Goede productfoto's voor jouw kleding webshop: zo maak je ze

Tjitske Rutten

Door Tjitske Rutten op 2 december 2020

Wat zijn goede productfoto’s voor een kleding webwinkel? Wanneer productfoto’s van hoge kwaliteit zijn wil dit niet gelijk zeggen dat het ook goede productfoto’s zijn. Bij een goede productfoto van een kledingstuk komt namelijk veel meer kijken dan het aantal pixels. Bijvoorbeeld of de afbeeldingen opvallend zijn. Hiermee bedoelen we of hij eruit springt als je hem naast andere foto’s legt van soortgelijke producten. Daarnaast zijn diverse invalshoeken en achtergronden ook onderdelen waar je op moet letten. In deze blog gaan we in op wat goede productfoto’s nu precies inhouden en nog belangijker, hoe je deze zelf maakt. Dus wil jij jouw eigen kleding webshop beginnen, of run je deze al? Dan zijn deze tips wellicht interessant voor je!

Inspiratie opdoen

Wat een goede eerste stap is wanneer je bezig gaat met productfoto’s, is inspiratie opdoen. Hierbij ga je opzoek naar webshops die soortgelijke kleding verkopen als jij doet op jouw webshop. Je kunt scrollen door deze shops en kunt jezelf afvragen welke afbeeldingen jou wel of niet aanspreken. Wanneer ze jou aanspreken kun je deze opschrijven wat het is wat er uitspringt voor jou. Zijn het de details op de foto’s, spreekt de achtergrond je aan of misschien is het wel de hoek vanuit waar de afbeelding is gemaakt. Al deze dingen schrijf je op en hiermee schrijf je een soort van plan voor jezelf van wat je mooi vindt voor jouw eigen product foto’s. Bijvoorbeeld wanneer jij haaraccessoires verkoopt, dan kun je deze op een eenvoudige achtergrond fotograferen of standaard in het haar van een model. Vaak kun je ook foto’s van groothandelaren gebruiken, onthoud hierbij dat deze foto’s niet zo onderscheidend zijn als wanneer je de productfoto’s zelf maakt.

Diverse hoeken

De hoek vanuit waar je de foto’s maakt kan heel veel doen voor hoe men het product online waarneemt. Wanneer je twijfelt welke hoek het beste is, probeer er dan meerdere uit en bekijk ze eens via je computer. Vanuit welke hoek komt het kledingstuk het beste tot zijn recht? Is het nodig om ook een foto van de achterkant te maken? Het is natuurlijk ook mogelijk om standaard meerdere invalshoeken te gebruiken bij het plaatsen van je producten op je webshop. Bijvoorbeeld wanneer je schoenen verkoopt. Hierbij is het voor de bezoekers fijn als ze de schoenen op een model zien maar daarnaast willen zij misschien ook wel afbeeldingen zien waarbij de schoen van de voorkant of de zijkant getoond wordt. Op deze manier kun je spelen met de diverse hoeken en kiezen wat het beste bij jou webshop, soort product en huisstijl past.

Kwaliteit van de foto's

Wanneer we het hebben over de kwaliteit van foto’s bedoelen we niet alleen het aantal pixels. We bedoelen ook dingen zoals:

  • Verwarrende objecten of teksten vermijden
  • Scherpe en juiste verlichting
  • De juiste achtergrond
  • Afmetingen die passen bij de webshop

Als deze dingen goed in orde zijn verhoogt dit de kwaliteit van de foto’s op jouw webshop. Met verwarrende objecten of teksten wordt bedoeld dat je bijvoorbeeld geen teksten gebruikt in de afbeelding. Teksten kunnen over het algemeen beter buiten de afbeeldingen geplaatst worden. De hoge kwaliteit is natuurlijk beter voor het oog en als het product goed belicht is ziet de afbeelding er ook professioneler uit. Qua afmetingen is het mooier wanneer de afbeelding bijvoorbeeld even breed is als de tekst op jouw webshop zoals het voorbeeld hieronder. Dit oogt netter en trekt bezoekers meer aan. Over de juiste achtergrond lees je verder in dit blog meer. 

Kwaliteit van de foto's

Achtergrond

De achtergrond van jouw product afbeeldingen kan invloed hebben op hoe de bezoekers jouw webshop zien. Wanneer consequent gebruik wordt gemaakt van een achtergrond gaan je bezoekers deze consistentie herkennen. Wanneer jij kleine producten verkoopt, zoals sieraden, vinden mensen het fijn wanneer de achtergrond rustig is. Als je bijvoorbeeld en druk printje als achtergrond neemt wanneer het om een ring gaat, is de kans groot dat de ring wegvalt door het drukke patroon op de achtergrond. Houd hier dus rekening mee wanneer je een achtergrond uitzoekt. Niet alleen bij kleine producten krijgt een rustige achtergrond de voorkeur, bij veel producten is het handig om een rustige achtergrond aan te houden. Dit is zodat de focus op het product wordt gelegd.

Sfeerfoto's

Sfeerfoto’s kunnen heel goed de impressie overbrengen over welk gevoel het product kan geven. Wat bijvoorbeeld heel goed werkt is het tonen van de kleding op modellen, nog beter op verschillende modellen. Dus in plaats van alleen de maat M op een model laten zien kun je ook tonen hoe maat XS of XL valt. Wanneer mensen glimlachen wanneer zij de kleding dragen op de foto wordt dit vaak onbewust met elkaar geassocieerd. Bezoekers zullen wellicht denken ‘Deze dame kijkt heel blij en ze draagt een super leuk jurkje’ hierdoor worden de positieve aspecten met elkaar gelinkt. Een ander idee voor wanneer je zonder modellen ook een sfeerfoto wilt creëren, is om wanneer je bijvoorbeeld zwemkleding verkoopt deze dan te fotograferen op een strand. Leg de zwemkleding dan bij een strandtas of een laken op het zand. Dit geeft de sfeer mee van waar het product voor bedoeld is en zo breng je de sfeer ook weer over bij je bezoekers.

Het is goed voor de klantbinding en het vertrouwen op jouw webshop, wanneer je foto’s deelt waar tevreden klanten jouw kleding dragen. Deze foto’s zijn simpel te verkrijgen via social media. Bijvoorbeeld door mensen een hashtag te laten gebruiken zodat jij de foto’s via deze hashtag snel kunt vinden. Of je kunt een winactie houden op social media waarbij zij de kans krijgen om op jouw webshop getoond te worden. Je kunt er ook voor kiezen om een kaartje bij in je verpakking te doen waarop je de klant vraagt om een foto met het product te delen. Via social media is het ook mogelijk om producten in foto’s te linken naar jouw online kledingwinkel. 

Variaties laten zien

Zoals eerder benoemd is het voor bezoekers fijn wanneer zij de kleding op een model zien, omdat zij op deze manier kunnen inschatten hoe de kleding bij hunzelf zou staan. Het is verstandig om hierbij meerdere variaties te tonen. Niet alleen in de maten, dus tonen hoe een maat S valt en een maat L, maar ook in kleuren. Stel voor je verkoopt een T shirt in 6 verschillende kleuren en 5 verschillende maten, dan is het een goed idee om de verschillende kleuren ook te tonen bij de productafbeeldingen. Hierdoor kunnen mensen ook inschatten hoe de kleur staat bij verschillende huidskleuren bijvoorbeeld. Daarnaast is het leuk om te variëren in poses die de modellen aannemen of de manier hoe je de kleding presenteert zonder modellen. Hiervoor geldt ook dat het kan helpen om inspiratie op te doen bij webshops die soortgelijke kleding verkopen.

Details

Op de meeste kledingstukken zitten vaak details. Dit kunnen knoopjes zijn, een rits of de kleur van de naden. Wanneer je kleding online verkoopt is het voor de bezoekers van jouw webshop fijn als je deze ook toont. Dus als jij een truitje verkoopt waarbij de knoopjes een belangrijk detail zijn, maak hier dan een close op foto van en plaats deze bij de productfoto’s zodat mensen ook die details kunnen zien van het kledingstuk. 

Bewerken van foto's

Dat de foto’s van zichzelf een goede kwaliteit moeten hebben spreekt voor zich. Echter is nabewerking vaak ook van belang. Hiervoor zijn verschillende programma’s voor in te zetten. Deze zijn gratis te gebruiken of betaald. Belangrijk bij het nabewerken van je afbeeldingen is dat alle afbeeldingen uiteindelijk wel overeenkomen. Bijvoorbeeld wanneer je bij een foto een bepaalde filter gebruikt waardoor de afbeelding helderder oogt, is het niet handig om bij een andere afbeelding een hele andere filter te gebruiken. Zorg voor consistentie in de bewerking waardoor er herkenning is bij alle product afbeeldingen. Het is ook mogelijk om jouw huisstijl terug te laten komen in de bewerking van je foto’s, bijvoorbeeld door altijd een bepaalde kleur terug te laten komen in een element. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op onze Instagram, wij zorgen ervoor dat in elke post een blauw element terugkomt. Hierdoor creëren we herkenning in onze berichten. Een paar programma’s die je zou kunnen inzetten voor het bewerken van je foto’s zijn Adobe PhotoshopMylio of Gimp.

Productvideo's

Videocontent wordt steeds populairder, ook in webwinkels. Vooral met de kleding branche valt hier veel voordeel uit te halen. Kleding is namelijk een product wat heel mooi visueel te maken is. Je kan video content op veel plekken inzetten, op jouw webshop zelf en op social media. Zoals op Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok of natuurlijk YouTube. Je kunt veel verschillende soorten video’s maken. Bijvoorbeeld een styling video waarin je laat zien hoe het kledingstuk op verschillende manieren te dragen is. Of een korte video, van een paar seconden waarin het model een rondje draait in een leuke outfit waardoor de kleding gaat ‘leven’ op beeld. Product video’s zijn dus een goed idee wanneer je wilt inspelen op de populariteit van video content en je klanten een extra beeld wilt laten zien van jouw kleding. Zorg er dan wel voor dat de video van goede kwaliteit is en dat er geen ruis op de achtergrond is zoals achtergrondgeluiden of haperingen.

Er zijn dus veel manieren waarmee je ervoor kan zorgen dat jouw productfoto’s van hoge kwaliteit zijn en jouw bezoekers aanspreken. Wanneer je deze elementen allemaal verwerkt heb je de beste productafbeeldingen voor jouw kleding webshop.