5 conversie verhogende Vaderdag tips

01-06-2021

door Eva Rouwenhorst

Op 21 juni is het Vaderdag, een dag waarop vaders vaak in het zonnetje worden gezet door hun kinderen. Inclusief een ontbijtje of bed en een cadeautje. De website Ekortingscode heeft een onderzoek gedaan naar Vaderdag. Daaruit bleek dat de helft van de respondenten deze feestdag viert en dat 80% van de kinderen hun vader een cadeau geeft. Ook voor schoon- of stiefvaders wordt vaak een cadeau gekocht. Voor de e-commerce branche is Vaderdag dus een perfecte feestdag om op in te spelen. Om ook met jouw webshop goed voorbereid te zijn op vaderdagshoppers hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet waarmee je jouw conversie een boost kunt geven. Denk hierbij aan het vormgeven van je campagne, een speciale pagina in het teken van Vaderdag en het gebruik van kortingcodes in jouw shop. Zet een fantastische campagne op je maakt niet alleen alle vaders gelukkig, maar je verhoogt ook nog eens het conversiepercentage van je shop! Lees snel verder.

Tip 1: Maak een speciale pagina met een 'Vaderdagcollectie'

Wil je de producten die geschikt zijn als vaderdagcadeau op laten vallen op jouw webshop? Plaats deze dan op een aparte pagina van je webshop, de ‘Vaderdagpagina’. Geef de pagina een passende naam, zoals ‘Vaderdagaanbod’ of ‘Vaderdagcadeaus’. Wanneer je een dergelijke nieuwe pagina maakt die als landingspagina fungeert voor alle vaderdagcadeaus, creëer je op die manier overzicht voor klanten en kun je bovendien via allerlei media (denk aan Facebook) eenvoudig naar deze pagina doorlinken. Vergeet niet om de pagina uit te lichten in het menu van je webshop, en plaats bijvoorbeeld een call to action op de homepage zodat klanten direct zien dat je een vaderdagassortiment aanbiedt. Door op deze manier de aandacht van je bezoekers te trekken, vergroot je de kans dat ze overgaan tot het doen van een aankoop.

Bied je geen producten aan die op het eerste gezicht specifiek geschikt zijn voor Vaderdag? Probeer dan toch de producten uit je aanbod te selecteren die interessant kunnen zijn voor de doelgroep. Dit kunnen allerlei producten zijn, van gereedschap tot zaklantaarns, en van barbecuebenodigdheden tot een stropdas.

Tip: Statista heeft een onderzoek gedaan naar de uitgaven voor Vaderdagscadeau’s in Nederland. Het grootste gedeelte geeft tot 30 euro uit aan een cadeautje. Dit is handige informatie voor jouw als webwinkelier.

Tip 2: Schrijf een blogpost

Blog je al op jouw webshop? Of wil je hiermee beginnen? Grijp dan Vaderdag aan om een blog te schrijven. Plaats de blog enkele dagen voor Vaderdag en speel in op bezoekers die nog geen Vaderdagscadeau hebben gekocht.

 

Door te bloggen laat je zien waar je kennis en je passie liggen, en laat je in dit geval zien dat je inspeelt op feestdagen. Door een blog te schrijven met cadeautips voor Vaderdag laat je aan de lezers/bezoekers zien dat je met ze meedenkt, wat een reden kan vormen om hun Vaderdagaankoop uiteindelijk in jouw webshop te doen. Let wel op dat je de blog natuurlijk niet richt op de vaders zelf, maar op de zonen en dochters. Inspireer ze en probeer ze, als het even kan, te verrassen met cadeau ideeën die origineel zijn. Denk bijvoorbeeld aan een blog met als onderwerp ’Nu besteld, is voor Vaderdag in huis!’ of ‘De beste Vaderdagcadeaus koop je bij…’. Deel je blogbericht op social media en verstuur deze ook als nieuwsbrief. Wanneer je ervoor zorgt dat het artikel niet tijdgebonden is, kun je het een volgend jaar opnieuw gebruiken, of een aangepaste versie van de blog online plaatsen.

Tip 3: Benut social media en mailings

Inhaken op Vaderdag via social media zoals Facebook, Instagram en Pinterest is de ideale manier om te laten zien dat je betrokken bent en stilstaat bij deze feestdag. Een dergelijk social mediabericht hoeft niet al te serieus te zijn, een grappige ondertoon wordt vaak extra gewaardeerd.

 

Een aantal ideeën voor vaderdagberichten op social media:

- Vraag je volgers via social media waarom hun vader de beste is

- Vraag vaders wat ze van hun kind(eren) hebben ontvangen (en er een foto van te delen)

- Vraag vader en kind om samen op de foto te gaan en deze foto te delen op jouw pagina

- Vraag waarvoor men hun vader het meeste willen bedanken

Uiteraard kun je onder de beste inzendingen een vaderdagcadeau of een uitje verloten, of een andere leuke prijs zoals een product uit jouw webshop.

 

Ook e-mail is een sterk kanaal om jouw vaderdagaanbod extra onder de aandacht te brengen. Verstuur een mail met een pakkende zin als onderwerp zodat klanten worden getriggerd om de mail te openen, en toon in de mail zelf een deel van jouw vaderdagproducten.

Tip 4: Vaderdagkorting

Online shoppers houden van korting. Het bieden van een speciale korting voor Vaderdag is dan ook een ideale manier om klanten te verleiden tot een aankoop. Als je normaal gesproken verzendkosten rekent voor een bestelling, kun je tijdens Vaderdag bijvoorbeeld gratis verzending aanbieden. Ook kun je werken met kortingscodes die enkel geldig zijn in de periode voorafgaand aan en tijdens Vaderdag. Wanneer je deze codes ook op social media en in mailingen communiceert, kun je jouw webshopconversie ook via deze kanalen een extra zetje geven. Gebruik bijvoorbeeld ‘VADERDAG21’ als code, of kies voor een bundelkorting via de ‘Productbundel app’ in de App Store van CCV Shop. Hiermee kun je een combinatie van producten voor een aantrekkelijke totaalprijs aanbieden zodat je korting kunt bieden, zonder flink margeverlies.

Tip 5: Bied gratis of extra snelle levering aan

Je klanten willen hun bestelling natuurlijk op tijd geleverd krijgen, maar er zijn ook altijd shoppers die nog last minute een Vaderdagscadeau nodig hebben. Maak hier gebruik van! Als je normaal gesproken verzendkosten rekent voor een bestelling, kun je tijdens Vaderdag bijvoorbeeld gratis verzending aanbieden, of een product sneller te leveren. Hierdoor maak je het bestellen van een Vaderdagcadeau in jouw webshop extra aantrekkelijk. De kans is groot dat het conversiepercentage van je shop aanzienlijk verhoogt.

 

Wil je een snelle levering aanbieden? Bied dan same day delivery of next day delivery aan via Sendcloud. Sendcloud werkt samen met de same day en nex tday delivery van Trunkrs. Dit werkt als volgt: de same day delivery dienst van Trunkrs bezorgt webshop pakketten nog diezelfde dag bij je klant thuis. Aan het eind van de ochtend haalt Trunkrs de bestellingen bij jou op, om ze in de avond af te leveren bij je klanten. De next day delivery zendingen worden in de same day pick-up meegenomen. De zendingen die de avond ervoor zijn besteld, kunnen de volgende ochtend worden ingepakt en meegegeven. Diezelfde avond worden ze dan nog bezorgd. Trunkrs bezorgt 5 dagen per week, van maandag tot vrijdag en is actief in heel Nederland (met uitzondering van de Waddeneilanden).

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring