7 redenen om te beginnen met bloggen

23-10-2019

door Eva Rouwenhorst

Als je een webshop runt kan je jezelf afvragen of het toevoegen van een blog aan jouw webshop wel of niet waardevol is. Hoewel het primaire doel van jouw webshop is om verkeer naar jouw producten te krijgen, zijn er verschillende redenen waarom het toevoegen van een blog gunstig is. We bespreken er in deze blog zeven.

Reden 1: Search Engine Optimization (SEO)

Het toevoegen van een blog aan jouw webshop zal de hoeveelheid content op jouw webshop drastisch verhogen. Hoe meer content je hebt, hoe beter jouw webshop zal indexeren in zoekmachines en hoe meer potentiële klanten organisch hun weg zullen vinden naar jouw webshop. Voor het beste resultaat kun je jouw blogberichten van relevante en actuele trefwoorden voorzien. Als je jouw nieuwe blogberichten vervolgens deelt op jouw social media kanalen, creëer je ook nog eens meer backlinks naar jouw webshop, wat jouw SEO verder zal stimuleren.

Reden 2: Profileren als expert

Veel webshops gebruiken hun blogs als een methode om zichzelf te profileren als experts in de sector. Jouw blogberichten kunnen tips en tricks bevatten waar jouw doelgroep naar op zoek is, evenals bijvoorbeeld tutorials en het laatste nieuws uit de branche. Terwijl je blogberichten kunt toevoegen die verkoopinformatie bevatten, kun je je voor brandingdoeleinden meer richten op het toevoegen van waarde voor jouw klanten.

Reden 3: Betrokken klanten

In plaats van een webshop te beginnen die jouw klanten alleen bezoeken tijdens het shoppen, kun je jouw blog gebruiken als een methode om jouw klanten permanenter te betrekken. Dit kan worden bereikt op verschillende manieren, hieronder hebben we een paar ideeën opgesomd om je een zetje in de goede richting te geven.

- Als je bijvoorbeeld afslankproducten verkoopt, kun je de succesverhalen van jouw klanten delen.

- Vertel een verhaal. Het verhaal dat je vertelt kan van alles zijn, van inspirerende verhalen die relevant zijn voor jouw branche, inspirerende verhalen die jouw klanten hebben gedeeld, of het verhaal over hoe jouw bedrijf tot stand is gekomen.

- Post foto's en video's. Jouw webshop bevat zeker afbeeldingen van de producten die je verkoopt, maar jouw blog is een extra plek waar je met behulp van beelden jouw klanten kunt betrekken. Dit kan een snelle video zijn over hoe je een product samenstelt, verschillende manieren om een product te gebruiken, of foto's en video's die niet product gerelateerd zijn - maar wel relevant voor je doelgroep. Als je bijvoorbeeld dierenbenodigdheden verkoopt, kun je grappige video's en foto's van huisdieren delen.

Reden 4: De perfect plek om aankondigingen te doen

Zelfs als je gebruik maakt van e-mailmarketing voor aankondigingen, of als je een specifiek gedeelte op jouw webshop hebt waar je aankondigingen deelt – jouw blog zal een uitstekende plek zijn voor jouw klanten om jouw laatste nieuws en updates te zien. Het kan om van alles gaan, van nieuwe producten, antwoorden op jouw meest gestelde vragen, seizoensgebonden promoties tot iets nieuws over jouw bedrijf dat je wilt delen.

Reden 5: Merkloyaliteit

Je kunt de beste producten of diensten te wereld aanbieden, maar als je geen merkloyaliteit opbouwt, zal jouw aantal terugkerende klanten waarschijnlijk laag zijn. Als online bedrijf moet je een manier vinden om deze loyaliteit op te bouwen. Terwijl niet enkel jouw blog de merkloyaliteit zal verhogen, speelt het wel een belangrijke rol in dit proces. Zolang jouw content een goede balans heeft tussen professionele, leuke, relevante en informatieve informatie, zal dit helpen om loyaliteit op te bouwen. Vergeet niet om jouw eigen betrokkenheid bij jouw klantkring te benadrukken in uw blogberichten, aangezien klanten graag bedrijven steunen die verbonden zijn met iets dat groter is dan zijzelf.

Reden 6: Kennisbank

Probeer om met regelmaat eerdere opmerkingen of vragen over jouw blogs te bekijken en hierop in te spelen. Uiteindelijk geeft het beantwoorden van een vraag aan dat je echt om je lezers geeft, en het stellen en beantwoorden van vragen is een goede manier om een voortdurende dialoog te creëren tussen jouw en je klanten. Laat zien dat je jouw lezers wilt helpen door in te spelen op onderwerpen die voortkomen uit hun eigen worstelingen en interesses. Schrijf blogs die antwoorden op vragen en problemen van klanten geven, geef mensen advies over hoe je je product kunt gebruiken, of verklap slimme hacks. Op deze manier creëer je een soort kennisbank voor klanten. Deze kennisbank is ook aantrekkelijk voor potentiële klanten die misschien net op het punt staan uw product of dienst te kopen. Als zij kunnen zien dat een bedrijf hen van nuttige informatie voorziet, is de kans groter dat ze jouw producten kopen.

Reden 7: Gratis marketing

Ongeacht jouw marketingbudget is jouw blog een zeer effectieve vorm van gratis marketing. Hoewel je ervoor kunt kiezen om te betalen om een deel van jouw blogberichten te promoten via bijvoorbeeld social media kanalen waarop je actief bent, zal elke blogpost een voortdurende stroom van organisch verkeer genereren. Sommige berichten zullen relevant zijn voor langere duur zoals maanden, maar sommigen wellicht zelfs voor jaren. Het verkeer dat de blogs genereren kost je eigenlijk niets anders dan tijd, wat het zeer de moeite waard maakt.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord