11 nieuwjaar voornemens voor jouw webshop

Sander Kuiken

Door Sander Kuiken op 4 januari 2023

Zodra het nieuwe jaar is begonnen hebben mensen het vaak over goede voornemens, zoals meer sporten of gezonder eten. Vaak zijn dit persoonlijke doelen, maar het is eigenlijk ook een perfect moment om doelen te stellen voor jouw onderneming of jouw webshop. In deze blog vind je daarom 11 goede voornemens om in het nieuwe jaar meer te halen uit jouw webshop.

1. Breid je productassortiment uit

Als webshop eigenaar ben je veel bezig met jouw productassortiment. Wanneer je een breed assortiment aanbiedt zorg je ervoor dat meer klanten een product vinden dat aan hun wensen voldoet. Door jouw productassortiment uit te breiden met meer varianten van eenzelfde product, kan je nieuwe klanten bereiken met jouw webshop of huidige klanten beter van dienst zijn.

Wat ook mogelijk is, is om een volledig nieuwe categorie aan producten aan te gaan bieden. Heb je op dit moment een kleding webshop? Dan kan je natuurlijk ook sieraden of andere accessoires aanbieden. Ook kan je bij een kleding webshop producten aanbieden om de kwaliteit van de kleding te behouden, bijvoorbeeld een spray voor de schoenen of zelfs specifiek wasmiddel. Dit heeft ook een positief effect op de gemiddelde bestelwaarde, aangezien klanten vaak direct deze producten bij een order bestellen.

2. Verbeter de klantbeleving op jouw webshop

Het is belangrijk dat jouw webshop toegankelijk is. Investeer daarom vooral in het nieuwe jaar in de klantbeleving op jouw webshop. Dit kun je het beste doen door zelf de rol aan te nemen van de klant. Hoe makkelijk kan jij de producten vinden die jij wil bestellen? Of hoe makkelijk is het plaatsen van een bestelling? Door deze vragen aan jezelf te stellen en door jouw webshop te bekijken als een potentiële klant, kun je veel leren over de huidige klantbeleving en op basis daarvan verbeteringen doorvoeren. Of vraag eens mensen uit je omgeving, omdat je jouw webshop zelf al van binnen en buiten kent.

3. Kies voor een nieuw design

Het design van jouw webshop kan ook helpen om de conversie te verhogen. Wanneer jouw webshop er goed uitziet en een herkenbare huisstijl heeft, krijgt de klant direct een positieve indruk van jouw webshop. Het kiezen voor een nieuw design ofwel een nieuw logo, kan helpen jouw webshop een moderne uitstraling te geven. Er is een reden waarom elke jaarwisseling ‘New year, new me’ een populaire uitdrukking is.

Je kan via jouw onderhoudstool kiezen voor een nieuw designtemplate, maar je kan ook via Maatwerk een eigen template laten ontwerpen. Alhoewel aan een eigen templatet kosten zitten verbonden, zorg je hiermee er direct voor dat jouw webshop opvalt en precies gemaakt is zoals jij dat wilt. Mocht een volledig eigen template niet realistisch of noodzakelijk zijn, kan je ook via Consultancy kleinere dingen aanpassen op jouw webshop. Wellicht dat een aanpassing van de header of de productpagina al een goede verbetering is om meer sales te genereren op jouw webshop.

4. Stel doelen in voor jouw omzet of aantal bestellingen

Door specifieke doelen te stellen voor jouw webshop zorg je ervoor dat je met jouw webshop ergens naartoe kan werken. Daarnaast wil je natuurlijk de doelen behalen, waardoor je met een specifieke focus te werk gaat om te zorgen dat je inderdaad een hogere omzet behaalt of dat het aantal bestellingen groeit. Je kan natuurlijk ook andere doelen stellen, zoals het verhogen van de gemiddelde bestelwaarde of de levertijd van de bestellingen.

5. Investeer meer in online marketing

Online marketing is natuurlijk onmisbaar voor een webshop. Via online marketing zorg jij er namelijk voor dat nieuwe klanten kennis maken met jouw webshop en trek je meer bezoekers naar jouw webshop toe, wat direct een positief effect kan hebben op jouw omzet.

Het investeren in online marketing kan op verschillende manieren. Je kan zelf aan de slag gaan door meer cursussen en tutorials te volgen en hierdoor kennis op te doen. Ook kan je een marketingbureau inschakelen, die jou gaat helpen om jouw webshop meer te promoten. Het investeren in online marketing gaat je in ieder geval helpen om meer online succes te behalen, maar het is belangrijk om resultaatgericht te werken. Door naar resultaten van campagnes te kijken, weet je precies in welke campagnes je meer kan investeren en in welke campagnes niet.

6. Haal meer uit jouw klantenservice

Voor de klantbeleving is een goede klantenservice natuurlijk erg belangrijk. Een klant wil bij de webshop waar hij de producten heeft besteld vragen kunnen stellen, maar ook geholpen worden bij klachten of problemen met de bestelling. Evalueer daarom vooral hoe jij het afgelopen jaar de klantenservice hebt gedaan en waar hier meer uitgehaald kan worden.

Je kan hierbij denken aan de reactietijd, maar ook de service die je de klant aanbiedt. Daarnaast kan je ook kijken naar een ticketsysteem waardoor klanten gemakkelijker contact op kunnen nemen, of een veelgestelde vragen pagina op jouw webshop. Door de klant meer service te bieden, of het gemakkelijker te maken voor de klant om contact op te nemen, verbetert ook de klantbeleving.

7. Focus op het verzamelen van reviews

Reviews zijn meer dan alleen feedback voor jouw webshop. Via reviews kan jij namelijk vertrouwen uitstralen richting nieuwe klanten, waardoor nieuwe klanten sneller zien dat het om een betrouwbare webshop gaat. Kijk daarom vooral naar manieren waardoor je meer reviews kan ontvangen, zoals bijvoorbeeld een flyer bij elke bestelling of een mail na elke bestelling.

8. Verhoog je gemiddelde bestelwaarde door upsell / cross-sell

Via upselling biedt je de klant een beter, nieuwer of sneller product aan dan dat de klant eigenlijk van plan was om te kopen. Via cross-selling biedt je de klant juist een extra product aan dat past bij het product dat zij op het punt staan te kopen, zoals een spray bij schoenen. Beide zijn ideale manieren om je gemiddelde bestelwaarde te verhogen.

9. Verbeter jouw positie op Google

Voor elke webshop is de positie op Google erg belangrijk. Wanneer een potentiële klant zoekt op een product via Google, wil je natuurlijk dat jouw webshop met het product bovenaan komt te staan. Je kan jouw positie op Google verbeteren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het optimaliseren van jouw productteksten.

Door jouw productteksten zoveel mogelijk te optimaliseren, maar ook aan te passen zodat deze teksten uniek zijn, zorg je ervoor dat Google jouw productpagina herkent als unieke content. Dit heeft een positief effect op jouw SEO-positie. Ook door landingspagina’s aan te maken, en door webshopbreed te kijken naar jouw SEO in plaats van enkel op productpagina’s, kun jij de SEO-waarde van jouw webshop verbeteren.

10. Leer meer over e-commerce en trends

Wanneer je werkt in de e-commerce is het belangrijk om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en trends. Daarnaast is e-commerce ontzettend breed en zijn er veel onderwerpen die je wellicht nog niet onder de knie hebt. Door meer te leren over e-commerce en trends investeer je in jouw eigen kennis, maar ook in jouw webshop. Je kan namelijk de onderwerpen die je leert direct in de praktijk toepassen. Volg daarom in het nieuwe jaar eens een webinar, of maak wat tijd vrij in jouw agenda om cursussen te volgen.

11. Stel doelen voor jouw social media

Via sociale media kan jij op een gemakkelijke manier jouw klanten bereiken, maar het kan weleens voorkomen dat je huidige bereik niet echt groeit. Het is namelijk lastig om een post echt viral te laten gaan. Door doelen te stellen qua aantal volgers of interacties op jouw sociale media, kan je meer focussen op de groei van jouw bereik. Post eens een deel-en-winactie, of creëer meer interactie op jouw posts door jouw volgers vragen te stellen.

Hopelijk haal je door het volgen van een of meerdere (of alle) goede voornemens uit deze blog nieuwe successen met jouw webshop. Wanneer je bezig gaat met goede voornemens, is het wel handig om de ontwikkelingen bij te houden en evaluatie momenten in te stellen. Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat een goed voornemen wellicht niet direct het effect heeft dat je wil, maar door hier actief mee bezig te zijn zul je zien dat de successen van zelf komen.