Wat moet je vooral wél doen als je een webshop begint?

9 do’s!

19-03-2020

door Vera Voortman

Je wilt een webshop beginnen of bent deze reeds begonnen. Je hebt goed nagedacht over de producten die je wilt verkopen, jouw bedrijfsnaam staat, je hebt een webwinkelpakket uitgezocht dat aansluit bij jouw wensen, en de domeinnaam is geclaimed. Dan begint het eigenlijk pas écht. Jouw webshop is ingericht met de producten die je wilt gaan verkopen, maar wat dan? Wat moet je juist wel en juist niet doen om een succesvolle start te maken in de e-commerce wereld?

1.     Begin met bloggen

Door te bloggen laat je zien waar je kennis en je passie liggen. Oftewel: je laat aan de lezers/bezoekers zien waarom jij degene bent voor wie ze moeten kiezen als het om jouw marktsegment gaat. Blogs bieden daarnaast de perfecte gelegenheid om persoonlijke verhalen over jouw bedrijf te delen, zoals wat je heeft geïnspireerd om jouw webshop te starten en persoonlijke verhalen over jouw producten. Het fungeert als direct contact met jouw klanten om vertrouwen te wekken en voor klantloyaliteit te zorgen. Mensen leren je hierdoor kennen, gaan je vertrouwen en zien je als expert. Meer weten over bloggen? Lees het hier.

2.     Zorg voor een goede klantenservice

Het is voor klanten belangrijk dat ze bij vragen of problemen snel en eenvoudig terechtkunnen bij de klantenservice van een webshop. Geef dus op jouw webshop duidelijk aan waar mensen een vraag kunnen stellen of een klacht kunnen indienen. Op welke tijden kan dit? En via welke kanalen? Wanneer klanten deze informatie lastig kunnen vinden, kan dit een reden zijn om jouw shop te verlaten en elders een aankoop te doen. Naast reactief support verlenen (ingaan op vragen van klanten) kun je ook proactief omgaan met het verlenen van support, wat betekent dat je actief opzoek gaat naar de meningen en ervaringen van klanten. Meer tips lezen voor het goed inzetten van support? Lees deze blog.
 

3.     Verzeker jouw klanten van een logische winkelroute

Wanneer een nieuwe bezoeker op jouw webshop komt is het fijn wanneer de weg naar het winkelmandje en het afrekenen ‘logisch’ verloopt. Hiermee bedoelen we dat er een logische routing is binnen jouw webshop. Veel klanten geven aan dat verwarring in het check-out proces een reden kan zijn voor het verlaten van hun winkelwagen. Kies dus altijd de checkout optie die het beste past bij jouw doelgroep. Binnen de software van CCV Shop heb je de keuze uit een multi step checkout, de one page checkout en de one step checkout. Maar wanneer is welke checkout optie de betere oplossing? Dat lees je in deze blog die we eerder schreven.

4.     Bied voldoende en de juiste betaalmogelijkheden aan

Het aanbieden van meerdere betaalmethoden leidt vaak tot meer verkoop. Je voorkomt hiermee dat klanten hun order niet afronden wanneer ze niet de gewenste betaalmethode kunnen selecteren. Geef jouw klanten dus de gelegenheid om zelf te kunnen bepalen op welke manier zij betalen, zoals via iDEAL en achteraf betalen via Klarna en AfterPay. CCV Shop biedt je hiervoor diverse mogelijkheden, zoals betaalmethoden aanbieden via CCV’s  eigen PSP CCV Online Payments. Werk je liever met Mollie of Sisow? Ook dat is mogelijk.

5.     Probeer upselling of cross-selling

Upselling en cross-selling kunnen de gemiddelde bestelwaarde in jouw shop drastisch verhogen mits je relevante producten aanbiedt en niet overdrijft. Grijp dus niet iedere kans aan om jouw klanten iets extra’s te laten kopen, maar doe dit subtiel en af en toe. Wanneer de aanvullende producten die je toont perfect aansluiten bij het product dat de klant bekijkt, kan dit het verschil maken en is de kans groot dat de klant ook dit product aanschaft. Bijvoorbeeld wanneer jij matrassen verkoopt en de klant ook een dekbedovertrek toont als aanvullend product. Meer over upselling en cross-selling? Lees dit blog!

6.     Toon keurmerken op jouw webshop

Het is voor online shoppers soms moeilijk te zien welke webwinkel veilig en betrouwbaar is en welke niet. Consumenten zijn op zoek naar zekerheid en haken dan ook vaak af wanneer ze twijfelen aan de betrouwbaarheid van een webwinkel. Wanneer jouw webshop een gerenommeerd keurmerk heeft, is de klant verzekerd van een bepaalde service en geef je klanten een teken van bevestiging. Doordat consumenten jouw shop vertrouwen door onder andere het keurmerk, wordt de conversie positief beïnvloedt. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 90% van de online shoppers eerder een aankoop doet als er een webshopkeurmerk aanwezig is in de betreffende shop. WebwinkelKeur ziet gemiddeld een conversiestijging van 15% bij de aanwezigheid van een keurmerk. Lees hier meer over het  nut en de plaatsing van een keurmerk.

7.     Zorg ervoor dat jouw webshop mobielvriendelijk is

Uit onderzoek blijkt dat het aantal mensen dat via hun telefoon online aankopen doet met 68% is gestegen. Het is dus uitermate belangrijk dat de mobiele versie van jouw webshop goed functioneert. Ook al rondt niet iedereen hun aankoop af via hun mobiele telefoon, veel online shoppers oriënteren zich wel via hun mobiel op producten. Gebruik jij een mobielvriendelijk webshopthema van CCV Shop? Aan de icoontjes bij ieder thema kun je zien of deze geschikt is voor mobiel.

8.     Regel jouw voorraadbeheer goed

Een goed voorraadbeheer is zowel voor jou als webwinkelier als voor de klant van belang. Wanneer een product volgens jouw webshop op voorraad is, maar dit blijkt niet het geval te zijn, is dit voor beide partijen teleurstellend. Belangrijk dus om jouw voorraadbeheer op orde te hebben. Daarnaast is het belangrijk om altijd te zorgen voor een assortiment dat up to date is. Bied geen verjaarde producten aan, maar blijf bij. CCV Shop biedt een overzichtelijk voorraadbeheer: bij elk verkocht product wordt de voorraad automatisch bijgewerkt en heb je direct overzicht. Is een product tijdelijk niet op voorraad? Dan kun je naast de standaard levertijd ook de verwachte levertijd instellen. Zo komt de klant niet voor teleurstellingen te staan en weet hij wat hij kan verwachten. De verwachte levertijd kun je instellen in de onderhoudstool van jouw webshop via Startpunt > Mijn webshop > Bestelproces & voorraad > Voorraadbeheer.  meer hierover vind je in dit blog.

9.      Zorg dat je online goed vindbaar bent

Belangrijk is vanzelfsprekend dat jouw webshop goed vindbaar is via Google. Wanneer je goed vindbaar bent, betekent dit dat mogelijke klanten sneller op jouw webshop terecht komen en je dus meer kans hebt op conversies. Voor een goede vindbaarheid is online marketing essentieel. Online marketing omvat onder andere jouw Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie. Als je jouw SEO goed op orde hebt, heb je jouw webshop zo goed mogelijk geoptimaliseerd voor zoekmachines waardoor je zo goed mogelijk gevonden wordt op bepaalde zoektermen. Weet je niet waar je moet beginnen? Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in op welke woorden jij het best gevonden kan worden. Uiteraard bestaan er nog andere tips om hoger te scoren in Google. Deze vind je hier.

 

Hebben bovenstaande do's je geholpen om meer richting te krijgen bij het starten van een webshop? Fijn! Wellicht ben je al druk bezig met het inrichten van jouw webshop, maar misschien heb je nog geen softwarepakket afgesloten. Bij CCV Shop kun je 21 dagen gratis gebruikmaken van een webshoppakket zodat je kunt kijken of online onderemen echt iets voor jou is. Probeer het ook!

 

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord