4 tips voor de gebruiksvriendelijkheid van jouw B2B webshop

27-03-2019

door Eva Rouwenhorst

Wanneer je aan een B2B webshop denkt, denk je niet automatisch ook aan gebruiksvriendelijkheid. Toch is gebruiksvriendelijkheid voor de zakelijke online shopper erg belangrijk. B2B kopers hebben vaak weinig tijd en willen dus eenvoudig door een webshop kunnen navigeren om op die manier snel de juiste producten te kunnen bestellen. Maar waar moet je op letten wanneer je jouw B2B webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk wilt inrichten voor jouw klantgroep? We geven je in deze blog een aantal tips.

1. Content

In de B2B e-commerce is content onmisbaar. Om ervoor te zorgen dat jouw zakelijke klanten de juiste bestellingen kunnen plaatsen, is het noodzakelijk dat je gedetailleerde informatie op jouw webshop plaatst. Denk hierbij aan technische informatie, productspecificaties of bijvoorbeeld informatie over nieuwe- of reserveonderdelen. Probeer je te verplaatsen in de klant en probeer te bedenken welke vragen hij kan stellen. Zo kan iemand zich afvragen of een bepaald onderdeel geschikt is voor zijn machine. Het is dan dus van belang dat je bij de betreffende onderdelen vermeldt voor welke machines ze geschikt zijn. Op deze manier is de juiste informatie altijd beschikbaar voor de klant, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Zo kan de klant gemakkelijk een antwoord vinden op de vraag en hoeft hij hiervoor geen contact op te nemen met jou.

Vergeet niet dat content en informatie niet per se via bijvoorbeeld productomschrijvingen aangeboden hoeft te worden. Je kunt ook aan een hele andere vorm denken zoals blogs en whitepapers waarin je veel dieper ingaat op een product of de specificaties, het gebruik ervan etc. Je kunt handleidingen in .pdf format aanbieden, nieuwe producten aankondigen middels video en zo zijn er nog veel meer creatieve ideeën. Onthoud dat de juiste content een belangrijke rol speelt in het aankoopproces van jouw zakelijke klant.

Voorbeeld: de productpagina van B2B webshop Hashop, leverancier van domotica producten met meer dan 20 jaar ervaring, waarop de productspecificaties per product te vinden zijn.

2. Personalisatie

Wanneer je wilt dat jouw zakelijke klanten zoveel mogelijk persoonlijk worden behandeld, kun je hiervoor diverse instellingen toepassen in jouw webshopsoftware. Gebruik je de software van CCV Shop en heb je de B2B app geactiveerd? Dan kun je bijvoorbeeld betaalmethoden toewijzen aan gebruikers. Wil je dat alleen loyale klanten gebruik mogen maken van de mogelijkheid om op rekening te betalen? Je kunt in de software selecteren welke betaalmethodes voor wie beschikbaar zijn. Ook kun je speciale prijzen voor gebruikers hanteren wanneer je bijvoorbeeld speciale prijsafspraken hebt vanaf een bepaald volume. Daarnaast kun je zowel op categorie- als productniveau bepalen of producten wel of niet getoond worden aan gebruikers of gebruikersgroepen. Zo kun je bijvoorbeeld een selectie van producten maken die slechts voor een kleine groep gebruikers beschikbaar is. Bovenstaande manieren zijn voorbeelden van het personaliseren van de shopervaring van jouw klanten. Doe er je voordeel mee.

3. Gemak

Zakelijke online shoppers zitten over het algemeen niet ruim in hun tijd. Niet vreemd dus dat zij niet zitten te wachten op een webshop waar ze via allerlei omwegen en minutenlang zoeken eindelijk hun bestelling kunnen plaatsen. Ze willen een webshop die eenvoudig is qua navigatie, met een hoofdmenu dat logisch is ingedeeld en een duidelijke categorieverdeling. Daarnaast is het handig om, er vanuit gaande dat het aantal producten in een B2B webshop behoorlijk is, een goed werkende zoekfunctie op jouw B2B webshop te hebben. Hierdoor kan de klant eenvoudig het product vinden waarnaar hij op zoek is zonder alle productpagina’s door te moeten scrollen.

4. Design

Bij jouw B2B webshop is het belangrijk, net als bij een B2C webshop, dat je op de homepage jouw verhaal vertelt en hierin kort en bondig bent. Trigger bezoekers om door te klikken vanaf de homepage, en voorkom dat de homepage rommelig oogt. Laat jouw USP’s zien, wees eenduidig in de look& feel en maak gebruik van goed beeldmateriaal. Wil je niet direct producten en dus productfoto’s tonen op de homepage? Speel dan in op de beleving en werk met sfeerfoto’s.

En natuurlijk niet geheel onbelangrijk: hoewel de kans groot is dat jouw zakelijke klanten via een desktop bestellen, kan het natuurlijk ook voorkomen dat bestellingen via een mobiele telefoon worden gedaan. Zorg er dus altijd voor dat jouw webshop ‘responsive’, zodat hij op ieder type apparaat goed te zien en te gebruiken is. Binnen de software van CCV Shop zijn talloze designthema’s beschikbaar voor jouw webshop zodat je altijd een design kunt kiezen dat aansluit bij jouw wensen jouw merk.

Voorbeeld: de homepage van B2B webshop Hashop, waar het uiterlijk en de USP’s worden benadrukt.

Wees jouw concurrenten een stapje voor

Wil jij eruit springen met jouw B2B webshop? Maak de drempel om te bestellen dan zo laag mogelijk voor jouw zakelijke klanten. Zorg ervoor dat het gebruiksgemak zo groot mogelijk is en personaliseer de shopervaring van jouw klanten zo veel mogelijk. Plaats daarnaast goede content bij alle producten die je aanbiedt zodat klanten zelf zoveel mogelijk informatie kunnen vinden. Let er daarnaast op dat jouw webshop uitstraalt waarvoor jouw merk staat en dus eenduidig is qua look & feel en afbeeldingen. Wees jouw concurrenten een stapje voor en richt jouw B2B webshop dusdanig efficiënt in zodat klanten bij jou bestellen.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord