Hoe zet je e-mailmarketing in om jouw dropshipping
business te promoten?

20-10-2020

door Adonay Ghebremariam

E-mail is één van de meest efficiënte marketingtools, onder de voorwaarde dat het juist wordt ingezet. Door e-mailmarketing goed toe te passen op jouw dropshipping webshop, kun je op efficiënte wijze contact houden met jouw klanten, wat kan zorgen voor extra omzet. Een goede e-mailstrategie helpt daarbij extra om jouw dropshipping webshop te onderscheiden van die van concurrenten. Ook op lange termijn kan dat veel voordeel opleveren. Maar hoe zet je e-mailmarketing nu goed in voor jouw dropshipping webshop? In deze blog geven we je 7 tips over hoe je e-mailmarketing kan inzetten om jouw dropshipping webshop te promoten.

Tip 1: Bepaal duidelijk je doel bij het inzetten van e-mailmarketing

Breng goed in kaart welk doel je wilt bereiken met jouw e-mailmarketing. Zijn dit bijvoorbeeld herhalingsaankopen uit jouw dropshipping webshop, inschrijvingen voor een online event (zoals een online Q&A), of wil je dat mensen betrokken raken bij jouw (nieuws) updates? Door dit goed in kaart te brengen, kun je veel makkelijker en overzichtelijker zien wat je moet doen jouw om jouw e-mailmarketing doel te behalen.

Tip 2: Zorg ervoor dat je je e-mailadressen goed op orde hebt

Om het succes van jouw dropshipping webshop extra kracht te geven via e-mail, is een lijst met e-mailadressen van jouw (potentiële) klanten natuurlijk essentieel. Door alle e-mailadressen goed in kaart te hebben, voorkom je dat jij je mails stuurt naar ontvangers die hun mail toch niet wachten op hun mail. Bekijk dus vaak de prestaties van jouw mail. Het beïnvloedt natuurlijk de effectiviteit van de mail wanneer ontvangers nooit jouw mails openen.

 

Wellicht kun je ook gebruik maken van relevante adressen via partners. Dit zorgt ervoor dat je een extra doelgroep kunt bereiken waaraan jij je dropshipping webshop onder de aandacht kunt brengen.

 

Wil je extra e-mailadressen genereren? Zorg dan middels een pop-up in jouw dropshipping webshop ervoor dat de klant zijn of haar e-mailadres kan invullen. Dit wordt vaker ingevuld wanneer hier ook een voordeel voor de bezoeker in zit, zoals een kortingsactie of gratis verzending bij een aankoop.

Tip 3: Segmenteer jouw data

Door jouw data te segmenteren, kun je een boodschap naar een relevante doelgroep versturen in plaats van naar iedereen.  Dit zorgt ervoor dat klanten voor wie de actie niet van toepassing is, niet het gevoel hebben dat ze lastig gevallen worden. Daarnaast wordt de klantervaring positief beïnvloed wanneer de boodschap in de mail op maat is.

 

Je kunt op vele manieren segmenteren. Dit kan gebaseerd zijn op kenmerken van jouw dropshipping webshop. Een voorbeeld is dat je op mensen met dezelfde interesses (denk aan producten als schoenen), mensen die hetzelfde gedrag vertonen (ze bezoeken een bepaalde pagina). Ook kun je op demografische gegevens (denk aan geslacht, leeftijd en woonplaats) segmenteren. Marketing automation tools kunnen hierbij helpen. Deze komen later in deze blog aan bod.

Tip 4: Houd het contact persoonlijk

Een tip die mooi aansluit op het segmenteren van jouw data. Het segmenteren van de data maakt het onder andere mogelijk om het contact via mail persoonlijker te houden. Via dropshipping ontvang je al je klanten natuurlijk online. Door 1 op 1 contact toe te passen via mail, kan een (potentiële) klant zich eerder geneigd voelen om nog een bepaalde actie uit te voeren op je website (bijvoorbeeld een aankoop). Enkele aanpassingen in je mail kunnen er al voor zorgen dat de mail veel persoonlijker overkomt.

 

Door meta tags in te voegen, kan er automatisch relevante data toegevoegd worden aan een mail. Denk aan de naam van de klant en details over de laatste aankoop van de kant. Dit in combinatie met het afsluiten van de mail op persoonlijke titel, maakt een e-mail veel persoonlijker. Via een marketing automation programma kun je dit makkelijk instellen.

 

Een voorbeeld van een meta tag: Wanneer een klant, genaamd Robin, een order heeft geplaatst, kun je deze naam later gebruiken in je mail. De aanhef kan dan veranderd worden van ‘’Beste Klant’’ naar ‘’Beste Robin’’. Dit wordt automatisch overgenomen door de meta tag.

Tip 5: Vermijd dat je in de spambox terecht komt

Naast dat jouw ontvangers ervoor kunnen zorgen dat je als ongewenst wordt beschouwd, kun je zelf ook voorkomen dat jouw mails een hoge spamrating hebben. Vermijdt bijvoorbeeld het woord ‘’Gratis’’ en uitroeptekens in de onderwerpsregel. Minimaliseer deze tekens zoveel mogelijk in de tekst zelf. Sommige e-mailsystemen kunnen dit zien als ongewenste bron.

 

Als klanten jouw e-mail als irrelevant ervaren dan kan een e-mailprovider jouw mails als ongewenst beschouwen. Hierdoor kan het zijn dat de e-mailprovider jouw mails bij alle klanten in de ongewenste postvak terecht laat komen.

 

Wil je zelf bekijken of jouw mails een hoge spam rating bevatten? Doe dat hier.

Tip 6: Maak gebruik van marketing automation!

Om bovenstaande punten makkelijk uit te voeren, kun je gebruikmaken van een marketing automation tool. Dit is een programma waarin je e-mails creëert. Aan de hand van een trigger kun je deze e-mails automatisch laten versturen naar (bepaalde) klanten uit jouw webshop. Als iemand jarig is krijgt diegene een kortingscode. Of als iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief dat ze dan direct een bedanke-mail krijgen.

 

Doordat mails middels een marketing automation programma automatisch verstuurd worden, ontzorgt dit je bij het runnen van een dropshipping webshop. Daardoor kun jij je richten op andere belangrijke zaken, zoals het voltooien van orders of advertenties.

 

Een marketing automation programma biedt veel mogelijkheden aan. Zo is het mogelijk om jouw klanten te segmenteren. Zoals eerder aangegeven, zijn er verschillende manieren om je klanten te laten indelen in (sub-) groepen. Deze ontvangers komen dan uit in lijsten die je kunt gebruiken voor specifieke e-mails. Zo kun je dit bijvoorbeeld doen met mannen en vrouwen, zodat je bij mannen mannenkleding aanbiedt en vrouwenkleding bij vrouwen.

 

Marketing automation tools bieden ook de mogelijkheid om prestaties, bijvoorbeeld het aantal mensen dat je mail gelezen heeft (openingsratio) of een CTR, van mails te analyseren. Worden bepaalde e-mails niet goed gelezen? Dan kun je ervoor kiezen om deze uit de reeks te verwijderen of te optimaliseren.

 

CCV Shop biedt vele koppelingen aan met marketing automation programma’s, waarmee jij je dropshipping business kan promoten, zoals Mailchimp, Spotler, La Posta en GetResponse. Bekijk alle mogelijkheden hier.

Tip 7: Last but not least, houd alles AVG-proof

Om alles succesvol te laten verlopen, moet er ook rekening gehouden worden met alle juridische aspecten, zoals het juiste gebruik van e-mailadressen en het delen van deze met andere bedrijven. Pas waar nodig jouw privacy beleid en voorwaarden aan. Mocht je twijfelen, laat dan nog een expert kijken naar jouw e-mailmarketing en privacy beleid. CCV Shop biedt verschillende diensten aan die je hierbij kunnen helpen.

Er zijn dus veel tips en manieren om jouw dropshipping business te laten promoten via e-mailmarketing. Wil je nou ook je eigen dropshipping webshop starten? Bekijk dan deze pagina voor meer info.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring