Wat is de marketingmix en wat kun je ermee?

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 18 september 2025 | 3 minuten leestijd |

Ben je starter of wil je gaan starten met een online onderneming? Dat juichen we bij CCV Shop alleen maar toe! Maar heb je ook een idee bij een marketingstrategie? Het is belangrijk om de juiste keuzes te maken als het gaat om marketing. Een van de basiselementen bij een succesvolle marketingstrategie is de marketingmix. Heb je geen marketing achtergrond, dan denk je nu ongetwijfeld, help! Geen probleem, in dit artikel vertellen we je meer over de marketingmix betekenis, wat is het precies, wat zijn de vier P’s en hoe kun je het gebruiken om je (startende) bedrijf te laten groeien?

Wat is de marketingmix?

Het is een concept uit de marketing dat bedrijven helpt bij het bepalen van de marketingstrategie. Er zijn verschillende factoren die kunnen helpen bij het succesvol maken van een product of dienst. De korte samenvatting die je het meeste terug vindt als het gaat om de marketingmix zijn de vier P’s. Het gaat dan over Product, Prijs, Plaats en Promotie. Al deze onderdelen spelen een rol in hoe je jouw productaanbod aan je klanten presenteert.

De marketingmix kan jou helpen om de juiste keuzes te maken op het gebied van de productontwikkeling, verkoopstrategie en communicatie met je klanten. Ga je met de marketingmix aan de slag, zorg dan voor een juiste balans tussen de verschillende factoren. Zo bereik je klanten op de juiste manier en kun je de concurrentie een stap voor blijven. Maar laten we eerst nog eens dieper ingaan op de vier P’s in de mix.

De marketingmix 4 p’s verder uitgelegd

Product

Natuurlijk is je product of dienst de basis in de marketingmix. Wat bied je precies aan? Is het een tastbaar product of gaat het om een dienst? Het is belangrijk dat je product of dienst aansluit bij de wensen van de klant en je doelgroep. Een goed product gaat verder dan een goed item of dienst. Het moet eigenschappen hebben als design, kwaliteit, merkbeleving en functionaliteit. Dit zorgt ervoor dat je het product goed kunt onderscheiden vergeleken met concurrenten.

Prijs

Welke prijs vraag je? Dit is een belangrijk onderdeel in je mix. Misschien is het zelfs wel de belangrijkste. De prijs moet recht doen aan de waarde van het product dat je biedt, maar het moet ook concurrerend zijn in de markt. Op de prijs kun je een complete strategie loslaten, ga je voor premium prijzen voor een luxe product of kies je juist voor scherpe aanbiedingen? Het bepalen van de juiste prijs kun je doen door goed te kijken naar de doelgroep, de concurrentie en de behoeften in de markt.

Marketingmix webshop strategie

Plaats

Als we kijken naar plaats, dan heeft het te maken met de distributie van je product. Waar en hoe is je product of dienst beschikbaar voor klanten? Richt jij je op je eigen woonplaats, of heel Nederland? Of zelfs nog verder en kun je verkopen in meerdere landen? Het kan hierbij gaan om fysieke locaties of online. Want ga jij je producten verkopen via sociale media of gaat het om persoonlijke verkoop? Of kies je misschien wel voor andere online platforms?

Promotie

Hier moet je echt denken aan reclame. Hoe ga jij je product of dienst onder de aandacht brengen bij je klanten? Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Denk aan social media marketing, offline marketing, geschreven pers of evenementen waar je aanwezig bent. Het is belangrijk dat je voor een promotiestrategie kiest die past bij je product en doelgroep. Denk na over welke kanalen je wilt gaan inzetten en wat de boodschap moet zijn die je gaat verspreiden.

Wat kun je met de marketingmix?

De marketing mix is een flexibel hulpmiddel dat je kunt gebruiken om steeds weer naar je strategie te kijken. Door deze elementen steeds weer tegen het licht te houden, kun je goed inspelen op veranderingen in de markt en de wensen van je klanten. Misschien moet je het product aanpassen of moet je de prijs bijstellen. Het is een mooi hulpmiddel om je bedrijf te finetunen.

Of je nu net begint met een webshop, of al een bedrijf hebt staan, de marketingmix kan je helpen om de juiste keuzes te maken en je bedrijf verder te ontwikkelen. Heb je een strakke marketingmix staan, dan val je op in de markt en bouw je een goede band op met je klanten.

Begin je webshop met CCV Shop

Helemaal klaar om de marketingmix in de praktijk te brengen? Start dan vandaag nog met een succesvolle webshop! Bij CCV Shop kun je eenvoudig en snel je eigen online winkel opzetten. Het maakt niet uit of je klein wilt starten of juist een wat groter e-commerce project wilt starten. Bij CCV Shop bieden we je de tools en ondersteuning die je nodig hebt om effectief te starten. Begin vandaag nog met het bouwen van je webshop en zet de eerste stap naar succes!

Start nu
Eva Rouwenhorst

Eva Rouwenhorst
Eva Rouwenhorst werkt als communicatieadviseur bij CCV Shop. Haar passie voor heldere teksten en e-commerce gaan hierbij hand in hand.