Deventer Koekwinkel: De verkoop van een product met een rijke historie

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 11 mei 2022

Debby runt als manager samen met haar team de Deventer Koekwinkel waar ze een product verkopen met een historie van bijna 430 jaar. De kruidkoek wordt nog altijd geproduceerd in Deventer waar zich dan ook ook de enige winkel bevindt. Waarom zijn ze online de Deventer Koek gaan verkopen? Hoe combineren ze de online verkoop met de offline verkoop? En waarom is de keuze voor webshopsoftware op CCV Shop gevallen? We vroegen dit en meer aan Debby. Lees het verhaal achter de Deventer Koekwinkel.

De Deventer Koek heeft al een lange geschiedenis. Waarom hebben jullie besloten om ook online de Deventer Koek te gaan verkopen?

Debby: “In 2008 merkte ik dat steeds meer consumenten door het hele land vroegen waar ze de Deventer Koek konden kopen. Voorheen werd de Deventer Koek namelijk in elke supermarkt verkocht, maar tegenwoordig selecteren supermarkten de producten op een andere manier. De vraag was er dus overduidelijk vanuit de consument, maar zou men de koek ook echt online gaan kopen? Dat was in die tijd wel echt iets waar je over na moest denken.”

“We zijn het toen gaan uitproberen met een hele simpele webshop en een minimaal budget. De organisatie vond het ook maar een heel gek plan, maar ik kreeg wel toestemming om het te gaan uitproberen en te laten zien dat het werkt. En het werkte, mensen gingen echt online de Deventer Koek kopen. Zeker in de jaren erna zijn we blijven groeien. Nadat de verkoop een succes was,  zijn we ons gaan bezighouden met hoe we professioneler kunnen worden.”

Deventerkoek heeft al een lange geschiedenis

Naast de Deventer Koek verkopen jullie (online) ook nog andere producten. Komen deze producten ook van lokale ondernemers?

“Ja, we hebben in onze winkel artikelen liggen van lokale ondernemers en gebrande Deventer artikelen zoals sleutelhangers en mokken. Daarmee spelen we in op het toerisme in Deventer ”, aldus Debby.

Debby: “We zijn ons assortiment door de jaren heen gaan ontwikkelen. We verkopen in de winkel al veel in de vorm van pakketten, chocolaatjes, noga en fudge, dus die zijn we ook in de webshop gaan verkopen. Ook zijn we opzoek gegaan naar artikelen die passen bij onze winkel en ons product Deventer Koek. Het moet echt toegevoegde waarde bieden aan ons assortiment. Soms komen consumenten namelijk niet door middel van de koek op onze webshop terecht, maar door een ander artikel.”

Hoe combineren jullie de online verkoop met de offline verkoop?

Debby: “Hoe groter we worden des te meer uitdagingen er komen. We ontvangen nu meer bestellingen dan voorheen, en die moet je ook allemaal verwerken. Voorraad, logistiek, administratie en klantenservice zijn wel echt vier grote aspecten die steeds meer groeien en dat is af en toe wel een uitdaging. We zijn ook echt maar een heel klein winkeltje midden in het centrum waar we alles zelf inpakken. Soms is het een drukke dag in de winkel en dan is het een uitdaging om ook de webshop bestellingen de deur uit te krijgen. Maar we pakken dit goed op met ons team. En op rustige dagen in de fysieke winkel biedt de webshop echt uitkomst omdat we daardoor toch omzet genereren.”

De webshop draait sinds een tijdje op de software van CCV Shop. Voorheen maakten jullie gebruik van andere software. Vanwaar de keuze voor CCV Shop in plaats van voor andere webshop software?

“We waren opzoek naar een nieuw betaalsysteem en kwamen toen bij CCV uit. We waren net door de screening van de CCV pinautomaten heen en toen werd ik er door mijn collega op geattendeerd dat CCV ook online betaalmethoden aanbiedt voor webshops. Door de positieve samenwerking wilden we alles onder één dak hebben”, aldus Debby.

Debby: “Op dat moment kwamen we er nog meer achter hoe verouderd onze vorige webshop was dus het sloot ook nog eens goed aan bij onze wensen om te moderniseren. We brachten dan én de shop én de betalingen onder bij CCV.”

Zijn er functionaliteiten die jullie eerder niet hadden en nu bij CCV Shop wel?

Debby: “Ja, veel! Door middel van alle apps die CCV Shop heeft zijn de mogelijkheden enorm. Zoals de app Winkelwagen korting en Eigen Teksten waar we veel gebruik van maken. Er zitten gewoon heel veel mogelijkheden in de software die we voorheen niet hadden. Het is echt een toegevoegde waarde dat we de consument veel meer  kunnen bieden dan voorheen.”

Jullie hebben voor een MaatwerkDesign gekozen waarbij jullie veel hebben geschakeld met onze Premium Services medewerkers. Hoe is het MaatwerkDesign tot stand gekomen?

Debby: “Wij wilden heel graag dicht bij ons zelf blijven met het design. We zijn echt een nostalgisch winkeltje met een historie en we wilden deze beleving ook online uitdragen. Het nieuwe MaatwerkDesign moest vernieuwend en gebruiksvriendelijk zijn, maar nog volledig passen bij het product en de identiteit van ons bedrijf. De designer Killian van CCV Shop heeft hierop ingespeeld door gebruik te maken van een retro karakter, zwartwit foto’s en een donkerbruin kleurpallet dat past bij de kleuren van de koek. Beleving is ontzettend belangrijk en wie wil er na het zien van onze smeuïge website nou geen Deventer Koek proeven.”

“Wat ik ook erg leuk vond, was dat Killian met een creatief idee kwam voor de cookies. Die vind ik bijvoorbeeld echt te gek. Het zijn van die kleine dingetjes die het verschil maken. We zijn dan ook erg blij met de keuze voor dit maatwerk”, aldus Debby.

Maatwerkdesign Premium Services

Als ik het zo hoor is de samenwerking dus goed verlopen?

Debby: “Ja zeker! Soms is het heel moeilijk want dan heb ik iets in mijn hoofd zitten waar ik naar toe wil, en probeer dat maar eens uit te leggen. Maar natuurlijk is het Killian zijn vakgebied en door goede gesprekken hebben we mijn wensen kunnen omzetten naar een mooi design. Samen hebben we verschillende elementen uitgeprobeerd waardoor we tot het beste resultaat zijn gekomen.”

Wat zijn wensen voor de toekomst wanneer het gaat om jullie shop?

Debby: “Mijn doel is om altijd steady te blijven en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. We willen altijd groeien in het assortiment, maar willen wel bij onze corebusiness blijven. Dus hoe kunnen we ervoor blijven zorgen dat we de kracht van onze eigen producten -want daar ben ik heel trots op- laten zien maar ook kleine uitstapjes kunnen maken. We willen bij onze roots blijven waarbij persoonlijk contact met de klant hoog in het vaandel staat.”