Atelier Soed Idee: een bekende webshop in de borduurwereld met een uniek productassortiment

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 23 augustus 2018

Simone de Jong uit Vaassen ontwerpt al sinds 2011 borduurpatronen en is vanuit deze hobby een webshop begonnen. Naast haar eigen patronen en pakketjes verkoopt ze een uitgebreid assortiment aan binnen- en buitenlandse borduurpatronen, borduurlinnen, garens en ga zo maar door. Ze combineert haar passie met haar werk, en is altijd op zoek naar nieuwe aanvullingen voor haar shop. Sinds mei 2017 heeft Simone ook een echt atelier die op afspraak te bezoeken is, en ze organiseert ook workshops. Kortom, een gedreven en veelzijdige online ondernemer. Hoe bevalt het online ondernemerschap Simone? Vanwaar de keuze voor de software van CCV Shop? En wat maakt haar shop uniek? Lees het verhaal achter Soed Idee.

Je runt een webshop in borduurpatronen, borduurlinnen, garens, boeken en alles wat hierbij komt kijken. Vertel, hoe kwam je tot deze beslissing?

Simone: “Borduren was altijd al mijn hobby. Ik verkocht eerst zelfgemaakte producten, en mijn man zei, dit kun je ook wel gaan verkopen! Mede daardoor is het een beetje aangewakkerd. Daarnaast vond ik het zelf frustrerend om alles wat je verkoopt eerst weer opnieuw te moeten maken om het opnieuw te kunnen aanbieden. Toen ging ik zelf patronen ontwerpen, en die kun je natuurlijk wel oneindig verkopen. Het leek me ook tof om complete borduurpakketten te kunnen aanbieden, dus ik ben naar de KvK gegaan. Zo ging ik opeens van bijna niets naar het runnen van een webshop. Dit was eigenlijk nooit een bewuste keuze, maar het is zo gelopen.”

De naam Soed Idee doet mij niet direct denken aan borduren. Hoe ben je bij deze naam gekomen?

“Voordat ik begon met verkopen had ik altijd al een blog via waar ik m’n hobby deelde met de rest van de wereld”, vertelt Simone. “Die blog heette al Soed Idee. De naam is ontstaan doordat mijn zoon vroeger de letter g niet kon uitspreken. Hij zei altijd, wat een soed idee, in plaats van, wat een goed idee. Dat is nog steeds een dingetje in de familie en ik dacht, ik neem de blognaam over voor mijn webshop. Het is een unieke naam die niemand heeft en de domeinnaam was nog vrij. Hij wordt wel vaak verbasterd, met een z ervoor in plaats van een s. Maar in de borduurwereld is Soed Idee inmiddels redelijk bekend en als je googelt kom je meteen bij mijn webshop uit.”

Hoe is het om überhaupt een webshop te runnen? En wat zijn de leukste kanten aan het online ondernemerschap?

Simone: “Ik ben begonnen vanuit situatie als thuisblijfmoeder en vond het ideaal dat je een webshop kan combineren met een gezin en het runnen van een huishouden. Je kunt je eigen tijd indelen en kunt eenvoudig om allerlei schooltijden heen manoeuvreren als je vanaf de keukentafel werkt. De flexibiliteit van het online ondernemerschap spreekt me erg aan, ook al is mijn zoon inmiddels zeventien. Wat ik ook leuk vind is dat je leuke contacten met klanten hebt. De afgelopen twee jaar zie ik mijn webshop echt als serieuze business, daarvoor zag ik het meer als hobby. Ik realiseer me steeds meer dat ik echt een bedrijf run en voel me nu wel echt een online ondernemer.”

Run je jouw webshop in je eentje? En hoeveel tijd ben je er gemiddeld per week aan kwijt?

“Het meeste doe ik alleen”, aldus Simone. “Mijn man helpt me wel eens met de wat meer technische dingen, hij is IT’er, zoals de website en de boekhouding. Ik heb ook een vriendin die het erg leuk vindt om hier lapjes te knippen en pakketjes te maken, maar het webwinkelstuk doe ik echt alleen. Qua tijd besteed ik er meer tijd aan dan een standaard fulltime baan. ’s Avonds en in het weekend werken is voor mij geen uitzondering. Dat is tegelijkertijd ook het gevaar wanneer je vanuit huis werkt, je hebt altijd toegang tot je werk. Naast mijn bed heb ik daarom ook heel bewust een ouderwetse wekker staan. Ik wil mijn telefoon niet in de buurt omdat ik weet dat ik anders toch aan het werk ga. Je ziet een mailtje of kijkt even op Facebook en belandt direct weer in het werk. Kortom, een stukje zelfbescherming.”

En wat onderneem je op het gebied van marketing om ervoor te zorgen dat mensen hun aankoop bij jouw webshop doen?

Simone: “Ik ben vooral erg actief op social media en ik heb het blog nog steeds, hoewel ik hier wegens tijdgebrek minder mee doe dan ik eigenlijk zou willen. Ook verstuur ik regelmatig nieuwsbrieven naar mijn klantenbestand. Al met al komt het voornamelijk neer op Facebook. Daarop adverteer ik ook af en toe, in tegenstelling tot op Google. Ik heb wel echt een hele vaste klantenkring en een redelijk uniek assortiment. Er zijn niet veel webshops die hetzelfde aanbieden, wat maakt dat mensen al snel bij mij terecht komen zonder dat ik heel veel marketing inzet.”

Wat maakt jouw shop uniek, en wat zijn voor klanten redenen om bij jou te bestellen?

“Dat is toch het unieke productaanbod en de stijl”, zegt Simone. “Verder staat service bij mij hoog in het vaandel. Ik vind het belangrijk om vragen goed te beantwoorden en met mensen mee te denken. Het borduurgebeuren is een aparte wereld, mensen weten bijvoorbeeld vaak niet hoeveel stof ze moeten bestellen en dan help ik ze daar graag mee. Dat is wel iets waar ik heel erg mijn best voor doe, en gelukkig lees ik in reacties terug dat klanten dat enorm waarderen."

"Ik zet bewust niet op mijn webshop dat producten die vandaag worden besteld al de volgende dag worden bezorgd. Als je alleen werkt zoals ik, weet je maar nooit of je dat waar kan maken. Ik houd het op twee a drie werkdagen en in de praktijk worden bestellingen vaak sneller bezorgd dus dan is de klant alsnog verrast.”

De software van CCV Shop staat bekend om zijn gebruiksvriendelijkheid. Kun je dit beamen?

Simone: “Ik had voorheen een webshop via Joomla die mijn man helemaal zelf had gebouwd. Er werd een update doorgevoerd bij het hostingbedrijf waardoor mijn webshop minder goed zou werken, alleen dat hoorde ik slechts zes weken voordat ze de update zouden uitvoeren en vlak voordat ik een hele grote beurs zou hebben. Het kwam erop neer dat ik in zes weken moest overstappen naar een ander platform. In zo’n kort tijdbestek was het niet te doen om weer zelf een webshop te bouwen dus ik heb alle verschillende aanbieders vergeleken. Uiteindelijk kwam ik bij CCV Shop terecht, enerzijds vanwege de gebruiksvriendelijkheid en anderzijds vanwege de vele mogelijkheden die het systeem biedt. Als ik dat vergelijk met de opties die je hebt via MijnWebwinkel, dan kun je met CCV Shop echt veel meer. Het werkt erg prettig en ik heb nooit iets te klagen. Ik ben vorig jaar overgestapt naar een nieuw thema en ook dat verliep erg soepel. Als ik een keer hulp nodig heb gebruik ik de chatfunctie op jullie website. Je bent dan toch al online bezig dus kunt tussendoor even een berichtje typen in de chat en krijgt snel een reactie.”

Je hebt sinds 2017 ook een atelier dat op afspraak te bezoeken is. Verkoop je hier jouw eigen producten of bijvoorbeeld ook producten die je zelf hebt geborduurd?

“Ik verkoop geen zelfgemaakte producten meer, mensen mogen lekker zelf gaan borduren”, zegt Simone. “Maar ik geef wel workshops in mijn atelier en verder is het atelier geopend op afspraak. Al mijn voorraad ligt daar ook en het is momenteel hartstikke druk. Mensen die in de buurt op vakantie zijn komen even langs om te winkelen. Het is wel prettig dat je er alleen op afspraak terecht kunt, want het komt ook niet altijd uit als je zoete inval hebt."

Ik heb wel eens gehoord van beurzen of events die volledig in het teken staan van borduren en quilten, of van een hobbybeurs in het algemeen. Ben je hier wel eens te vinden met een eigen stand?

Simone: “Ja zeker! Je hebt in februari de Handwerkbeurs in Zwolle. Dat is dé beurs, volgens mij al wel ruim tien jaar, op het gebied van alles wat met handwerken te maken heeft. Ik sta ieder jaar op die beurs en vind het super leuk om klanten dan een keer in het echt te zien.”

“Daarnaast organiseer ik zelf een aantal borduurweekenden. Ik heb jarenlang zelf gequilt en had wel eens zo’n weekend bijgewoond. Toen Soed Idee steeds beter ging lopen dacht ik, een borduurweekend organiseren zou ook wel tof zijn. Ik organiseer de weekenden in een voormalig klooster in Vaassen, een super leuke locatie waar plaats is voor twintig mensen. Van vrijdag tot en met zondag slapen er tijdens zo’n weekend twintig dames in dat klooster, ik verzorg een workshop en ze komen allemaal even langs in m’n atelier. En qua omzet verdien ik daar ongeveer net zo veel mee als met een beurs, terwijl het een stuk relaxter is. Aan buitenstaanders is het borduurgebeuren altijd een beetje moeilijk uit te leggen, het is echt een apart wereldje. De mensen kennen elkaar niet, maar delen dezelfde hobby, en dat verbindt.”

Heb je nog toekomstdoelen met je shop? Waar sta je over vijf of tien jaar als je het zelf mag invullen?

“Ik heb nooit de ambitie gehad om een webshop te beginnen, dus ik vind het lastig om het concreet over toekomstdoelen te hebben”, vertelt Simone. “Het openen van een eigen atelier was wel echt een droom en dat is inmiddels gerealiseerd. Daar ben ik erg trots op. Verder moet ik er niet aan denken om personeel in dienst te hebben dus ik hoop eigenlijk dat ik gewoon op dezelfde manier verder kan met mijn webshop, met evenveel plezier als nu. Het hoeft niet veel groter, ik ben er al wel. Dit jaar heb ik weer meer omzet gedraaid dan vorig jaar, en je wilt ook nog tijd overhouden voor andere leuke dingen. Minderen lukt me om een of andere reden toch niet, haha.”