en dat betekent dat je ook naar de hele wereld moet versturen. Daar zagen we zoveel problemen mee dat we dachten laten we ons eerst maar eens op de Duitse markt focussen. Duitsland zelf gaat naar de 84 miljoen inwoners maar er zijn heel veel meer mensen die de Duitse taal machtig zijn,” aldus Rob.

Rob: “De Duitstalige shop, Premium Goldschmuck, hebben wij met de gratis app Multishop gekoppeld aan onze Nederlandstalige webshop.”​​​

Je maakt ook gebruik van de Design Studio van CCV Shop. Hoe bevalt dit traject?

“Elk jaar laat ik Youri van de Design Studio mijn webshop onder handen nemen op basis van de laatste technieken zodat hij gewoon up-to-date is. Zij zijn altijd op de hoogte van de nieuwste mogelijkheden en als je het echt helemaal custom-made zou laten maken ben je veel meer tijd, energie en geld kwijt,” vertelt Rob.

“Het is een beetje hetzelfde als een band plakken. Iedereen kan waarschijnlijk wel een band plakken maar iemand die al 10x een band heeft geplakt doet dat sneller en heeft meer ervaring. Zo moet je dat hier ook zien. CCV Shop heeft de kennis en ervaring en ik heb het daardoor veel gemakkelijker.”

Zo te horen bevalt de samenwerking dus ook heel goed

“Ja! Mats en Kenneth spreek ik bijvoorbeeld als er technische problemen zijn. Maar als er iets is wordt het snel opgelost. Youri spreek ik als ik nieuwe wensen heb voor het design van ANRO Juweliers. Op basis van mijn wensen gaat hij dan aan de slag om het door te voeren op mijn webshop. Gelukkig gaat dit heel soepel en voelt het echt als een samenwerking,” aldus Rob.

Welke hoogte- en dieptepunten ben je tegengekomen bij het starten van je webshop?

“Eigenlijk ging het vanaf het begin af aan al goed. Met name veiligheid is voor ons een enorme speerpunt. Dat geldt zowel voor hier in de winkel, de partijen met wie ik zaken doe als voor het versturen van de producten. Ik werk ook met CCV Online Payments en ik denk dat we per dag ongeveer 20 transacties binnenkrijgen die gewoon niet succesvol worden afgerond. Gelukkig filtert CCV Online Payments die er goed uit. Het is daarom ook heel belangrijk dat je kiest voor een betrouwbare PSP,” aldus Rob.

“Met de Duitstalige webshop ervoeren we in het begin problemen met de bewoordingen. We maakten voor het vertalen van de basisopzet gebruik van een vertaalbureau. Maar deze had woorden soms heel letterlijk vertaald, waardoor we hier nog veel aan moesten sleutelen. We hebben pak hem beet 4000 producten en het was dan ook een hele klus om alles na te lopen op vertalingen.”