Hashteckel.nl: een online en fysiek walhalla voor Teckels én hun baasjes

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 24 november 2021

Rob en Carlijn runnen samen de succesvolle webshop Hashteckel.nl én bijbehorende fysieke winkel in Deventer. Van jasjes, truien en tuigjes voor Teckels tot producten voor de baasjes, bij nichewinkel Hashteckel grijp je als Teckelliefhebber niet snel mis. Hoe kwamen Rob en Carlijn op het idee om deze unieke (web)winkel te beginnen? Op welke manier combineren ze online met offline verkoop? En hoe helpt de software van CCV Shop hen bij het online ondernemen? Je leest dit en meer in het verhaal achter. 

Jullie runnen samen de webshop Hashteckel.nl waarop jullie allerlei artikelen verkopen voor Teckels. Van Teckeljassen- en truien tot producten voor de baasjes. Vertel, hoe kwamen jullie op dit unieke idee?

“Eigenlijk is dit idee ontstaan uit pure noodzaak”, vertelt Carlijn. “Toen wij Beer kregen als pup, onze Teckel van inmiddels zes jaar, nam ik hem overal mee naartoe. In de winter zat Beer dan vaak enorm te rillen, en waar ik in eerste instantie dacht dat een hond het vast niet koud kon hebben, bleek dat onjuist te zijn. Mijn dierenarts vertelde me namelijk dat hij steeds vaker zag dat teckels het koud hebben, mede omdat ze zo laag bij de grond staan. Beer had het dus écht koud en dat vond ik zielig, dus besloot ik dat hij dan maar een truitje of jasje aan moest. Standaard hondenkleding bleek niet te passen vanwege de bijzondere lichaamsbouw van Teckels, en specifieke teckelkleding vond ik nergens. Ik besloot om zelf wat teckelkleding te maken samen met een bevriende naaister. Vervolgens plaatste ik een keer een foto van de kleding op Facebook en toen werd ik werkelijk overspoeld met reacties van allerlei voor mij onbekende mensen die zeiden geïnteresseerd te zijn in de teckelkleding. Blijkbaar was het gebrek aan teckelkleding dus voor heel veel teckeleigenaren een probleem.  Mijn man Rob had al meerdere webshops bij CCV Shop en zei tegen me, dat is zo gepiept, we maken een webshop met een aantal producten erop en dan zien we wel. Zo is het gegroeid.”

Hoe bepalen jullie het productaanbod voor jullie webshop? Werken jullie met vaste inkoopadressen? En laten jullie alles eerst testen door jullie eigen Teckel Beer?

Carlijn: “We hadden al snel door dat ons assortiment tweeledig moest zijn, namelijk vooral producten voor Teckels maar ook producten voor de baasjes zoals interieur items. In het begin maakten we alle kleding zelf. We hebben wel eens wat ingekocht uit het buitenland, maar dat was het vaak net niet waarna we de kleding weer zelf gingen maken. Ondertussen vond ik via Instagram een dame in Italië die mooie kleding maakte voor teckels. Met haar zijn we zaken gaan doen en vanwege de stijgende vraag zijn we langzaam maar zeker gaan uitbreiden.”

“Toch vinden we het met het oog op het milieu belangrijk om zoveel mogelijk in Nederland te produceren. De bevriende naaister die de eerste kledingstukken heeft gemaakt, ontwerpt dan ook nog steeds prototypes voor ons. Dat is ideaal want we testen alle kleding zelf bij Beer op pasvorm en comfort maar ook op zaken als waterdichtheid. Beer heeft de grootste teckelmaat die er is, dus hij is altijd een goede graadmeter. Sinds kort zijn we ook een samenwerking aangegaan met DCW Enschede, een sociale werkplaats. De werknemers van de sociale werkplaats maken nu veel teckelkleding voor ons en dat bevalt erg goed, maar voelt ook erg goed. We hechten namelijk veel waarde aan sociaal ondernemen. Een product mag dan uiteindelijk iets duurder zijn, maar dan zit er ook een mooi en waardig verhaal achter. Dat krijgen we ook terug van klanten, dat ze dat waarderen.”

De webshop draait op de software van CCV Shop. Hoe zijn jullie hier terecht gekomen, en hoe helpt de software jullie met het runnen van jullie business?

“Mijn man Rob had al meerdere webshops bij CCV Shop dus het was een snelle makkelijke keuze”, vertelt Carlijn. “De software voldeed perfect aan wat we wensen van een webshop. Ik had zelf nog nooit met het systeem gewerkt, maar CCV Shop is enorm overzichtelijk dus het was al snel duidelijk dat ik de webshop als leek ook makkelijk zelf kon inrichten. Naast het gebruiksgemak is het fijn dat we uit veel designtemplates kunnen kiezen En wat ik verder heel prettig vind is dat ik via de chat altijd snel een supportmedewerker om hulp kan vragen. Als contact leggen zo laagdrempelig is en je krijgt snel antwoord, dan is dat echt een meerwaarde.”

De webshop draait op de software van CCV Shop

Naast de webshop hebben jullie in november 2020 de allereerste Teckel winkel in Nederland geopend. Toen in de vorm van een tijdelijke pop-up store, maar inmiddels in de vorm van een échte winkel. Wat gaaf! Was dit altijd al een droom van jullie? En merken jullie dat er onder jullie doelgroep een grote behoefte is om producten eerst fysiek te bekijken voor deze te kopen?

Carlijn: “Onze webshop groeide behoorlijk en we kregen regelmatig de vraag van klanten of ze konden langskomen. Helemaal toen we ook met de verkoop van speciale teckeltuigjes begonnen. Die moet je echt passen voordat je weet of hij geschikt is voor jouw teckel. We dachten, laten we gewoon eens twee maanden een pand huren en kijken hoe het gaat. Dat was echt middenin coronatijd, maar wat was het een fantastische ervaring. Er stond een enorme rij mensen in de winkelstraat en andere ondernemers vroegen zich af wat er toch in vredesnaam aan de hand was. Iets met teckels dat zoveel publiek trekt? Onze fans kwamen zelfs van ver, reistijd bleek niet belangrijk te zijn. We gingen ook aardig viral in de media met die pop-up store, zo van hier moet je naartoe. Uiteindelijk was de pop-up store een daverend succes en hebben we besloten om door te gaan met een fysieke winkel. Waar onze zolderkamer voorheen nog fungeerde als voorraadhok, paste dat opeens bij lange na niet meer. Als je wilt groeien heb je nu eenmaal ruimte nodig, en die ruimte hebben we nu volop.”

“Nog even over die reistijd. Veel klanten zitten een paar uur in de auto richting Deventer, enkel en alleen voor een bezoekje aan Hashteckel. Klanten komen zelfs vanuit België! Dat vind ik zo bijzonder! Om deze klanten wat meer te bieden, schrijf ik regelmatig leuke stukjes over andere bezienswaardigheden in Deventer die de moeite waard zijn om te bezoeken. Maar ook over praktische zaken zoals waar je het beste kunt parkeren. Zo probeer ik er voor onze klanten echt een dagje uit van te maken.”

De Teckelwereld is echt een nichebranche met een specifieke doelgroep. Welke marketingkanalen zetten jullie in om jullie doelgroep te bereiken, en wat werkt het beste?

“Social media is voor ons het perfecte marketingkanaal”, zegt Carlijn direct. “Zo zijn we ook bekend geworden bij alle teckel(fan)clubs. De groep teckelfans is zo ontzettend groot, daar lijkt geen einde aan te komen. En iedereen kent elkaar. Veel mensen zijn lid van specifieke groepen op Facebook, dus als je daar eenmaal wat naamsbekendheid hebt, verspreidt het zich als een lopend vuurtje.”

“Maar natuurlijk is het geen kwestie van enkel af en toe een berichtje plaatsen in een teckelgroep. Ik wist al snel dat ons bedrijf een echt social media bedrijf zou worden omdat onze producten zich daar perfect voor lenen en onze doelgroep hierop aanwezig is. Vaak hebben de teckels van onze klanten zelfs eigen social media profielen. Het onderhouden van de social media pagina’s van Hashteckel vergt veel tijd, maar dat vragen onze volgers ook van ons. Ze willen grappige foto’s zien van onze Teckel, of sneak peeks van nieuwe kleding, nieuwe producten in de winkel en ga zo maar door.” 

“Waar het inmiddels een beetje naartoe is gegroeid, is dat mensen speciaal voor bepaalde producten zoals jassen of tuigjes naar onze fysieke winkel komen. Maar dat is niet het enige, mensen komen ook echt voor mij persoonlijk omdat ze zich zo persoonlijk betrokken voelen bij alles wat ik deel. Ze komen de winkel in, begroeten Beer en vragen of ik een fijne vakantie heb gehad. We hebben echt een hele betrokken doelgroep en veel klanten voor het leven. Daar zijn we enorm dankbaar voor.”

“We hebben trouwens ook wel eens Google Ads geprobeerd, maar dat leverde niets op. We staan organisch al op nummer één in Google omdat we de SEO vanaf de start goed hebben ingericht en dat werpt z’n vruchten af. Er gaat veel tijd in zitten, maar omdat we weinig concurrenten hebben loont het enorm.”

In jullie fysieke winkel bieden jullie Teckel liefhebbers een heuse Teckel experience met onder andere winkelwagens voor je Teckel en een zit- en koffiehoek. Op een webshop is het helaas lastig om klanten deze experience te geven. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie webshop en fysieke winkel toch goed op elkaar aansluiten?

“Dat probeer ik eigenlijk te doen door te bloggen”, zegt Carlijn. “Ik probeer zoveel mogelijk te schrijven over hoe het er hier in de winkel aan toe gaat en waarom je een bezoekje zou moeten brengen aan de fysieke winkel. En we plaatsen natuurlijk veel beeldmateriaal op social media, zoals van Beer die een nieuwe trui aan heeft. Mensen stellen zelf ook steeds meer vragen, zoals hoe ze een bepaald tuigje om moeten doen bij hun Teckel. Dan probeer ik een mooie instructievideo te maken voor ze. Zo maak je het wel heel tastbaar en breng je het fysieke winkelgevoel ook naar de webshop.”

Webshop en fysieke winkel goed elkaar aansluiten

Hoe kijken jullie naar de toekomst van Hashteckel? Zijn er nog wensen en dromen?

Carlijn: “Uiteraard zijn die er. Als wens voor de korte termijn willen we graag de kledinglijn en tuigjeslijn uitbreiden want daar is de grootste vraag naar. Achter de schermen zijn we hier al druk mee bezig samen met de sociale werkplaats, maar het laat nog even op zich wachten. Op langere termijn dromen we ervan om meerdere vestigingen te hebben, en dan niet alleen in Nederland. Fysieke winkels in Duitsland en België zien we ook wel zitten.”