Het belang van design voor je webshop

Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 18 juli 2018

Heb je zelf wel eens een webshop bezocht en deze binnen enkele seconden weer weg geklikt? Nog voordat je daadwerkelijk op zoek bent gegaan naar een specifiek product? Grote kans dat het design van de webshop hier een rol in speelde. Het design van een webshop communiceert jouw identiteit naar je bezoekers en heeft een grote invloed op de conversie. Wanneer het design goed is, zorgt dit namelijk voor gebruiksgemak en wordt de aandacht van een bezoeker op het juiste moment op de juiste elementen gevestigd. In deze blog gaan we verder in op het belang van design en welke elementen hierbij komen kijken.

Verwachting van de consument

Wanneer je door een winkelstraat loopt, kijk je naar de verschillende etalages die je ziet. Vaak maak je op basis van een etalage de keuze om wel of niet bij een winkel naar binnen te gaan. Ook online geldt dit principe. Je moet jezelf onderscheiden van andere webshops, dus je moet opvallen. Vraag je zelf eens af wat iemand verwacht als hij voor jouw ‘etalage’ staat. Wat moet opvallen op de homepage van jouw webshop? Wat wil je dat mensen zien?

Communiceer en laat zien

De essentie van jouw homepagina moet gaan om het uitstralen van betrouwbaarheid. Toon verzendkosten, betaalmethoden, keurmerken en reviews, en plaats goed uitgesneden afbeeldingen van hoge kwaliteit. Ook is het tonen van producten op de homepagina belangrijk. Wanneer iemand online een product zoekt en op jouw webshop terechtkomt via bijvoorbeeld een zoekmachine zoals Google, verwacht hij soortgelijke producten te zien op de homepagina. Ziet hij niets wat enigszins lijkt op waarnaar hij op zoek is? Dan is de kans groot dat iemand afhaakt. Houd daarnaast rekening met de uitstraling die jouw webshop heeft en pas het kleurgebruik aan op jouw doelgroep.

Lezen en bekijken

Als mensen voor het eerst op jouw webshop komen, lezen ze deze allemaal op dezelfde manier, namelijk volgens een F-patroon. Mensen beginnen de eerste alinea te lezen, slaan een stukje over en gaan dan naar de volgende alinea. Vaak haken mensen al halverwege de alinea af en scrollen ze door naar beneden. Nu je weet dat mensen volgens dit patroon lezen, kun je hierop inspelen door je content logisch en slim te plaatsen.

Maar hoe gaat iemand uiteindelijk over tot actie? Dit gebeurt via een zogenaamd Z-patroon, waarbij een gedeelte ‘above the fold’ valt, en een gedeelte ‘under the fold’. De eerste indruk die een bezoeker krijgt ontstaat rechts bovenin de pagina waar naar alle waarschijnlijkheid jouw logo en navigatie zichtbaar zijn. Deze bekijken ze aandachtig. Hoe verder de bezoeker de ‘Z’ volgt, hoe meer zijn of haar aandacht verloren gaat. Aan het einde van de ‘Z’ moet een call to action zijn geplaatst, want als mensen dán niet worden getriggerd om tot actie over te gaan, is de kans groot dat ze afhaken.

Opbouw van webshop

Iedere website of webshop is opgebouwd uit elementen die je zelf kunt invullen. Denk aan de navigatie en categoriestructuur. Zorg er voor dat je deze elementen logisch en duidelijk gebruikt. Zet bijvoorbeeld geen twintig navigatie items bovenin de navigatie, omdat dit voor onduidelijkheid zorgt bij bezoekers. Gebruik verder elementen zoals een slider of afbeeldingen op de juiste manier door afbeeldingen van goede kwaliteit te gebruiken die ofwel een sfeer ofwel een product aantrekkelijk weergeven.

Betrouwbaarheid

Bezoekers van websites en webshops hechten veel waarde aan betrouwbaarheid. Maar hoe laat je zien dat jouw shop betrouwbaar is? Zorg ervoor dat jouw webshop veilig is en een SSL certificaat heeft. Een SSL certificaat herken je doordat er een slotje in adresbalk te zien is. Daarnaast draagt het tonen van keurmerken, betaalmethoden en bijvoorbeeld contactinformatie bij aan de betrouwbaarheid die jouw webshop uitstraalt. Doe je zaken met derden wanneer het gaat om betalingen? Laat dit zien!

Wat betreft contactinformatie: plaats hier een foto bij van jezelf of van jouw pand, zodat mensen meer gevoel krijgen bij van wie de webshop is en waar deze is gevestigd. Toon daarnaast reviews zodat bezoekers kunnen zien dat zij niet de eerste zijn die een aankoop willen doen, en zodat ze kunnen lezen dat je alles netjes levert zoals afgesproken en dus betrouwbaar bent. Vergeet verder niet om te laten zien dat je online actief bent: zorg dat er recente informatie op jouw webshop te vinden is en update informatie dus regelmatig. Plaats je blogs? Zorg er dan voor dat je dit met enige regelmaat doet, zodat er niet enkel oude blogs online staan, of haak in op actualiteiten, feestdagen et cetera.

Kleurgebruik

Kleurgebruik is essentieel voor iedere webshop. Door kleur straal je namelijk onbewust een boodschap uit, omdat iedereen automatisch een gevoel associeert met een kleur. Wees je er dus van bewust dat je niet zomaar een kleur moet kiezen voor jouw shop, maar dat je dit enigszins doordacht doet. Welke kleur sluit aan bij jouw doelgroep?

Je hebt waarschijnlijk wel een hoofdkleur in gedachten voor jouw shop, of hebt deze al gekozen. Er bestaan hulpmiddelen om overige kleuren te zoeken bij deze hoofdkleur, zodat je zeker weet dat de kleuren samen een mooi geheel vormen.

Het is bekend dat een website met neutrale kleuren, zoals zwart en wit, duurder en professioneler overkomt dan bijvoorbeeld een geel met rode website. Geel en rood worden namelijk geassocieerd met wantrouwen en afkeer en worden snel gezien als een aanbiedingswebsite met koopjes. Bezoekers kunnen zich in dat geval dus puur op basis van kleur afvragen of de kwaliteit van de producten wel goed genoeg is.