Succesvolle webshop met slechts één product

Sander Kuiken

Door Sander Kuiken op 21 september 2022

Als startende of kleine webshop kan het een uitdaging zijn om vanaf het begin een groot assortiment aan producten aan te bieden. Het verzamelen, inkopen en opslaan van deze producten vraagt namelijk veel geld en tijd. Ook vraagt het veel tijd om alle producten op jouw webshop te zetten en deze producten te adverteren en op de juiste manier te optimaliseren voor zoekmachines. Behalve dat deze uitdagingen ervoor kunnen zorgen dat je je liever focust op de verkoop van slechts één product, kan het sowieso erg slim zijn om deze keuze te maken. Het kan juist een goede strategie zijn om je te onderscheiden van andere webshops en juist een unieke positie in te nemen in de markt.

In deze blog vertellen we je daarom over hoe je een succesvolle webshop kan hebben met slechts één product. Ook lees je welke voordelen en welke nadelen hieraan zitten en welk product geschikt is voor een ‘single product’ webshop. 

De voordelen van een webshop met 1 product

Wanneer je met jouw webshop maar 1 product aanbiedt, zitten hier natuurlijk meerdere voordelen aan. Hieronder lees je hier meer over.

1. Focus op jouw product

Met een single-product webshop hoef jij je alleen maar te focussen op het product dat jij aanbiedt. Hierdoor kun jij alle tijd die je normaliter verdeelt over meerdere producten investeren in jouw enige product. Zo houd je meer tijd over voor bijvoorbeeld het optimaliseren van de SEO en de producttekst, maar ook voor marketingcampagnes en posts op sociale media.

Succesvolle webshop met slechts een product

2. Expert van het product

Door te focussen op slechts 1 product leer jij het product en alle eigenschappen hiervan goed kennen. Je leert de voordelen van het product, maar ook de nadelen waar klanten eventueel tegenaan kunnen lopen. Hierdoor kan jij als verkoper klanten goed helpen en adviseren, waardoor klanten wellicht meer vertrouwen hebben in het doen van een aankoop bij jou.

3. Je hebt minder middelen nodig om te beginnen

Het kost relatief veel tijd en middelen om een groot assortiment aan producten in te kopen, op te slaan en te beheren op jouw webshop. Wanneer jij slechts 1 product aanbiedt in jouw webshop, komt een deel van de middelen die jij nodig hebt waarschijnlijk te vervallen. Het kost immers minder geld en ruimte om één soort t-shirt op te slaan, dan vijftig verschillende soorten.  

4. Je online winkel is makkelijker te beheren

In plaats van meerdere productpagina’s en meerdere categorieën, hebben veel webwinkels die maar 1 product aanbieden maar 1 productpagina.  Ook heb je maar 1 voorraad om rekening mee te houden, en hoef je qua inkoop ook slechts op 1 product te focussen. Dit maakt dat jouw webshop makkelijker te beheren is dan een webshop met een groot assortiment.  

5. Focus op jouw niche / doelgroep

Een voordeel van een single product webshop is dat jouw webshop niet elke doelgroep hoeft aan te spreken. Wanneer jouw product interessant is voor een specifieke doelgroep of niche kan jij alleen deze doelgroep targetten. Hiermee investeer jij alleen in de kanalen waar jouw doelgroep op te vinden is en leer jij je klant goed kennen.

De nadelen van een webshop met 1 product

Een single product webshop is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Naast de bovenstaande voordelen, zal je ook enkele nadelen tegenkomen. Hieronder lees je hier meer over:

1. Het gekozen product kan het succes van jouw webshop bepalen

Wanneer jij je focust op maar 1 product is het succes van jouw webshop natuurlijk afhankelijk van dit product. Wanneer jouw doelgroep interesse verliest in dit product of een vergelijkbaar product populairder wordt, zie je dit direct terug in jouw resultaten.

2. Cross-selling of up-selling is niet mogelijk

Een groot voordeel van webshops met meerdere producten is dat klanten naast het product waar zij naar opzoek waren ook andere producten tegenkomen die zij wellicht gaan kopen. Cross-selling en up-selling (er een product bij verkopen, of een duurder product verkopen) is een goede manier om meer omzet te genereren, maar met een single product webshop is dit erg lastig omdat je simpelweg niet kunt verwijzen naar een ander product binnen jouw webshop. Wel kan je natuurlijk losse spare parts verkopen van jouw product.  

3. Je hebt een kleinere doelgroep

Een nadeel van een kleinere doelgroep is dat dit betekent dat er minder mensen zijn aan wie jij jouw product kan verkopen. Het vinden en het behouden van deze doelgroep is daarom een belangrijk onderdeel van het succes van jouw webshop.

Welk product kies je voor jouw webshop

Zoals je al eerder in deze blog hebt gelezen kan het product dat jij kiest voor jouw single product webshop veel effect hebben op het succes van jouw webshop. Er zijn meerdere manieren om te bepalen welk product jij kiest voor jouw webshop.

De keuze voor jouw product kan je maken op basis van de huidige trends. Welk product is op dit moment populair, maar nog niet makkelijk te verkrijgen in Nederland? Of ga je een populair product verkopen dat op dit moment een hype is? Denk aan de fidget spinner. Houd er hierbij wel rekening mee dat de hype opeens afgelopen kan zijn, waardoor jouw webshop niet meer relevant is.

Een andere manier om een product te kiezen is door te kijken naar een specifieke niche. Dit kan een sport of hobby zijn, maar ook een specifieke interesse. Vaak merk je dat de doelgroep die hoort bij een bepaalde niche of interesse specifieker zoekt naar bepaalde producten, wat ook een positief effect heeft op jouw vindbaarheid voor deze doelgroep. Zorg er altijd voor dat je voldoende relevantie hebt als webshop, en bijvoorbeeld niet uiteindelijk concurreert met een webshop met een breed assortiment die óók dat product al aanbiedt.

De mogelijkheid om later uit te breiden

Een webshop met één product hoeft dat niet altijd te blijven. Vooral wanneer de vraag naar specifieke producten wijzigt, of wanneer er andere producten op de markt komen, kan het juist verstandig zijn om jouw webshop uit te breiden. Een groot voordeel van het later uitbreiden van jouw webshop is dat jij in de tussentijd al bezig bent met het opbouwen van jouw kapitaal en jouw klantenbestand. Ook kan jij veel leren van jouw single product webshop, waardoor je met deze ervaring op een verstandige manier kan uitbreiden.

Bij het uitbreiden van je webshop is het verder slim om na te denken of je hiermee ook jouw huidige doelgroep bedient. Doe je dit niet, dan is het slim om een nieuwe webshop te openen.

Bij CCV Shop bieden wij verschillende pakketten aan voor verschillende webshops. Pakket Basic met een maximum van 50 producten is ideaal voor een single product webshop. Daarnaast kan Pakket Basic je met de mogelijkheid tot het integreren van Google Analytics, het maken van landingspagina’s en meerdere betaalmethoden (inclusief Achteraf betalen) zeker helpen om een succes te maken van jouw webshop. Meer informatie over Pakket Basic vind je hier.