Voordelig adverteren in Google Shopping via een CSS partner

08-06-2022

Gastblog door Arjen Zijlstra, Client Manager bij Bigshopper

Adverteer je in Google Shopping? Dan is de kans aanwezig dat je nog niet bekend bent met het CSS programma van Google. Waarschijnlijk klinkt ‘20% korting op advertenties in Google Shopping’ je dan ook vreemd in de oren. Toch hebben de grootste webshops van Nederland hier al jaren lang profijt van. Zalando, Bol.com, de Bijenkorf en een hoop andere webwinkels hebben allemaal een CSS Partner, waarmee zij hun kosten in Google Shopping flink verlagen. Ondanks hun profijt zijn er een hoop webwinkels die mogelijk nog niet op de hoogte zijn van de voordelen van een CSS Partner. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 48% van de webshops in Nederland in 2022 nog geen CSS partner heeft (Bigshopper, 2022).

Wat is een CSS partner?

Het Google CSS (Comparison Shopping Service) programma is in 2018 gestart nadat Google in 2017 een recordboete van 2,42 miljard euro kreeg van de Europese Unie. De reden: Google plaatste de resultaten van zijn eigen dienst Google Shopping bovenaan de zoekresultaten, ten nadele van prijsvergelijkers. Om nieuwe boetes te voorkomen heeft Google hierna een aanpassing moeten doorvoeren aan Google Shopping, zodat meerdere prijsvergelijkers advertenties kunnen plaatsen namens adverteerders. Deze aanpassing betekende de start van het CSS programma.

Het winstmodel van Google CSS

De belangrijkste eis van de Europese Commissie was dat Google Shopping op een onafhankelijke manier winstgevend moest worden ten opzichte van Google zelf. Hierom heeft Google het volgende winstmodel opgesteld om aan de eisen van de Europese Unie te voldoen: de ranking van de advertenties wordt bepaald door middel van een veiling (middels het cost-per-click (CPC) principe). Van deze veiling houdt Google CSS standaard 20% in om een onafhankelijk verdienmodel te hebben. Bied je dus via Google CSS mee aan een veiling? Dan gaat voor iedere euro van je bod dus maar €0,80 daadwerkelijk mee in de veilingen. Maar liefst €0,20 gaat rechtstreeks naar Google. Dit is een groot deel van je budget dat je natuurlijk liever zou besteden aan je Shopping campagnes.

Adverteren via een CSS Partner

Het verdienmodel van een CSS Partner kan verschillen. Wanneer je bijvoorbeeld via Bigshopper CSS adverteert, dan hoef je niet langer 20% van je biedingen af te dragen. Hierbij gaat je bod ‘gewoon’ voor de volle 100% de veiling in. Je betaalt alleen een afgesproken maandbedrag op basis van het aantal landen waarin je adverteert. Dit bedrag zal waarschijnlijk vele malen lager zijn dan de 20% van je budget dat je normaal zou afdragen aan Google. Een flinke besparing dus! Verandert er dan niet iets aan de advertenties? Nee, de advertenties van Google CSS en CSS Partners zijn exact gelijk. Alleen de naam die onderaan de advertentie wordt weergegeven verandert naar jouw CSS partner.

Een voorbeeld: Webshop X.

Stel dat Webshop X iedere maand een budget heeft van €500 voor Google Shopping. Normaal gesproken zou Webshop X hier iedere maand 20% van inleveren bij Google CSS voor het plaatsen van hun advertenties, dus €100. In dit geval blijft er €400 van het budget over dat daadwerkelijk in de biedingen gaat. Stel nu dat Webshop X zich zou aansluiten bij een CSS Partner, zoals Bigshopper CSS. In dit geval zou bij hetzelfde budget van €500 geen percentage worden ingehouden. Dit gehele bedrag zou worden gebruikt in de biedingen, wat resulteert in een hogere ranking, meer weergaven en dus meer bezoekers.

Wie is Bigshopper CSS?

Bigshopper is een Nederlandse prijsvergelijker en CSS Partner die inmiddels actief is in bijna de gehele Europese Unie. Op Bigshopper vind je miljoenen producten van meer dan 2500 aangesloten verkopers. Iedere maand bezoeken bijna een miljoen consumenten Bigshopper om de beste prijs te vinden voor het product dat zij zoeken. Veel van de grootste webwinkels van Nederland, zoals Zalando, de Bijenkorf, Travelbags, Easytoys, Belsimpel en Jac Hensen maken gebruik van Bigshopper als CSS Partner. Bij een samenwerking met Bigshopper behoud je je Google Merchant Center en Google Shopping campagnes volledig in eigen beheer, wat betekent dat geen instellingen zullen worden aangepast. Als klant van Bigshopper worden je producten gratis ingeladen op de vergelijkssite. Hiernaast is het ook mogelijk om een eigen verkoperspagina te laten maken met hierin een backlink naar jouw webshop.

Aanmelden bij Bigshopper

Ook profiteren van 20% korting in Google Shopping? Klik hier om je direct aan te melden. Op zoek naar meer informatie over Bigshopper CSS of heb je vragen? Neem dan hier een kijkje en stel direct jouw vraag in het formulier onderaan de pagina.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring