Check, check, dubbel check! Ben jij klaar om je webwinkel online te zetten?

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 2 februari 2021

Als (nieuwe) webwinkelier ben je druk bezig met de inrichting en uitstaling van je webshop. Het succes van je webwinkel is hier mede afhankelijk van. Ben je benieuwd hoe een expert denkt over jouw ingerichte webshop? Onze consultants van Premium Services, Lynn en Youri, voeren APK Check’s uit voor webshops en geven hierbij advies over wat er nog verbeterd kan worden aan je webshop. Dit advies geven zij aan de hand van een APK Checklist. Deze checklist bestaat uit 56 punten in de categorieën wet- en regelgeving, design, webshop algemeen, SEO, koppelingen uit de App Store en marketing tools. Al nieuwsgierig of jij al een deel van de punten kan afvinken? We bespreken in deze blog alvast 9 punten met je.

Wet- en Regelgeving

Europese webwinkels hebben een informatieplicht naar de consument. Deze wetgeving is er om consumenten te beschermen. Deze informatieplicht bestaat uit verschillende onderdelen. Je vindt er hier alvast 2.

Voornaamste kenmerken van producten

Voor de consument is het belangrijk dat hij precies geïnformeerd wordt over het product wat hij overweegt om aan te schaffen. Toon jij alle belangrijkste kenmerken van je producten? Denk hierbij aan een duidelijke productomschrijving, afbeeldingen en de prijs. In de App Store zijn er daarnaast verschillende apps beschikbaar om je klanten te voorzien van zo veel mogelijk informatie. Ken jij de app Producteigenschappen bijvoorbeeld al?

Contactmogelijkheden

Een andere verplichting voor een webwinkelier is het duidelijk communiceren van de contactgegevens. Dit zijn naast de naam van je onderneming ook je adres, telefoonnummer en e-mailadres. Naast dat het een wettelijke verplichting is, straalt het ook betrouwbaar uit. Het geeft klanten het gevoel dat er een bestaand bedrijf achter de webshop zit. Een goede plek voor je contactgegevens is in de footer.

Design

Niet alleen je producten spelen een rol bij het succesvol maken van je webshop. Ook hoe je webwinkel eruit ziet, is een belangrijke factor. Klanten bepalen vaak in één oogopslag of ze verder gaan kijken op je webshop of dat ze je webwinkel verlaten. De lay out van je homepagina en de mobielvriendelijkheid van je webshop zijn 2 punten die tijdens de APK Check worden uitgevoerd op het gebied van design.

Lay-out homepagina

De homepagina is het visitekaartje van je webshop en vaak één van de eerste pagina’s waar je (potentiële) klanten op terecht komen. Goede duidelijke sfeer-  en productafbeeldingen spelen een grote rol om je webshop een aantrekkelijke en professionele uitstraling te geven. Daarnaast is het belangrijk om je huisstijl goed door te trekken over de hele webshop. Consistentie in kleuren en lettertypes- en groottes zijn hierbij essentieel. Tenslotte is het belangijk dat de pagina één geheel vormt en klanten makkelijk de weg weten te vinden in je webshop. Wil je meer weten over het vormgeven van een aantrekkelijke webshop? Lees dan ons e-book 'Het belang van een aantrekkelijk webshopdesign'.

Goed zichtbaar op mobiel / tablet

De meerderheid van alle consumenten doen hun online aankopen niet alleen via de computer. Niet alleen tijdens de aankoopfase, maar ook in de oriëntatiefase spelen tablets en mobiele telefoons tegenwoordig een belangrijke rol. Het is daarom belangrijk dat jouw webshop er op andere devices ook goed uitziet. Heb je jouw webshop na het inrichten al via andere devices bekeken?

Webshop Algemeen

In de categorie algemeen worden in de APK Check verschillende punten aangestipt. Zo kun je denken aan de laadtijd van je webshop, worden verschillende pagina’s bekeken en de navigatiestructuur onder de loep genomen. In deze blog lichten we de navigatiestructuur uit.

Navigatiestructuur

Een goede navigatiestructuur helpt mee in het verhogen van je conversie. Klanten zijn op zoek naar een bepaald type product en het is daarom van belang dat ze dit makkelijk kunnen vinden in je webshop. Hoeveel klikken zijn er nodig om bij het juiste product uit te komen? En zijn de namen van de categorieën helder voor de consument?

SEO

De backend van CCV Shop bevat alle mogelijkheden om de vindbaarheid te vergroten van je webwinkel. Het opbouwen van goede SEO posities kost tijd, maar in deze APK Check wordt gekeken of je alle mogelijkheden die het systeem biedt alvast goed benut. Denk hierbij aan:

Meta omschrijvingen en titels

Voor zoekmachines is het belangrijk om te weten wat de inhoud van verschillende pagina’s is. Zo kunnen zoekmachines beter aansluiten op het zoekgedrag van de consument. De meta omschrijving en titel worden niet getoond op je webshop, maar worden wel getoond in de organische zoekresultaten van de verschillende zoekmachines, zoals google. De naam van de pagina is tevens terug te vinden in het tabblad van de browser. Zoals voor alle content geldt, is unieke content ook hiervoor essentieel.

Koppelingen CCV Shop

Heb jij onze App Store al ontdekt? In de App Store vind je verschillende koppelingen terug voor je webshop. Dit kan gaan om intern ontwikkelde apps (kostenloos), maar ook apps ontwikkeld door externe appbouwers. Tijdens de APK Check bekijken de consultant aan de hand van je webshop welke apps een toevoeging kunnen zijn voor je webshop en of je deze al aan hebt staan. Waarbij we kunnen stellen dat Google Analytics voor geen enkele shop mag ontbreken.

Google Analytics

Waarom wij vinden dat Google Analytics voor alle webshops belangrijk is? Google Analytics geeft je namelijk inzicht in het gedrag van je bezoekers. Zo kun je makkelijk zien waar je bezoekers vandaan komen, hoe lang ze op je webshop blijven en op welk moment ze je webwinkel verlaten. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om je webshop te verbeteren met als uiteindelijke doel om de conversie van je webshop te verhogen. Dus heb je Google Analytics nog niet geinstalleerd, regel het vandaag nog! 

Marketingtools

De laatste categorie is marketingtools. Binnen CCV Shop heb je vele mogelijkheden om marketingtools in te zetten. We bespreken in deze blog 2 punten die je op je webshop kunt toepassen. 

Opvallende call to actions

Een call to action is een oproep tot ‘actie’. Buttons in je webshop zijn bijvoorbeeld de bestelknop of winkelwagen button. Door deze button meer op te laten vallen en te voorzien van een pakkende tekst, hebben consumenten eerder de neiging om deze “actie” uit te voeren. Eenheid creeëren op je webshop is belangrijk, maar een aparte, contrasterende kleur voor call to actions buttons helpt om je conversie te verhogen. Was het je al opgevallen dat de call to action buttons op onze CCV website oranje zijn?  Hoe laat je jouw buttons opvallen?

Unique Selling Points

Toon jij USP’s op je webshop? De unique selling points beschrijven de unieke eigenschappen van je webshop om de klant nog meer te overtuigen dat kopen bij jouw webshop een goed idee is. Probeer aandacht te besteden aan eigenschappen die jouw webshop uniek maken. Wat maakt jouw webshop anders dan de webshop van jouw concurrent? En hoe zorg je ervoor dat ze positief opvallen bij de bezoekers van je webshop?

Wil jij weten wat je kan doen om je webshop te optimaliseren en nog beter te laten converteren?  Voor slechts 99 euro ontvang je een persoonlijke rapportage met plus- en minpunten van je webwinkel die in een persoonlijk gesprek worden toegelicht.

Ik wil een APK Check