Een succesvolle webwinkel maken

In 6 stappen jouw eigen webwinkel opzetten

Wil je een webshop maken maar weet je nog niet precies hoe je dit het beste kunt aanpakken? Aan de hand van een stappenplan vertellen we je hoe jij jouw webwinkel succesvol kunt bouwen, opzetten en inrichten.

Een succesvolle webwinkel maken in 6 stappen

Stap 1: Creëer een overzichtelijke categoriestructuur

Je wilt natuurlijk een logische indeling maken op jouw webshop zodat bezoekers eenvoudig kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Het maken van diverse categorieën waaronder jouw producten vallen helpt je hierbij. Daarbij kun je bijvoorbeeld uitgaan van een grove indeling in hoofdcategorieën die je vervolgens onderverdeelt in subcategorieën. Wanneer je jouw producten gaat indelen in categorieën, zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden.

Hoofd- en subcategorieën

Het bepalen van de hoofd- en subcategorieën kan per assortiment verschillen. Verkoop je op jouw webshop dameskleding? Dan kun je ervoor kiezen om diverse kledingstukken zoals broeken toe te voegen. Vervolgens kun je hier als subcategorieën bijvoorbeeld ‘korte broeken’, ‘leren broeken’, ‘gebreide truien’, ‘coltruien’, ‘t-shirts met print’ en ‘effen t-shirts’ onder hangen. Verkoop je geen kleding, maar boeken? Dan kun je als subcategorieën de verschillende genres kiezen waarin je boeken aanbiedt, zoals ‘drama’, ‘thriller’ of ‘fantasy’.

 

Houd er rekening mee dat wanneer je subcategorieën aanmaakt, er niet slechts één of twee producten in deze subcategorie staan. Immers, dan is het aanmaken van subcategorieën niet nodig en zorgt het alleen maar voor verwarring bij jouw bezoekers.

Denk na over de volgorde

Bij het maken van de categoriestructuur is het daarnaast verstandig om er in ieder geval voor te zorgen dat de belangrijkste categorie prominent op je webshop wordt getoond. Plaats wanneer je bijvoorbeeld elektronica zoals laptops verkoopt niet ‘Accessoires’ boven ‘Laptops’, maar zorg dat ‘Laptops’ bovenaan staat omdat dit het soort product is die je het liefste wilt verkopen.

 Tip: met behulp van productfilters kun je een nog specifiekere indeling maken. Met deze functionaliteit kunnen bezoekers in een categorie filteren op basis van kleur, prijs, maat, etc. Bezoekers kunnen dus op basis van gewenste eigenschappen het product snel vinden.

Stap 2: Voeg alle varianten van jouw producten toe

De categoriestructuur staat. Tijd om jouw producten in te laden en toe te wijzen aan de categorie waar ze thuishoren. Zorg voor een logische indeling zodat de klant niet te lang hoeft te zoeken naar het product. Dit kan namelijk tot gevolg hebben dat hij de webwinkel verlaat zonder een aankoop te doen.

Productnaam, -omschrijving en -foto’s

Wanneer je jouw producten gaat toevoegen, zorg er dan voor dat je bij ieder product de prijs, de productnaam en de productomschrijving invult. Geef jouw product een logische naam en optimaliseer de productomschrijving zoveel mogelijk voor zoekmachines. Oftewel neem hierin de zoektermen op waar online shoppers naar zoeken als ze dit product willen kopen. Krijg je een productomschrijving aangeleverd van de leverancier? Neem deze dan niet klakkeloos over, maar geef er je eigen draai aan zodat je een unieke tekst creëert. Ook dit komt de vindbaarheid in zoekmachines ten goede.

Wat betreft productfoto’s is het verstandig om voor consistentie te zorgen. Kies bijvoorbeeld altijd voor productfoto’s met een transparante achtergrond in plaats van deze af te wisselen met een gekleurde achtergrond. Zo voorkom je dat jouw webshop rommelig oogt. Uiteraard moeten alle productfoto’s van hoge kwaliteit zijn zodat ze scherp worden weergegeven en is het slim om een product vanuit verschillende hoeken te tonen. Zo krijgt de bezoeker een zo goed mogelijk beeld van het product, bijna zoals in een fysieke winkel.

Verschillende varianten

Verkoop je producten die in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar zijn? Bijvoorbeeld t-shirts in verschillende maten? Dan kun je in de webwinkelsoftware vaak gebruikmaken van zogenaamde attributensets. Een voorbeeld van een attributenset is bijvoorbeeld ‘maat’, met daarin de attributen 34, 36, 38 en 40. Zo geef je eenvoudig aan in welke maten het product te koop is.

Tip: Wil je op een laagdrempelige manier een webshop maken? Denk dan eens aan dropshipping. Dit houdt in dat je via een groothandel jouw producten verkoopt waardoor je geen voorraad hoeft aan te leggen. Je kunt de producten van de groothandel op jouw webwinkel plaatsen en de verkoopprijs zelf bepalen. Wanneer iemand een bestelling plaatst in jouw shop, zet je deze vervolgens door naar de groothandel. De groothandel levert het product rechtstreeks aan jouw klant.

Stap 3: Maak overige pagina's aan

Wanneer je jouw categorieën en producten hebt toegevoegd, bestaat jouw webshop uit talloze productpagina’s. Maar een doorsnee webshop bestaat niet enkel uit productpagina’s. Ook bijvoorbeeld een blogpagina, een contactpagina, een ‘Over ons’ pagina en een pagina met daarop jouw retourbeleid en algemene voorwaarden zijn waardevol of zelfs een vereiste, zodat klanten meer op jouw webshop kunnen dan enkel een product bekijken en kopen. Bovendien zijn online shoppers eerder geneigd om daadwerkelijk tot een aankoop over te gaan wanneer er pagina’s met extra informatie aanwezig zijn. 

Informatievoorziening en SEO

Het is verplicht om bepaalde informatie duidelijk vindbaar op jouw webshop te tonen. Denk hierbij aan informatie over jouw retourbeleid, de algemene voorwaarden die je met jouw webshop hanteert en contactinformatie. Voor deze zaken dien je dus aparte pagina’s aan te maken in jouw webshop, waarnaar je vervolgens op allerlei plekken binnen jouw webshop kunt doorlinken. De contactpagina en de algemene voorwaarden vind je bijvoorbeeld vaak in de footer van een webshop. 

 

Een blogpagina daarentegen wordt ook vaak in de categoriestructuur getoond. Naast dat het voor bezoekers interessant is om blogs te lezen die jij schrijft over de branche waarin je actief bent of over de producten die je verkoopt, draagt het ook bij aan de online vindbaarheid van jouw webshop. Wanneer je namelijk blogs schrijft over relevante onderwerpen die betrekking hebben op jouw webshop, merkt Google dit op en ziet Google jouw webshop als waardevol, waardoor je hoger scoort. 

 

Tip: Begin je met bloggen? Blog dan met regelmaat. Wanneer jouw laatste blog 6 maanden oud is, schept dit geen vertrouwen en laat dit niet zien dat je actief bezig bent met jouw webwinkel.

 

Start jouw webwinkel

Stap 4: Zorg voor een aantrekkelijk design

Wanneer een bezoeker op de homepage van jouw webshop terechtkomt, wordt hij direct geconfronteerd met de lay-out en het design van jouw webshop. Deze bezoeker bepaalt binnen enkele seconden wat hij van jouw webshop vindt, en dus is het erg belangrijk om al op de homepage een goede indruk achter te laten waardoor de bezoeker wordt getriggerd om door te klikken naar andere pagina’s of naar producten op jouw webshop.

Designthema’s en huisstijl

De webwinkelsoftware van CCV Shop werkt met diverse designthema’s waaruit je kunt kiezen. Daarnaast heb je zelf de mogelijkheid om allerlei designaanpassingen te doen in jouw webshop. Houd bij het kiezen van een designthema jouw doelgroep en productaanbod goed voor ogen. Vraag jezelf af op welke manier je jouw webshop het beste kunt presenteren aan bezoekers en op welke manier jouw producten het beste tot hun recht komen. Zorg ervoor dat je daarnaast consistent bent in de huisstijl die je hanteert. Zijn de basiskleuren van jouw huisstijl lichtblauw, donkerblauw en lichtgrijs? Zorg er dan voor dat deze kleuren duidelijk terugkomen door jouw hele webshop zodat er eenheid ontstaat. Immers, wanneer jouw webshop er niet aantrekkelijk genoeg uitziet, is de kans groot dat jouw klanten niet tot een aankoop overgaan.

Productfoto’s, sfeerfoto’s en video’s

Naast het kiezen van een geschikt designthema, draagt ook het gebruik van foto’s en video’s bij aan een aantrekkelijk design. Zorg er altijd voor dat de foto’s die je plaatst op jouw webshop van hoge kwaliteit zijn en dus altijd scherp zijn. Dit geldt voor zowel sfeerfoto’s als productfoto’s. De header van de homepage van jouw webshop leent zich er goed voor om een sfeerfoto te tonen zodat bezoekers direct een gevoel krijgen bij het product dat je verkoopt. Stel je verkoopt meubels, dan maakt een mooie sfeerfoto van een bank in een gezellige woonkamer een betere indruk dan slechts een productfoto van diezelfde bank. Verkoop je barbecues? Ook dan kun je in de header beter een sfeerfoto plaatsen waarop mensen daadwerkelijk de barbecue gebruiken, dan van een losse barbecue.

Tip: Online shoppers houden van een overzichtelijk design. Bezoekers die op een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke webshop terechtkomen, gaan vaak sneller over tot een aankoop.

Stap 5: Koppel jouw betaalsystemen

Een bezoeker op jouw webshop heeft een product in zijn winkelmandje geplaatst en wil afrekenen. Je kunt hem dus bijna jouw klant noemen. Hoe zonde zou het zijn dat diegene onverhoopt toch zijn winkelwagentje verlaat zonder het product af te rekenen? Inderdaad, erg zonde. Een factor die de kans hierop verkleint is het aanbieden van meerdere én de juiste betaalmethoden. Online shoppers willen tegenwoordig namelijk betalen op de manier die hun voorkeur heeft. Wanneer je dus enkel de mogelijkheid biedt tot het betalen via één betaalmethode is de kans groot dat veel klanten elders een bestelling plaatsen waar ze wél kunnen afrekenen via de gewenste betaalmethode.

Diverse betaalmethoden

In Nederland kennen we een aantal betaalmethoden waarvan veelvuldig gebruik wordt gemaakt.  Meer dan de helft van alle online aankopen wordt afgerekend met iDEAL, al jarenlang de favoriete betaalmethode onder Nederlandse online shoppers. Op de tweede plek staat de creditcard, gevolgd door PayPal en achteraf betalen via bijvoorbeeld Klarna of AfterPay. Wanneer je bezoekers de mogelijkheid geeft om in ieder geval met deze betaalmethoden af te rekenen, verkleint dit de kans dat zij hun aankoop niet voltooien. Buitenlandse betaalmethodes aanbieden in jouw webshop is uiteraard ook mogelijk. Ga in dat geval na welke methoden in het betreffende land populair zijn.

Tip: Steeds meer online shoppers willen achteraf betalen. Ruim 40% wil graag na ontvangst van het product pas betalen. Houd hier rekening mee.

Payment Service Provider

Je kunt jouw webshop koppelen aan een Payment Service Provider (PSP). Een PSP is een organisatie die in één online module verschillende betaalmethoden aanbiedt, zoals iDEAL, PayPal en creditcard. Omdat PSP’s contracten hebben met diverse aanbieders, hoef je als webwinkelier slechts met één partij (de PSP) een contract aan te gaan om diverse betaalmethoden te kunnen aanbieden op jouw webshop. Afhankelijk van de PSP betaal je wel of geen maandelijkse lasten. Vaak betaal je per transactie. Je kunt zelf kiezen welke PSP het beste bij jouw webshop past. Voorbeelden zijn: CCV Online Payments, Rabobank OmniKassa, Buckaroo, Mollie en Sisow.

Stap 6: Stel het logistieke proces in

Wanneer een klant een aankoop bij je doet, krijgt hij te maken met verzendkosten. Na het daadwerkelijke plaatsen van een order begint vervolgens het logistieke proces, waarbij de bestelling van jouw magazijn of dat van de groothandel waarmee je samenwerkt richting de klant gaat. Je wilt natuurlijk dat dit proces soepel verloopt en dat jouw product goed bij de klant aan komt. Maar hoe pak je dit het beste aan en waar moet je zoal rekening mee houden?

Verzendkosten

Je kunt de verzendkosten voor eigen rekening nemen of doorberekenen aan de klant. Welke optie je ook kiest, onthoud dat klanten niet houden van onverwachte kosten, en dus ook niet van onverwachte verzendkosten. Wees daarom op jouw hele webshop, en niet pas tijdens de checkout, zo transparant mogelijk en vermeld de verzendkosten duidelijk.

 

De verzendkosten worden veelal bepaald door het gewicht van het pakket, de plaats van aflevering en de omvang. In veel webwinkelsoftware kun je de verzendkosten dan ook zelf instellen op basis van:

• Een vast bedrag per zending

• Het gewicht van het pakket

• Geen verzendkosten boven een bepaald bedrag

• Het land waarnaar de zending wordt verstuurd

Tip: Hoge retourkosten zijn een belangrijke reden voor klanten om af te haken. Houd hier rekening mee, wees transparant en voorkom teleurstelling.

Zelf een webshop maken?

Een webshop maken hoeft niet moeilijk en duur te zijn! Je kunt bij ons 21 dagen gratis uitproberen of onze software je bevalt. Een betaald pakket heb je vervolgens al voor

€ 24,95 per maand. Tijdens de proefperiode van 21 dagen heb je alvast de tijd om jouw webshop te maken en in te richten, zodat je hierop verder kunt borduren indien je besluit om over te gaan op een betaald pakket.

Pakket M

24,95/maand

Eenmalige kosten € 34,95

Wil jij je eigen online business starten? Met pakket M beschik je over een prima basis om jouw shop een kick-start te geven.

  • 50 producten
  • Eigen domeinnaam
  • 1 e-mailadres
  • Koppeling met betaalsystemen
  • SEO geoptimaliseerd
  • Basic SSL
  • Click & Collect functionaliteit
  • Multishop
  • Digitale producten (250MB opslag)
  •  
Begin je webshop

Pakket L

populair

44,95/maand

Eenmalige kosten € 34,95

Met pakket L beschik je over alle professionele tools om het maximale uit jouw shop te halen en er een groot succes van te maken!

Alle mogelijkheden van pakket M

+
  • 15.000 producten
  • 2 e-mailadressen
  • Koppelingen met groothandels
  • Digitale producten (1GB opslag)
  •  
  •  
  •  
  •  
Begin je webshop

Enterprise

99,95/maand

Eenmalige kosten € 34,95

Het Enterprise pakket biedt alle mogelijkheden om jouw bedrijf maximaal te ontzorgen op het gebied van realisatie en implementatie van een volledige e-commerce oplossing.

Alle mogelijkheden van pakket M & L

+
  • 50.000 producten
  • 10.000 categorieën
  • Business to business
  • Premium Support
  • Service-Level Agreement (SLA)
  • Private SSL
  • Vast contactpersoon
  • Digitale producten (5GB opslag)
Begin je webshop

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring