"We willen iets betekenen voor zieke kinderen"

11-05-2015

Vijf ondernemers in de dop, een goed idee en voldoende draagvlak. Dat is de basis van Stucoh SC, een jong en dynamisch bedrijf dat in september 2014 is opgericht door studenten van de studie Small Business & Retail Management. Ze ontwikkelden het concept de Manafuus: een vrolijke kap die om een infuuszak past inclusief een uitlegkaart. Met een webwinkel via CCV Shop willen ze het product ook aan particulieren aanbieden en hopen Susan (23), Maartje (23), Roy (20), Robin (21) en Dirk (21) de ziekenhuisbehandelingen voor kinderen iets aangenamer te maken.


Stucoh

Vertel eens iets over jullie product, wat is een manafuus precies?

Susan: 'De manafuus is een concept dat bestaat uit een vrolijke kap die om een infuuszak van een ziek kind kan worden geplaatst inclusief een bijbehorende uitlegkaart. Kinderen kunnen kiezen uit 8 figuren (o.a. Mega Mindy, Bumba en K3) waarmee ze hun eigen kap mogen versieren. Deze zijn ook terug te vinden op de kaart, waarop met behulp van hun favoriete figuren de behandeling met infuus wordt uitgelegd. Hierdoor is het kind actief bezig met de opname en bespaart het de ouders en het ziekenhuispersoneel veel tijd.'

Hoe zijn jullie op dit mooie idee gekomen?

'We volgen alle vijf de opleiding Small Business & Retail Management aan Fontys Hogeschool in Eindhoven. Het 2e leerjaar staat volledig in het teken van ondernemerschap, het opzetten van een eigen bedrijf dus. In samenwerking met Stichting Jong Ondernemen zijn we daarom gestart met Stucoh. Door middel van creatieve workshops en allerlei brainstormsessies, zijn we samen tot dit idee gekomen. Dat we op deze manier iets kunnen betekenen voor zieke kinderen, is uiteraard heel fijn.'

In welke fase zitten jullie nu met het product?

'Zorgverzekeraar VGZ ondersteunt ons bij het uitrollen van dit concept en zorgt ervoor dat we de eerste proefpakketten kunnen produceren. We hebben al veel enthousiaste reacties van ziekenhuizen ontvangen, een goed teken dus! De webshop die we aan het opzetten zijn moet ervoor zorgen dat ook particulieren een kap inclusief bijbehorende uitlegkaart kunnen bestellen. De kosten zijn laag: de Manafuus kost 6,95. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om de ziekenhuisbehandeling voor zijn kind wat aangenamer te maken. De afbeeldingen zijn afkomstig van Studio 100, we worden dus van alle kanten gesteund. Erg leuk om te merken dat de Manafuus zo goed ontvangen wordt. Het is nu nog een schoolproject, maar we willen er ook hierna in blijven investeren.'

Jullie doen mee aan de Student Company van het jaar 2015 en hebben het zelfs al tot de halve finale geschopt. Hoe trots zijn jullie hierop?

'Heel trots! Woensdag 13 mei is de halve finale. Mochten we deze doorkomen en zelfs uiteindelijk op 10 juni als winnaar uit de bus komen, dan winnen we tickets naar Lissabon voor de Europese finale. Een goede voorbereiding is dus heel belangrijk. We hebben een coach gekregen die werkzaam is bij de ABN Amro, met hem hebben we nog twee contactmomenten. Tijdens de halve finale moeten we ons idee nogmaals pitchen en krijgen we een casus waar we ons hoofd over moeten buigen. Het wordt dus erg spannend, maar we hebben er enorm veel zin in en geloven in ons concept.'

Jullie hebben de webwinkel ondergebracht bij CCV Shop, waarom hebben jullie hiervoor gekozen?

'Het viel ons direct op hoe gemakkelijk de software van CCV Shop in elkaar zit. Met een paar drukken op de knop hadden we direct de basis van de webwinkel al staan. Doordat je veel verschillende thema?s kunt kiezen, is het mogelijk om er geheel je eigen draai aan te geven. Erg gebruiksvriendelijk met veel mogelijkheden, dat vonden wij belangrijk.'

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord