Allesvoorverswinkels: een unieke B2B-webshop in een consumentenjasje

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 7 april 2019

Jan Tanja uit het Friese Kollum runt naast Goedkopezwembroeken.nl nu ook de webshop Allesvoorverswinkels.nl, samen met zijn broertje Harry. Het ondernemen zit in de familie in het bloed, want vader Hilbrand is ooit een bedrijf in slagerijbenodigdheden begonnen, dat vervolgens is uitgebreid naar een groothandel voor verswinkels. Waar Harry destijds deze groothandel ging runnen, kwam Jan in de sport-retail terecht. Hij had jarenlang een sportzaak, in Dokkum en in Sneek. De fysieke winkel is gestopt in 2014, waarna Jan dus goedkopezwembroeken.nl begon. Met een magazijntje in het bedrijf van Harry. Samen zijn ze nu een nieuwe webshop gestart, met als resultaat een unieke B2B-webshop in een consumentenjasje, helemaal gericht op een specifieke doelgroep. Vanwaar de keuze om juist nu een webshop te beginnen, en hoe proberen Jan en Harry op te vallen binnen de business to business markt? En op welke manier heeft de software van CCV Shop hen geholpen bij het online ondernemen? Ik vroeg dit en meer aan Jan.

Sinds vorige maand staat de webshop Allesvoorverswinkels.nl online. Ik las dat Allesvoorverswinkels al sinds 1960 een groothandel is in non-food benodigdheden voor de vers-branche. Vanwaar de keuze om juist nu een webshop te beginnen?

“Harry heeft een groothandel in verpakkingsmateriaal”, vertelt Jan. “Mijn vader (Hilbrand Tanja) is het ooit begonnen met een bedrijf in slagerijbenodigdheden en hij heeft het assortiment daarna uitgebreid naar benodigdheden voor verswinkels, cafetaria's en ook horeca. Er bestond al een webshop, hilbrandtanja.nl, die ook via CCV Shop loopt. De website is de online vertaling van het assortiment van de groothandel, en dus gemaakt vanuit het aanbod. Omdat ik erg geïnteresseerd ben in marketing en ik kansen zag, heb ik Harry voorgesteld om samen een B2B-webshop op te zetten die gemaakt is vanuit de vraag, helemaal gericht op een specifieke doelgroep. Zo ontstond het idee van Allesvoorverswinkels.nl. Doel was een visueel aantrekkelijke website te maken, die afweek van de concurrentie. Toen hebben we samen een VOF opgericht en een marketingbureau ingeschakeld om tot de juiste huisstijl en een goed beeldmerk te komen. Vervolgens ben ik begonnen met het maken van de site. Via en met behulp van CCV Shop. Het grote voordeel van het Multishop beheer binnen de software van CCV Shop was dat we de voorraad daardoor in één keer konden overzetten van de ene naar de andere webshop, wat ons enorm veel tijd heeft gescheeld. Met Multishop kunnen we beide webshops aansturen en producten automatisch op twee webshops tegelijk plaatsen. We hebben hierbij rekening gehouden met Google, omdat te voorkomen dat we dubbele content plaatsen. Zo hebben we bewust andere productnamen gebruikt op Allesvoorverswinkels dan op Hilbrandtanja.nl , waardoor we elkaar niet in de weg zitten.”

Je bent ook eigenaar van Goedkopezwembroeken.nl. Valt het runnen van twee shops goed te combineren? En run je deze nieuwe webshop in je eentje?

Jan: “Het valt prima te combineren. Wat daarbij ook helpt is dat ik van Harry ooit een magazijntje voor de zwembroeken heb gekregen in de groothandel. Ik heb al mijn werk dus bij elkaar. Tot januari had ik ook nog een part time baan bij PostNL, daarmee ben ik inmiddels gestopt. Ik zet nu vol in op beide webshops. Als je serieus een webshop wilt runnen kom je niet meer weg met één of twee uurtjes per dag aan de webshop werken. Vandaar dat ik nu fulltime deze twee webshops run, en op dit moment gaat dat nog prima. Allesvoorverswinkels is nu een maand of twee online en de organische zoekresultaten moeten zich opbouwen. Ondertussen hebben we daarom een grote Google AdWords campagne lopen om omzet te generen. Het is even een kwestie van één en ander uitkristalliseren en in het begin heel breed adverteren, zodat we later wat specifieker kunnen gaan targetten.”

De webshop heeft een frisse en strakke uitstraling en ziet er visueel aantrekkelijk uit. Dit is wel eens anders bij online groothandels die de zakelijke markt bedienen. Is het een bewuste keuze om op deze manier op te vallen?

Jan: “Dat was inderdaad een bewuste keuze. Het was één van de redenen waarom we uiteindelijk de webshop hebben die we nu hebben. Ik kijk vanuit retailperspectief en zie heel veel B2B websites, zeker in verpakkingen, die er qua uiterlijk erg saai uitzien. Uiteindelijk is een zakelijke klant ook een consument en diegene wil net zo goed een uiterlijk mooie webshop waarop je makkelijk kunt navigeren. Waarom zijn veel B2B webshops zo saai en onaantrekkelijk? Ik zie het eigenlijk zo; veel zakelijke webshops zien er vaak uit als magazijn, wat eigenlijk best logisch is. Terwijl consumentenshops eruitzien als winkel. Ik heb zelf jaren lang een winkel gehad. Je bent dan altijd bezig met je producten mooi presenteren, je etalage er zo goed mogelijk uit laten zien, bedenken hoe je kunt opvallen en ga zo maar door. Een groothandel met een B2B webshop, waarbij de klant dus nooit een fysiek filiaal zal betreden, heeft daar nooit mee te maken gehad. Het is dus denk ik het onbekende, ze hebben nooit na hoeven denken over het mooi presenteren van producten. Dan is het logisch dat een webshop eruitziet als een magazijn. Dit alles gaf mij het gevoel dat we hierin het verschil konden maken, met een webshop gemaakt met een retail-oog maar dan voor zakelijke klanten.”

Allesvoorverwinkels.nl is gemaakt door mijn collega Youri, middels een MaatwerkDesign. Wat waren je wensen wat betreft het uiterlijk van de shop, en hoe zijn deze gerealiseerd?

“Ik had al ervaring met designaanpassingen voor Goedkopezwembroeken.nl, ook door Youri uitgevoerd. Ik wist dus al een beetje hoe een designtraject met CCV Shop in zijn werk ging en wat de mogelijkheden waren. Ik heb mijn ideeën bij Youri neergelegd en Youri heeft deze ideeën één-op-één vertaald naar de webshop zoals die nu is. Ik had een duidelijk idee, namelijk een homepage met mooie visuals en met zowel navigatiebalk als buttons om snel naar een specifieke branche te kunnen navigeren. Voor de rest waren alle wensen die we hadden te realiseren, zoals staffelkortingen en het tonen van betaalmethoden om de bestelknop heen. Eigenlijk kun je met een MaatwerkDesign echt helemaal je eigen webshop maken zoals jij het wilt. Met een standaard template van CCV Shop zit je natuurlijk deels aan bepaalde standaard invulling vast, maar met een MaatwerkDesign ben je helemaal vrij in je keuzes. Youri was ook erg proactief in het meedenken en had goed gevoel bij wat we wilden. We hebben goed samengewerkt vind ik en ik ben ontzettend blij met het resultaat."

Welk hoogte- en of dieptepunt ben je tegengekomen tijdens het starten van de shop? Kan je op basis hiervan tips geven waar andere online ondernemers iets aan hebben?

Jan: “Een dieptepunt wil ik het niet noemen, maar nadat de producten via Multishop waren overgezet naar Allesvoorverswinkels moest ik 1200 nieuwe productteksten schrijven. Dat was wel een enorme klus. Die teksten kun je niet hetzelfde laten omdat je vanuit Google geen dubbele identieke teksten wilt tonen. Alle URL’s en teksten moesten dus worden aangepast. Hieraan was ik meer tijd kwijt dan gedacht, ik ben er wel drie maanden mee bezig geweest.”

“Wat een voordeel was, dat alle artikelen voorbij kwamen waardoor ik nu beter dan ooit op de hoogte ben van het assortiment”, vertelt Jan lachend.

“Verder zijn de mogelijkheden op het gebied van marketing enorm als je je specifiek richt op een duidelijke doelgroep. We zijn nu bezig met het maken van kortingskaarten waarbij we korting geven op de eerste bestelling. Die kaarten gaan we versturen naar verswinkels, om mensen te stimuleren bij ons te kopen. Vervolgens geven we ook een kortingskaart voor een volgende bestelling, om een herhaalaankoop direct aantrekkelijk te maken. Het grote voordeel van een zakelijke webshop in verpakkingen ten opzichte van bijvoorbeeld mijn zwembroekenshop is het feit dat je sneller herhaalaankopen krijgt. Als je het een klant goed naar de zin kunt maken, hoop je dat hij terug komt en is de kans dat hij dat daadwerkelijk doet ook zeker aanwezig. Helemaal met wat extra korting.”

Hoe probeer je ervoor te zorgen dat de klant bij jou bestelt? Welke vormen van marketing gebruik je, wat zijn jouw USP’s? En hoe verschilt de marketingaanpak bij een zakelijke webshop van die van een consumenten webshop?

Jan: “Een USP is voor ons bijvoorbeeld snelle levering uit voorraad, een voordeel ten opzichte van veel andere webshops die leveren via dropshipping. Verder is het denk ik ook redelijk uniek dat we een beleving proberen mee te geven omdat we proberen de zakelijke klant hetzelfde te benaderen als een consument. Vanuit marketing oogpunt, we proberen de klant hetzelfde te behandelen al een particuliere klant. Als je normaal gesproken een doos cateringschalen binnen krijgt die je hebt besteld, dan heb je daar geen of weinig gevoel bij, het is simpelweg een doos met schalen erin. Dat is heel anders dan wanneer je bijvoorbeeld een broek bestelt en deze uitpakt. Net als ik bij mijn webshop in zwembroeken doe, voegen we bij Allesvoorverswinkels een handgeschreven bedankkaartje bij iedere bestelling, en een pen met opdruk. Zo geven we de verkoop een beetje beleving en emotie mee. Daarin kun je volgens mij echt het verschil maken, juist bij een branche zoals verpakkingsmateriaal. We proberen dus de zakelijke klant als consument te behandelen en hem in de watten te leggen. We willen de best mogelijke service te verlenen en proberen klanten altijd op een positieve manier te verrassen.”

“Wat betreft marketing gaan we via de app in de CCV Shop App Store het hele assortiment op Marktplaats plaatsen. Wat nu al opvalt gezien we Google AdWords inzetten, is dat we ook veel aan consumenten verkopen zoals aan mensen die specifiek opzoek zijn naar producten die wij aanbieden of die als hobby koken en bij ons terechtkomen. Zo hebben we afgelopen week nog twee lounge heaters verkocht aan consumenten. Zij komen voornamelijk via Google Shopping bij ons terecht. Omdat we geen minimale afnames hanteren, zoals veel verpakkingssites juist wel doen, kan de consument uiteindelijk ook bij ons terecht. De aan- en uitknop voor het wel of niet tonen van de btw die je op onze shop kunt bedienen is dan ideaal. Afhankelijk van of je een particuliere of zakelijke klant bent kun je het schuifje verslepen.”

En als laatste vraag, wat is het ideale toekomstscenario voor Allesvoorverswinkels?

Jan: “Dat is toch wel groeien in onze eigen branche en langzaam markt gaan veroveren. We hebben ambitieuze, maar ook reële doelen gesteld voor de komende jaren. We zetten eerst in op marktaandeel. Ik denk dat de kortingskaarten hierin een grote rol gaan spelen, maar ook de organische zoekresultaten als we daar eenmaal hoger in worden gerankt. Dat kost natuurlijk tijd, maanden of zelfs jaren. Als we langzaam maar goed groeien de komende jaren en een goede marktpositie veroveren, ben ik meer dan tevreden en ik denk dat dat zeker mogelijk is. We hebben veel concurrenten, maar die benaderen de verkoop vanuit het product in plaats van vanuit de klant, en dat is toch anders. Wij geloven in onze totaaloplossing met maximale service en een positieve, persoonlijke aanpak.”