Black Friday en Cyber Monday steeds groter in Nederland

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 23 november 2016

Black Friday is een van origine Amerikaanse term voor de vrijdag na Thanksgiving (dit jaar op 25 november). Op deze dag begint het seizoen voor kerstinkopen. Veel winkels adverteren met speciale aanbiedingen, waardoor er vaak al voor openingstijd rijen klanten voor de deur staan. In 2005 maakte de digitale variant van Black Friday zijn debuut: Cyber Monday, de maandag na Thanksgiving (dit jaar op 28 november). Op deze dag vinden in Amerika de meeste online aankopen plaats.

In Amerika wordt er op deze twee dagen flink gestunt met prijzen. Zo erg dat klanten ervoor in de rij liggen. Black Friday is rond 1965 ontstaan en verwees naar de enorme verkeersdrukte in en rond Philadelphia door alle winkelende mensen. De term Cyber Monday is bedacht door Ellen Davis. Zij verwees hier in 2005 naar in een persbericht. De online inkopen vonden toen nog op de eerste werkdag na Thanksgiving plaats omdat veel mensen thuis nog geen snel internet hadden en dus op het werk achter de computer kropen voor hun inkopen.

Twee dagen flink gestunt met prijzen

Vooral Cyber Monday in opkomst

Hoewel Thanksgiving, een feestdag om te danken voor een goede oogst, in Nederland niet of nauwelijks wordt gevierd, zijn de fenomenen Black Friday en Cyber Monday wel overgevlogen vanuit Amerika. Ook in Nederland doen veel winkeliers mee met deze dagen, hoewel er minder wordt gestunt met de prijzen dan in Amerika. Webwinkels in Nederland bieden bijvoorbeeld gratis verzending aan of geven relatief hoge korting op producten. Wil je liever op een andere manier opvallen met je webshop tijdens Black Friday en Cyber Monday? Acties zoals 1+1 gratis zijn natuurlijk ook aantrekkelijk, evenals stapelkorting. Allerlei kortingen, waaronder stapelkorting, pas je eenvoudig toe door gebruik te maken van een interne app van CCV Shop, de Winkelwagenkorting-app.

Alles is mogelijk en niets is te gek. Heb je een top 10 van meest verkochte producten? Denk er dan eens aan om tijdens deze dagen een bepaald percentage korting te geven op alle producten uit de top 10. Wil je echt inspelen op de feestdagen? Geef dan korting op producten in je shop die erg geschikt zijn als cadeau voor Sinterklaas of Kerst. Denk bijvoorbeeld aan speelgoed, elektronica of parfum.

De verwachting is dat Cyber Monday hier een groter succes zal worden dan Black Friday, omdat die laatste in Nederland geen vrije dag is en omdat de meeste groei in de detailhandel tegenwoordig uit online verkoop komt, aldus Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retailing aan Nyenrode Business Universiteit. Het feit dat ‘ons’ winkelseizoen begint zodra Sinterklaas in het land is, draagt natuurlijk bij aan de groeiende populariteit van deze dagen.

Drukke tijden voor webwinkels

In Amerika zal er dit jaar, naar verwachting, 12% meer uitgegeven worden aan kerstinkopen. Een andere interessante ontwikkeling: in plaats van wachten op de jaarlijkse stuntdagen, zijn veel Amerikanen nu al begonnen met hun inkopen. En, net zoals in Nederland, zullen de aankopen steeds meer online plaatsvinden. 22% overweegt zelfs niet om naar een fysieke winkel te gaan. Er komen dus drukke tijden aan voor webwinkels. Ook tijdens deze drukke tijden willen consumenten graag persoonlijk contact en het liefst telefonisch.

Drukke tijden voor webwinkels

Persoonlijk en professioneel klantcontact

Wanneer je deze drukte als webwinkel niet aan kunt, kun je 1850 Contact Center inschakelen om je te ondersteunen in dit telefonische contact door het klantcontact deels of gedeeltelijk over te nemen. 1850 Contact Center heeft drie Webshop Support bundels, waardoor er voor iedere webshophouder, klein of groot, een passende oplossing is. Bij alle drie de bundels bieden wij gratis een 088-nummer, voor een landelijke uitstraling. Wil je er zeker van zijn dat jij ook te midden van de decemberdrukte jouw klanten optimale service kunt bieden? Download dan de brochure, vul het contactformulier in of downloadde app rechtstreeks in de CCV Shop App Store.