De Leukste Lunch:
een gat in de markt met Bento als oplossing voor lastige eters

25-08-2020

door Eva Rouwenhorst

Marije Woertman runt al sinds 2013 met veel passie de webshop De Leukste Lunch, waarmee ze zich inzet voor gezond en leuk eten voor kinderen. Door twee kieskeurige eters thuis ging ze opzoek naar manieren om het eten voor hen leuker en makkelijker te maken en stuitte op Bento producten. Toen ze ontdekte dat er meer moeders waren die hieraan behoefte hadden, besloot ze om de producten zelf te gaan verkopen. Inmiddels, 7 jaar later, is ze van webshopaanbieder Luondo overgestapt naar CCV Shop. Hoe combineert Marije het online ondernemen met haar dagelijkse leven? Vanwaar de keuze voor CCV Shop? En hoe dragen social media bij aan de verkoop? Lees het verhaal achter.

Je zet je al sinds 2013 in voor gezond en leuk eten voor kinderen met jouw webshop De Leukste Lunch. Vertel, hoe kwam je op dit idee?

Marije: "Ik heb twee heel lastige, kieskeurige eters thuis. In 2013 toen mijn dochter bijna naar school ging dacht ik, hoe ga ik het eigenlijk voor elkaar krijgen dat ze in de lunchpauze ook goed eet? Thuis kan ik haar nog aardig begeleiden met het eten omdat je zelf precies weet hoe je het moet aanpakken, maar op school? Ook bleek mijn zoontje gevoelig voor texturen, smaken en geuren en is erg kieskeurig en angstig voor nieuwe smaken. Ik ben op zoek gegaan naar een manier om ervoor te zorgen dat ze toch goed gingen eten en het een feestje werd om te eten of proeven. Zo kwam ik terecht op Japanse websites over Bento. Bento is een manier waarop ze de lunch extra leuk maken met allerlei vormpjes en uitstekers, vooral voor moeilijk etende kinderen werkt dit heel goed."

"Toen ben ik gaan zoeken naar waar je deze Bento producten kon kopen. Ik kwam er al snel achter dat het in Nederland bijna niet voor handen was. En dacht: waarom ga ik deze producten niet zelf verkopen? Ik had destijds een winkel in taartdecoratiematerialen en gaf workshops, dus ik heb via die weg berichten over Bento geplaatst op social media. En ik heb moeders die in mijn winkel bezochten ermee kennis laten maken. Ze waren allemaal enthousiast en ik bleek zeker niet de enige te zijn met moeilijk etende kinderen.”  

Ik begreep dat je sinds 2018 fulltime met De Leukste Lunch bezig bent. Hoe bevalt het om fulltime online ondernemer te zijn? En hoe combineer je dit met je dagelijkse leven?

“Ik combineerde eerst nog mijn baan als gezonde leefstijl adviseur bij twee gemeenten met het runnen van de webshop”, vertelt Marije. “Dit heb ik lang volgehouden, totdat het niet meer te combineren was. Ik had toen ook personeel. Ik vind het nu erg prettig om me op één ding te kunnen focussen. Bovendien heb ik nog twee schoolgaande kinderen, waardoor het een voordeel is dat ik mijn eigen tijd kan indelen. Als de kinderen ’s ochtends naar school gaan, kan ik bestellingen in pakken in het magazijn, administratie doen, inkoop etc. En ’s middags werk ik thuis verder, wat voor de kinderen natuurlijk ook best fijn is. Vriendjes kunnen hier ook komen spelen en ik kan ze naar hun sport of andere activiteiten brengen”

“Natuurlijk heb je bij een vaste baan collega’s en een duidelijk takenpakket, en dat is als ondernemer wel degelijk anders. Je moet zorgen dat je je tijd goed besteed en alles goed blijft monitoren. Wat mij erg goed bevalt is werken met themadagen. Om de dag pak ik bestellingen in, op een andere vaste dag houd ik me bezig met marketing, en op weer een andere dag met de boekhouding of social media."

"Daarnaast moet ik zeggen dat het helemaal niet voelt alsof ik al die tijd helemaal alleen ben. Ik heb een groot bereik op social media, heb elke dag persoonlijk klantcontact via whatsapp of messenger met klanten. Daarnaast ben ik secretaris van het IJsselnetwerk en hebben we om de week s’ochtends een bijeenkomst. Dat voelt ook als collega’s.” 

Ben je tijdens de beginfase van de webshop valkuilen tegengekomen waarvoor je andere online ondernemers die dit interview lezen kunt behoeden?

Marije: “Het is belangrijk om goed te kijken wie je klant is. In het begin start je misschien vanuit je passie of hobby, wat tegelijkertijd een valkuil kan zijn omdat je te breed denkt en allerlei producten gaat inkopen die allemaal even leuk lijken. Aan het eind van de rit zit je dan misschien met veel onverkochte voorraad en daar heb je uiteindelijk niets aan. Ik zou dan ook adviseren om echt een niche te kiezen in plaats van een breed productaanbod. Dat doe ik ook heel erg met De Leukste Lunch. Ik spits me daar zoveel mogelijk op toe, maar voeg natuurlijk wel af en toe kleine andere producten toe aan mijn assortiment. Kijk daarnaast ook goed naar andere webshops, niet alleen in je eigen branche maar vooral ook daarbuiten. Wat bieden zij aan en hoe doen ze dit? Zo ben je op de hoogte van wat er speelt in de markt en kun je proberen om een beetje eigenwijs en uniek te zijn.”

Jouw webshop draaide eerst op de software van Luondo en nu ben je overgestapt naar CCV Shop. Vanwaar de keuze voor CCV Shop in plaats van voor een andere software aanbieder?

“Ik heb wel verder gekeken dan CCV Shop”, vertelt Marije eerlijk. “WordPress en Lightspeed waren bijvoorbeeld ook opties, maar die hadden allemaal haken en ogen. Bij WordPress moet je zelf updates doorvoeren en alles bijhouden en daar moet je iemand voor inhuren omdat je zelf die kennis niet hebt. Dan lopen de kosten aardig op. Bij Lightspeed voelde het te commercieel en het voelde alsof ik daar een nummer zou worden in plaats van een klant.”

 

“Bij CCV Shop zit alles bij je maandbedrag in, van support tot automatische updates. Alles is geregeld en de basis is goed. Je kunt je bestelproces eenvoudig inrichten, kunt zelf kiezen hoe de webshop eruit moet zien en hoeft niet voor ieder wissewasje te koppelen met allerlei modules. En als je een vraag hebt, is de supportafdeling altijd goed te bereiken. Ook als je wilt groeien biedt het systeem van CCV Shop voldoende mogelijkheden om je webshop uit te bouwen. "

"Zo heb ik gebruik gemaakt van jullie Premium Services, omdat ik mijn blogmodule aangepast wilde hebben, mijn USP’s in de header wilde tonen en een dropdown menu wilde. De samenwerking verliep soepel en gemoedelijk, het contact is erg prettig.”

Hoe heb je de overstap ervaren?

Marije: “Op zich is de overstap van Luondo naar CCV Shop echt prima verlopen. Er zijn natuurlijk altijd zaken die niet helemaal soepel gaan, maar over het algemeen heb ik niets te klagen. Ik ben super blij met de nieuwe lay-out en ik besef me dat je altijd zal moeten blijven optimaliseren. Ik was wel even bang voor een SEO-dip door de overstap en merk nu ook een dip.  Alleen is het lastig om te verklaren omdat ook in die periode de corona-crisis begon.”

En zijn er functionaliteiten die je bij Luondo niet had en bij CCV Shop nu wel?

“Ja zeker”, aldus Marije. “De blogfunctie, een dropdown menu bovenaan de pagina, telefonisch contact kunnen opnemen bij vragen, en dat ik meer landingspagina’s kan maken omdat mijn webshop tegelijkertijd ook als inspiratiesite dient. Bij Luondo zit je vast in een stramien, bijvoorbeeld wat betreft het menu. Bij CCV shop kan ik ervoor zorgen dat alles er uit ziet zoals ik dat wil door middel van custom made aanpassingen.”

Je hebt op Instagram meer dan 3000 volgers en op Facebook 21000 likes. Wat een aantal! Hoe zet je social media in, en is het voor jouw een goed marketingkanaal?

Marije: “Eigenlijk richt ik me vooral op Facebook. Naast mijn Facebookpagina heb ik namelijk ook nog een groep op Facebook, De Leukste Lunch community met 11.000 leden. Ik wil leden via mijn community inspireren, doe dit door inspiratie posts, online challenges en e-books. Leden krijgen ook speciale acties en extra korting op producten in de webshop. Er is ook veel interactie in de groep. Veel moeders in de community posten hun eigen broodtrommels waardoor er interactie op gang komt. Andere moeders vragen dan ook: Waar heb je die trommel vandaan? Ik haalde via social media ook veel verkoop. Een aantal jaar geleden kwam 70% van de verkoop voort uit social media, en 30% vanuit Google, dat zegt wel wat. Helaas zijn die tijden wel verandert en moet je op zoek blijven naar kanalen om je fans te blijven bereiken. Dat maakt je ook creatief.”

 

“Ik ben met De Leukste Lunch minder actief op Instagram, en meer actief met mijn tweede webshop die ik sinds kort ben gestart, De Leukste Moestuin. Daarmee merk ik echt dat ik veel likes krijg en dat er interactie ontstaat. Er is een heel leuke instagram moestuin community op instagram. De Leukste Moestuin ben ik eigenlijk begonnen omdat het aantal bestellingen begin maart bij De Leukste Lunch tijdens de coronacrisis terugliep. Ik besloot te experimenteren met moestuinproducten helemaal gericht op kinderen, zoals moestuinzaadjes, vrolijke kweekpotjes, leuk kindertuingereedschap. Dus geen standaard tuinwebshop of assortiment uit de tuincentra. Dus echt weer gericht op een niche en dat aansloot bij de doelgroep van De leukste lunch. Dat sloeg enorm aan met heel veel respons op facebook en in de community van De leukste lunch. Ik bood dit assortiment eerst nog aan in de webshop van De leukste lunch in de oude omgeving van Luondo. Omdat ik zo tevreden ben over CCV Shop, ben ik in mei een tweede webshop begonnen voor De leukste moestuin op www.deleukstemoestuinshop.nl."

Wat doe je verder aan marketing of andere activiteiten om ervoor te zorgen dat klanten bij jou kopen?

“Allereerst probeer ik mijn webshop er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien en inspiratie berichten te posten in de nieuwe blogfunctie om ervoor te zorgen dat klanten bij mij kopen”, vertelt Marije. “Daar ben ik nog steeds niet mee klaar overigens. Verder heb ik veel ingezet op SEO waarvoor ik ook met een professional heb samengewerkt. Het doel was om hoog te scoren op eerste pagina op Google op een aantal longtail zoekwoorden. Dus niet op broodtrommel, want dan kom je uit bij de broodtrommelstore en Blokker, en die stoot je niet zo makkelijk van de eerste plek, maar echt op longtail zoekwoorden. Ik adverteer verder op Facebook en via Google advertenties. Ik ga mijn producten nog plaatsen op Google Shopping. Ik heb al gezien dat dat via CCV Shop eenvoudig kan, want bij Luondo was dat lastiger.”

Wat is je toekomstdroom met De Leukste Lunch?

Marije: “Daar denk ik zelf ook veel over na. Zeker nu in deze toch wel onzekere tijd. Ga ik uiteindelijk de leuke dingen doen waar ik blij van wordt, zoals de marketing en leuke projecten en besteed ik de orderverwerking uit? Die kant zou ik het liefste op gaan. Ik werk graag samen aan leuke projecten met lokale ondernemers zoals diëtisten of voor scholen en de kinderopvang. Zo heb ik begin dit jaar workshops gegeven voor Jong leren Eten en pedagogisch medewerkers van de kinderopvang en gastouderopvang. En heb ik nog net in februari voor de corona drie workshops gegeven bij een school voor dove en slechthorende kinderen. Dat gaf zoveel voldoening! Ook werk ik met de GGD samen aan de zichtbaarheid voor de Gezonde schoolaanpak in de gemeente Deventer. Dat soort samenwerkingen zou ik graag willen uitbreiden. Dat is wel mijn toekomstbeeld voor 2021. Dat zou een heel mooie combinatie zijn voor De leukste lunch.”

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring