7 design tips voor je webshop

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 15 april 2020

Herken je jezelf in het volgende? Je bezoekt een webshop maar kunt niet vinden waarnaar je opzoek bent. Je verlaat de webshop en bezoekt een andere. In dat geval is de kans groot dat het product waarnaar je zoekt wél op de webshop stond, maar simpelweg op het eerste oog niet vindbaar was. Het design van jouw webshop laat jouw identiteit aan je bezoekers zien en heeft daarnaast invloed op de conversie. Wanneer het design klopt, zorgt dit voor gebruiksgemak en wordt de aandacht van een bezoeker op het juiste moment op de juiste elementen gevestigd. In dit blog geven wij 7 tips over het design van jouw webshop en het belang van je homepage. Gebruik deze tips dan ook bij het beginnen van jouw webshop.

Tip 1: Houd rekening met de verwachting van de bezoeker

De homepagina is de etalage van je webshop. Mensen komen vaak via deze pagina binnen en krijgen zo een eerste indruk van jouw webshop. Deze eerste indruk wordt binnen slechts 7 seconden gevormd. Binnen deze 7 seconden beantwoorden ze een aantal vragen voor zichzelf; waar gaat de site over, wat trekt mijn aandacht, waar moet ik op klikken en wil ik dit eventueel delen met anderen? Belangrijk dus dat het design op je homepagina overeenkomt met de verwachtingen van jouw doelgroep en bezoekers.

Tip 2: Vergeet leespatronen niet

Mensen lezen een webpagina allemaal hetzelfde, namelijk volgens een F-patroon. Mensen beginnen met het lezen van de eerste alinea, slaan vervolgens een stukje over en gaan dan naar de volgende alinea. Vaak haken mensen al halverwege de pagina af en scrollen ze door naar beneden. Nu je weet dat mensen volgens dit patroon lezen, kun je hierop inspelen door je content logisch en slim te plaatsen. Volgens het zogenoemde Z-patroon ondernemen mensen vervolgens actie. Bij dit patroon lezen mensen het bovenste gedeelte en het onderste gedeelte van de pagina zorgvuldig. Hierbij komt het maken van de eerste indruk terug.

Een bezoeker krijgt zo’n eerste indruk van links naar rechts bovenin de pagina waar naar waarschijnlijkheid jouw logo en menu te zien zijn. Deze worden vaak aandachtig bekeken. Hoe verder de bezoeker in de ‘Z’ zit, hoe meer aandacht er verloren gaat. Aan het einde van de pagina, dus onderaan, is het verstandig om een call to action te plaatsen omdat mensen geneigd zijn op het einde actie te ondernemen.

Tip 3: Zorg voor een logische opbouw van elementen

Een webshop of website is opgebouwd uit elementen. Hier kun je vaak zelf invulling aan geven. Bijvoorbeeld door zelf de menustructuur of de verschillende categorieën te bepalen. Het is belangrijk dat de elementen logisch en duidelijk gebruikt kunnen worden door de bezoekers. Zet bijvoorbeeld niet 20 items in de navigatie, want dit zorgt voor onduidelijkheid. Gebruik afbeeldingen op je webshop op de juiste manier door te zorgen voor afbeeldingen van goede kwaliteit ofwel een sfeerfoto die het product duidelijk weergeeft en het aantrekkelijk maakt om te kopen. Naast elementen zoals de menustructuur en je logo, is het van belang dat de routing logisch verloopt. Hierbij komt ook het eerder benoemde Z-patroon terug. Wanneer het doorlopen van een aankoopproces logisch aanvoelt, zullen mensen minder snel afhaken. 25% van de online shoppers geeft aan dat een moeilijke navigatie de oorzaak is van het verlaten van de winkelwagen. Als we kijken naar het check out proces, kan het voor jouw webshop goed werken om gebruik te maken van een one page checkout, waardoor het check out proces korter lijkt en en mensen eerder geneigd zijn dit af te ronden dan wanneer ze 5 pagina’s moeten doorlopen om een product te bestellen. Om te zien wat het beste voor jou werkt kun je dit blog over check out opties lezen.

Wil je liever hulp bij het design van jouw webwinkel? Of het nu gaat om kleine of grote design aanpassingen alles is mogelijk. Onze experts denken graag met je mee.

Meer over onze Design Studio

Tip 4: Kies voor optimaal kleurgebruik

Wist je dat kleuren onbewust een boodschap uitstralen? Dit is zo omdat mensen automatisch een gevoel associëren met een kleur. Wees je hiervan bewust wanneer je een kleur kiest voor de huisstijl van je webshop. Stel jezelf de vraag welke kleur past bij jouw webshop. Een paar voorbeelden van de associatie die mensen met kleuren hebben: de kleur rood linken mensen aan energie en ze vinden de kleur overtuigend, terwijl bij de kleur zwart kracht en een luxe gevoel naar voren komt. Zo is het voor elke kleur anders en kun je dus de kleuren kiezen die het beste passen bij wat jij wilt uitstralen met jouw webshop en productaanbod. 

Gewoonlijk kies je eerst een hoofdkleur voor jouw webwinkel of misschien heb je deze al gekozen. Er zijn ook sites die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste hoofdkleur en bijkleuren voor een mooi kleurenpallet. Hiermee weet je zeker dat alles uiteindelijk een mooi geheel vormt. Kijk eens op colourlovers of colorhunt. Neutrale kleuren, zoals zwart en wit, komen duur en professioneel over in tegenstelling tot bijvoorbeeld een rode of gele website. Geel en rood worden namelijk geassocieerd met wantrouwen en worden snel gezien als een aanbieding of koopjes website.

Het kan dus zo zijn dat bezoekers puur op basis van het kleurgebruik op jouw webshop zich gaan afvragen wat de kwaliteit is van de producten die je verkoopt. Bijvoorbeeld wanneer je sieraden verkoopt, zou je kunnen kiezen voor de kleur zwart. Maar als je verkoper bent van anti age producten kun je het beste kiezen voor paars, aangezien deze kleur vaak met anti age producten wordt geassocieerd.

Design tips voor je webshop

Tip 5: Benadruk waarom jouw webshop uniek is

Wanneer jouw webshop staat en je een kleurenpallet hebt gekozen, je de routing hebt bepaald en wanneer jouw content strategisch is geplaatst, is het belangrijk dat je jouw USP’s uitlicht. Dit zijn je unique selling points oftewel je unieke onderscheidende kenmerken. Wat maakt jouw webshop uniek? En waarom moeten mensen bij jouw webwinkel shoppen en niet bij de concurrent? Als je jouw USP’s direct toont op je homepage, kan dit bezoekers overhalen om een product bij jou te bestellen. Beperk het aantal dat je toont tot een stuk of 4. Kies wat jou onderscheidt van de concurrent en kies punten die voor zowel jou als de bezoeker het belangrijkste zijn. Je hebt verschillende gebieden waarop jij je kunt onderscheiden. Bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteit of serviceniveau, gratis verzending, een snelle levertijd, achteraf betalen en een ruime bereikbaarheid van klantenservice. Je kunt ook punten op marktleiderschap, prijs of doelgroep uitlichten. Zoals ‘wij zijn de grootste aanbieder’, ‘wij zijn de goedkoopste’ of ‘dit product pas bij jouw imago’. Dit is vooral van toepassing wanneer jouw doelgroep erg specifiek is.

Tip 6: Win vertrouwen

Het is ontzettend belangrijk om het vertrouwen te winnen van je bezoekers. De bezoeker moet ervan overtuigd zijn dat hij te maken heeft met een verkoper die hij kan vertrouwen. Het winnen van dit vertrouwen kun je doen door verschillende items op je homepage te plaatsen. Bijvoorbeeld prijzen, awards en veilig bestellen en betalen. Daarnaast is het slim om, indien je dit hebt, een hoge klantwaardering te tonen middels reviews. Zo kunnen bezoekers zien dat zij niet de eerste zijn die een aankoop doen en zo kunnen ze lezen dat alles netjes gaat zoals wordt vertelt op de webshop en dat je dus betrouwbaar bent. Betaalmogelijkheden tonen geeft bezoekers vertrouwen. Uitgebreide mogelijkheden kun je tonen door middel van icoontjes. Contactinformatie toevoegen aan jouw webshop en het tonen van keurmerken verhogen ook het vertrouwen bij de bezoekers. Ten slotte kun je jouw webshop een gezicht geven door een foto van jezelf of een medewerker op de homepage te plaatsen. Als je geen foto van jezelf wilt plaatsen, kan je er ook voor kiezen om een foto van je pand te plaatsen, maar juist het tonen van een gezicht achter de webshop zorgt voor vertrouwen.

Het is verstandig om alle bovenstaande items op één plek op de homepagina te plaatsen. Bijvoorbeeld in de footer, onderin je pagina. Hierdoor behoud je het overzicht en voorkom je een rommelige indruk bij de bezoekers. Naast deze items kun je ook laten zien dat jouw webshop veilig is. Dit kan wanneer je een SSL certificaat hebt. Een SSL certificaat herken je door een slotje in de adresbalk. SSL zorgt voor een versleutelde verbinding tussen twee computers. Wanneer je een webwinkel aanvraagt bij CCV Shop maak je standaard gebruik van een Basic SSL certificaat. We hebben meerdere certificaten waaruit je kunt kiezen die van elkaar verschillen wat betreft voordelen. Meer weten over certificaten?

Tip 7: Breng focus aan in je communicatie

Een bezoeker wil graag alleen relevante informatie op de homepage zien. Het kan verleidelijk zijn om meteen alles te willen vertellen aan je klanten maar dit maakt je homepagina al snel onoverzichtelijk. Kies daarom bewust wat je als eerst wilt communiceren naar je mogelijke klanten. Focus hierbij eerst op de producten zelf of kies ervoor om een bepaald gevoel over te brengen door bijvoorbeeld mooie sfeerfoto’s met een ondersteunende tekst. Wanneer je de focus op je producten wilt leggen, kies dan zorgvuldig een selectie uit maar geef nog niet alles prijs. Probeer bezoekers nieuwsgierig te maken naar wat je nog meer aanbiedt op jouw webshop. Het is mooi wanneer de homepage jouw verhaal vertelt aan de bezoekers. Het meest optimaal is wanneer een bezoeker in één oogopslag begrijpt wat jij doet oftewel wat jij verkoopt. Hierbij geldt wederom dat je homepage als een etalage fungeert. Het doel van je webshop extra benadrukken kan door een unieke tekst te plaatsen waarin naar voren komt wat de meerwaarde is van jouw producten, zoals een specifiek merk dat je verkoopt.

De essentie van je homepagina is het uitstralen van betrouwbaarheid en het laten zien dat je uniek bent met jouw webshop. Toon verzendkosten, betaalmethoden, keurmerken en reviews en plaats goed uitgesneden afbeeldingen van hoge kwaliteit. Ook is het tonen van producten op de homepagina belangrijk. Houd rekening met de uitstraling die jouw webshop heeft en pas het kleurgebruik aan op jouw doelgroep. Wanneer je rekening houdt met al deze design elementen is de kans groot dat je conversie omhoog schiet. Beschik je zelf niet over de technische kennis om bepaalde elementen aan te passen op je webshop? Onze Design Studie helpt jou hier graag mee