Online kleding verkopen via fashionmarktplaatsen

26-10-2022 

Gastblog door Koongo

Fashionmarktplaatsen, zoals Zalando, Amazon en Miinto, kunnen je helpen om je verkoopkanalen uit te breiden en jouw kleding en accessoires te promoten aan een groter publiek. Het kan dus verstandig zijn voor jouw webshop om de toegevoegde waarde van marktplaatsen te onderzoeken. Via marktplaatsen kun je namelijk het verkoopvolume en het verkeer naar jouw producten eenvoudig vergroten.

Om te beginnen raden we je aan om de kenmerken, verkoopvoorwaarden en commissies van de belangrijkste marktplaatsen te analyseren om te zien of ze bij jouw behoeften en wensen passen. Naast deze informatie kun je ook jouw eigen prijsstrategie bepalen voor specifieke marktplaatsen om de aandacht van gebruikers te trekken.

Online marktplaatsen zoals Amazon, Miinto, Zalando, Spartoo, Wish.com, Bol of zelfs Instagram zijn zeer succesvol geworden en hebben voor de consument een reputatie als websites waar je goede deals kan vinden.

Waarom kopen consumenten mode op online marktplaatsen?

Tegenwoordig zijn online marktplaatsen zeer gebruiksvriendelijk. Als consument heb je toegang tot een breder productassortiment en is het vrij gemakkelijk om het kledingstuk te vinden waar je op zoek naar bent. Ook kan je als consument tijd besparen door alles via 1 website te bestellen. Daarnaast kunnen consumenten in een paar klikken een bestelling plaatsen die vrij snel wordt verzonden. Vaak al de volgende dag bezorgd. Bovendien vind je op marktplaatsen vaak scherpe prijzen. Consumenten weten dat en gaan op zoek naar betrouwbare modemarktplaatsen om de best mogelijke deal te vinden.

Welke fashion marktplaatsen hebben het meeste verkeer?

Om te beginnen is het handig om te weten welke marktplaatsen binnen de modesector het meeste verkeer hebben. De grootste marktplaats, op internationaal niveau, vind je Zalando. Zalando is een platform dat meer dan 134 miljoen bezoeken per maand ontvangt. Hoewel het begon met alleen focus op schoenen, is Zalando door het verleggen van deze focus enorm groot geworden met kledingmerken en accessoires voor kinderen en volwassenen. Zalando verkoopt tegenwoordig aan meer dan 17 landen in Europa.

 

Ook Amazon is een optie. Kleding is een van de populairste categorieën op Amazon. Alleen al in 2021 werd voor bijna 40 miljard dollar aan kledingproducten verkocht via Amazon.

Daarnaast heb je de marktplaats Miinto. Dit is geen gewoon platform zoals er veel online te vinden zijn. Het is een modecollectief gecreëerd door modeliefhebbers voor alle consumenten die een hoog serviceniveau en een persoonlijke online ervaring willen, vergelijkbaar met die in traditionele modeboetieks. Het Miinto concept is gebaseerd op samenwerkingen met (web)winkeliers en merken. Zij bieden de mogelijkheid om online te gaan en jouw doelgroep uit te breiden terwijl je profiteert van Miinto's digitale marketing en technische expertise.

 

Onder de meest prominente marktplaatsen vind je tegenwoordig ook Spartoo, gekenmerkt door de verkoop van merken uit het midden- en topsegment tegen lagere prijzen dan bij andere online winkels. Spartoo trekt daarom vooral klanten met een hoge prijsgevoeligheid aan.

Voordelen van de verkoop van jouw producten op fashionmarktplaatsen

Voor jouw webshop kan het kiezen van een online marktplaats de volgende voordelen opleveren:

  • -          Een grotere zichtbaarheid bij reeds geïnteresseerde gebruikers uit de branche en per type artikel dat jouw webshop aanbiedt.
  • -          De mode marktplaatsen voeren meerdere online marketing campagnes uit om klanten te trekken, waar de webwinkeliers natuurlijk ook weer voordeel uit halen.
  • -          Een groter vertrouwen van de consument, die de website van de marktplaats en zijn verkoopvoorwaarden en retourzendingen kent.
  • -          De mogelijkheid om het beheer van retourzendingen aan de marktplaats over te laten.
  • -          De grotere doeltreffendheid van de verkoop van soortgelijke producten, aangezien alle producten binnen soortgelijke categorieën vallen.​​​

Waar moet je rekening mee houden als je kleding wilt verkopen?

1.       Kies de juiste kanalen

Zorg dat je jouw kledingartikelen verkoopt via de best beschikbare kanalen. Zal jouw doelgroep eerder op Zalando zitten, of eerder op Miinto? Door op de juiste modemarktplaatsen te focussen zal je merken dat de juiste doelgroep snel jouw producten vinden.​​​​​

2.       Merkbeleving

De merkbeleving online is anders dan offline. Consumenten hebben bijvoorbeeld niet de kans om de producten aan te raken, dus je moet ervoor zorgen dat de manier waarop jij jouw kleding en accessoires presenteert van topkwaliteit is om de klanten te inspireren en uiteindelijk de bestelling te plaatsen. Het is dus van belang dat de foto’s en video’s van goede kwaliteit zijn.

3.       Voldoen aan de verwachtingen

De productbeschrijving moet uitgebreid zijn om mogelijke retouren en ontevredenheid van klanten te voorkomen. Zo moeten bijvoorbeeld de maten nauwkeurig zijn voor de klant. Een Britse klant verwacht de maten van Britse kleding te vinden, terwijl een Franse klant bekend zal zijn met de Franse maten. Vergeet deze kleine details niet, aangezien dit een groot verschil kan maken.

4.       Automatiseer jouw verkoop

Het is een goede gewoonte om jouw verkoop zoveel mogelijk te automatiseren, aangezien dit tijd kan besparen. Hiermee voorkom je dat je het overzicht over jouw voorraad verliest, vooral wanneer je op veel marktplaatsen verkoopt. Zorg er ook voor dat je altijd voldoende voorraad hebt voor de klant om goed aan de vraag te voldoen en klachten te voorkomen.

Breid je winkelbereik uit met de Koongo-app

Met de Koongo app kan je jouw webshop uitbreiden om gemakkelijk te kunnen verkopen op de mode marktplaatsen. Koongo biedt een brede selectie van online marktplaatsen die meestal verbonden zijn door middel van API om zowel producten als bestellingen af te handelen. Je kunt beginnen met verkopen op de beste beschikbare kanalen zoals Miinto, Amazon, Bol, Spartoo of Zalando. Deze kanalen hebben allemaal een groot publiek om je verkoop en naamsbekendheid te laten groeien. Uiteindelijk kan je meer verkopen, jouw inkomsten verhogen en jouw taken verminderen.

 

Door een API-verbinding te gebruiken, blijven je catalogusgegevens op alle marktplaatsen gesynchroniseerd en kun je alle bestellingen vanuit jouw onderhoudstool beheren. Hierdoor blijft ook jouw voorraad gesynchroniseerd met alle verschillende modemarktplaatsen. Koongo behandelt jouw bestellingen als reguliere bestellingen, zodat ze naar behoren worden toegevoegd in jouw onderhoudstool. Het supportteam van Koongo staat klaar om je te helpen met elke integratie van het modekanaal.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring