Online supermarkt beginnen

In 6 stappen een supermarkt webshop starten

Online supermarkt beginnen in 6 stappen

Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun (wekelijkse) boodschappen online te bestellen. Je kunt hiervoor terecht bij de websites van enkele grote supermarktketens of bij aanbieders zoals Picnic. Maar deze supermarkten en organisaties bieden enkel de producten aan die je ook in de fysieke winkels kunt verkrijgen, terwijl er ook veel mogelijkheden zijn door je te richten op bijvoorbeeld producten die te koop zijn in een toko of Turkse winkel.

 

Een online supermarkt beginnen in de vorm van een webshop biedt dan ook veel kansen. Je kunt je in de online supermarktbranche op het gebied van jouw productassortiment namelijk perfect onderscheiden door je te focussen op een niche, en je hoeft het natuurlijk niet zo groots aan te pakken als de bekende supermarktketens. Maar hoe pak je het starten van een online supermarkt aan? En welke tools zijn een goede toevoeging voor jouw online supermarkt? We leggen je uit hoe je in 6 stappen jouw eigen online supermarkt kunt beginnen.

 

done 

Kies uit talloze designtemplates

done 

Voeg eenvoudig al jouw producten en betaalmethoden toe

done 

Vele (gratis) apps om jouw supermarkt mee uit te breiden

Stap 1: Start officieel een bedrijf

Wil je een online supermarkt beginnen? Dan dien je officieel een bedrijf te starten. Kies hiervoor een rechtsvorm die bij je past, zoals een eenmanszaak of vennootschap onder Firma (vof) en schrijf je in bij de KvK. Heb je al een fysieke supermarkt, en wil je uitbreiden naar online, dan hoef je hiervoor uiteraard geen nieuw bedrijf op te richten en kun je direct starten met een webshop.

 

Stap 2: Bepaal jouw productaanbod en definieer jouw doelgroep

Heb je al ideeën over het productaanbod van jouw online supermarkt? Super leuk, maar vergeet niet om alsnog onderzoek te doen naar de levensvatbaarheid van jouw idee. Is er voldoende vraag naar de producten die jij wilt aanbieden? En hoe zit het met concurrentie? Vraag jezelf af op welke manier jouw producten een toevoeging kunnen zijn op reeds bestaande initiatieven of sla een andere weg in door je te focussen op een nichemarkt of trends.

Kies voor niches of trends

Producten die je in alle grote supermarktketens vindt, worden door deze ketens veelal ook online aangeboden. Je kunt je dan ook voorstellen dat we je niet adviseren om een concurrentiestrijd aan te gaan met deze ketens. Heb je zelf nog geen productideeën? Onderzoek dan diverse niches of kijk eens op Google Trends om te ontdekken op welke zoektermen er vaak wordt gezocht. Wie weet ontdek je zo talloze producten die mensen graag bij een online supermarkt willen kopen, maar die daar nog niet worden aangeboden. Of bekijk de culinaire trends van het afgelopen jaar om te ontdekken op welke nichebranche je je kunt focussen met jouw online supermarkt. We hebben alvast een aantal niches en trends voor je op een rijtje gezet.

·       Biologisch, vegetarisch en veganistisch

·       Convenience (voorgesneden artikelen en verse kant-en-klaar-producten)

·       Lokaal, ambachtelijk en duurzaam

·       Exotische producten en smaken

·       Minder suikers, minder vetten en minder onnodige toevoegingen

·       (West)Afrikaanse keuken

·       Voeding die aansluit bij specifieke diëten (bijvoorbeeld glutenvrij)

​​Samenvattend focussen consumenten zich steeds meer op gezond eten en willen ze vaker weten waar hun producten vandaan komen en hoe deze zijn geproduceerd. Mensen experimenteren daarnaast steeds vaker in smaak en staan dus open voor internationale smaken en unieke, exotische producten. Ook zijn consumenten steeds bewuster bezig met voeding en hun gezondheid waardoor er een verschuiving zichtbaar is naar producten met minder suikers, minder verkeerde vetten en minder onnodige toevoegingen. Ga je jouw eigen online supermarkt beginnen? Dan kun je met behulp van bovenstaande niches en trends wellicht perfect inspelen op een gat in de markt.

 

Tip: Vraag jezelf af of je jouw producten makkelijk online kunt verkopen en verzenden. Houd hierbij rekening met de houdbaarheid (moet het product koel blijven?) en wetgeving (bijvoorbeeld bij sterkedrank).

 

Tip: Zoek de samenwerking op met andere lokale of kleinschalige producenten om voordeliger in te kopen

Jouw doelgroep

Je focust je met jouw supermarktproducten waarschijnlijk niet op de gehele Nederlandse bevolking, maar op een specifieke doelgroep. Om deze doelgroep daadwerkelijk te bereiken, is het belangrijk om je goed te verdiepen in deze doelgroep. Stel jezelf hierbij vragen zoals hoe jouw ideale klant eruitziet en wat de kenmerken zijn van deze ideale klant. Naast zaken zoals leeftijd, geslacht en interesses is het ook belangrijk om, afhankelijk van welke niche of trend je kiest, je te verdiepen in specifiekere kenmerken en overeenkomsten binnen een doelgroep zoals het wel of niet eten van vlees. Zo is de doelgroep ‘iedere Nederlander die een supermarkt bezoekt’ veel te breed om te bereiken met één en dezelfde boodschap. Baken je doelgroep af totdat deze specifiek genoeg is om gericht te bereiken. Heb je meerdere doelgroepen afgebakend? Probeer dan per doelgroep verschillend te communiceren door je boodschap aan te passen naar waar de doelgroep zich door aangesproken voelt.

Stap 3: Maak je eigen online supermarkt aan

Wil je een online supermarkt beginnen? Dan heb je daarvoor webwinkelsoftware nodig. Je hebt hierbij de keuze om software te huren of te kopen. Maar welke keuze is voor jou de juiste? Ben je op technisch gebied niet zo handig en wil je hoge investeringskosten voorkomen? Dan is een SaaS-oplossing zoals CCV Shop een goede keuze. Hierbij worden in tegenstelling tot bij het kopen van software, updates namelijk automatisch doorgevoerd, en het bouwen van je webshop is eenvoudig. Ook kun je gemakkelijk zaken zoals je voorraad, marketing, verzendingen en boekhouding regelen vanuit de software. Probeer de software van CCV Shop nu 21 dagen gratis.

 

Ook wanneer je al een fysieke supermarkt hebt breid je deze met de software van CCV Shop eenvoudig uit naar online. Wil je de voorraad van jouw fysieke en online supermarkt synchroniseren? Ook dat is mogelijk. Koppel jouw winkels aan elkaar met onze omnichannel oplossing en profiteer van nog meer gebruiksgemak.

Jouw domeinnaam

Nadat je webwinkelsoftware hebt afgesloten, kun je vervolgens de door jou bedachte domeinnaam vastleggen. Heb je al een fysieke supermarkt? Dan is het natuurlijk het mooiste dat de domeinnaam overeenkomt met de naam van jouw bestaande bedrijf.

 

Stap 4: Richt jouw webshop in en voeg handige apps en tools toe

 

Net als de verpakkingen van jouw producten moet ook jouw webshop er aantrekkelijk uitzien om op die manier klanten aan te moedigen jouw producten te kopen. Foto’s zijn hierbij erg belangrijk. Maak eenduidige foto’s van de verpakkingen van jouw producten, maar ook close-ups van (delen van) de producten zodat de textuur en kleuren zo realistisch mogelijk worden weergegeven. Bepaal daarnaast wat je wilt uitstralen en geef jouw webshop een passende lay-out. Kies uit de talloze webshop designtemplates, pas kleuren en lettertypes aan en plaats je eigen logo. Zonder technische kennis kun je een professioneel design voor jouw online supermarkt maken.   

 

Tip: Bekijk hier hoe andere online ondernemers hun webshop hebben vormgegeven.

 

Start jouw online supermarkt

 

Categorieën, producten en overige pagina’s

Maak productcategorieën aan om structuur aan te brengen in jouw online supermarkt zodat bezoekers eenvoudig de boodschappen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Denk hierbij aan categorieën zoals ‘Pasta en rijst’, ‘Kruiden en sauzen’  of ‘ Koek, snoep en chips’. Houd met het oog op gebruiksvriendelijkheid het aantal menu-items in de navigatiebalk beperkt. Voeg vervolgens jouw supermarktproducten toe inclusief prijs, productfoto’s en omschrijving en hang deze onder de juiste productcategorie.

 

Bij het toevoegen van beschrijvingen bij jouw producten is het belangrijk om gedetailleerd te zijn. Beschrijf duidelijk de smaak en textuur van je producten en vermeld alle ingrediënten en eventuele allergie-informatie.

 

Naast productpagina’s zijn ook overige pagina’s van belang om toe te voegen aan jouw online supermarkt. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een ‘Over ons’-pagina, een pagina met daarop de algemene voorwaarden en een contactpagina.

 

Tip: Maak een extra pagina aan waarop je aanvullende vragen beantwoordt over bijvoorbeeld ingrediënten, dieet-informatie en productiemethodes.

 

Apps en tools

Binnen de software van CCV Shop zijn er diverse handige apps en tools beschikbaar die je eenvoudig aan jouw webshop koppelt om klanten op die manier zo optimaal mogelijk te bedienen. Denk aan apps op het gebied van marketing en boekhouding, maar ook aan specifiekere apps die perfect aansluiten op jouw online supermarkt.

Herhaalaankopen

Boodschappen zijn aankopen die veelal wekelijks terugkomen. Met de herhaalaankopen functionaliteit van CCV Shop maak je het doen van een herhaalaankoop voor jouw klanten zo eenvoudig mogelijk. Via zijn accountpagina kan een klant eenvoudig een vorige order opnieuw bestellen. 

 

Spaarpunten systeem

Bij veel supermarkten kunnen klanten sparen voor kortingen of gratis producten. Met de app ‘Spaarpunten systeem’ kun je dit ook voor jouw online supermarkt inregelen. Klanten kunnen punten sparen voor kortingen op aankopen in jouw online supermarkt. Je bepaalt zelf de waarde van de punten en hoeveel punten de klant ontvangt per uitgegeven euro.

 

Laatst bekeken producten

Net als in een fysieke supermarkt zijn bezoekers van een online supermarkt echt aan het shoppen. Ze bekijken vaak uitgebreid meerdere producten voordat ze besluiten tot een aankoop over te gaan. Misschien is de bezoeker na een tijdje rondkijken op jouw online supermarkt een eerder bekeken product uit het oog verloren omdat hij dit product niet heeft opgeslagen. Hoe handig is het dan dat je de bezoeker zijn laatst bekeken producten kunt tonen in jouw online supermarkt? Deze app maakt het mogelijk.

Kassakoopjes

Net als bij de kassa in een fysieke supermarkt kun je met deze app kassakoopjes toevoegen in het bestelproces van jouw online supermarkt. Denk aan het tonen van een proteïne bar wanneer een klant proteïne yoghurt bestelt. Zo kun je op een eenvoudige manier de conversie op jouw online supermarkt verhogen. 

 

Productvergelijker

Bezoekers van jouw online supermarkt willen wellicht eerst producten met elkaar vergelijken voordat ze uiteindelijk het product bestellen dat het beste hun behoefte(n) vervult. Met de Productvergelijker app maak je dit voor klanten eenvoudig. Wanneer je naast standaard eigenschappen zoals het gewicht of het EAN nummer van een product ook specifieke producteigenschappen toevoegt zoals voedingswaarden en andere informatie die te vinden is op het etiket, kunnen klanten de producten die ze interessant vinden toevoegen aan een vergelijking en zo de juiste keuze maken.

 

Borg- en statiegeld

Verkoop je in jouw online supermarkt flessen waar statiegeld op zit? Deze app biedt je de mogelijkheid om bij een product borg en/of statiegeld te rekenen. Het bedrag, dat je zelf kunt bepalen, wordt vervolgens automatisch opgeteld bij het totaalbedrag dat de klant moet betalen.

Stap 5: Koppel betaalmethoden aan jouw online supermarkt

Om daadwerkelijk te kunnen beginnen met de verkoop van jouw online supermarkt producten, moeten klanten natuurlijk kunnen afrekenen in jouw webshop. In Nederland zijn onder andere de betaalmethoden iDEAL en PayPal erg populair. Zo wordt meer dan de helft van alle online aankopen afgerekend met iDEAL. Zorg er dan ook voor dat je deze betaalmethode aanbiedt in jouw webshop, zodat klanten eenvoudig kunnen afrekenen. Betrouwbare betaalproviders waarmee je kunt koppelen zijn bijvoorbeeld CCV Online Payments of Mollie. Deze partijen bieden diverse betaalmethoden aan, zodat je deze in één keer kunt aanbieden op jouw webshop en geen aparte contracten hoeft af te sluiten met iedere betaalmethode.

Stap 6: Kies een verzendpartij en -strategie

Bezorg je bestellingen met jouw bedrijfsauto zelf omdat jouw online supermarkt enkel lokaal levert? Dan is de Bezorgen of afhalen app voor jou een uitkomst. In de app geef je eenvoudig aan wanneer je meer en minder capaciteit hebt om te bezorgen met behulp van tijdvakken en tijdslots. Ook kun je eenvoudig aangeven in welke regio’s of postcodegebieden je bestellingen zelf bezorgt, om teleurstelling van klanten buiten deze regio’s te voorkomen.

Zelf een online supermarkt beginnen?

Heb je na het lezen van bovenstaande informatie de keuze gemaakt om een online supermarkt te beginnen? Leuk! Start nu jouw online supermarkt bij CCV Shop en profiteer van een webshop inclusief hosting, updates en support voor een vast laag maandbedrag.

Pakket M

24,95/maand

Eenmalige kosten € 34,95

Wil jij je eigen online business starten? Met pakket M beschik je over een prima basis om jouw shop een kick-start te geven.

  • 50 producten
  • Eigen domeinnaam
  • 1 e-mailadres
  • Koppeling met betaalsystemen
  • SEO geoptimaliseerd
  • Basic SSL
  • Multishop
  • Digitale producten (250MB opslag)
Bestel direct

Pakket L

populair

44,95/maand

Eenmalige kosten € 34,95

Met pakket L beschik je over alle professionele tools om het maximale uit jouw shop te halen en er een groot succes van te maken!

Alle mogelijkheden van pakket M +

  • 15.000 producten
  • 2 e-mailadressen
  • Koppelingen met groothandels
  • Digitale producten (1GB opslag)
  • Basic SSL
Bestel direct

Enterprise

99,95/maand

Eenmalige kosten € 34,95

Het Enterprise pakket biedt alle mogelijkheden om jouw bedrijf maximaal te ontzorgen op het gebied van realisatie en implementatie van een volledige e-commerce oplossing.

Alle mogelijkheden van pakket M & L +

  • 25.000 producten
  • Business to business
  • Premium Support
  • Service-Level Agreement (SLA)
  • Private SSL
  • Vast contactpersoon
  • Digitale producten (5GB opslag)
Bestel direct

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik een online supermarkt beginnen?

Om een online supermarkt te beginnen is het slim om eerst na te denken over je productaanbod. Welke supermarktproducten wil je gaan verkopen en aan wie? Als je dit duidelijk voor ogen hebt is het zaak om een keuze te maken in de webshopsoftware via waar je jouw online supermarkt gaat runnen. Na het inrichten van jouw webshop ben je direct online en kun je starten met het verkopen van jouw supermarktproducten.  

 

Hoe kunnen klanten afrekenen op mijn online supermarkt?

Wanneer je jouw online supermarkt begint met de webshopsoftware van CCV Shop, koppel je eenvoudig met PSP's waardoor je talloze betaalmethoden kunt toevoegen aan jouw webshop. Jouw klanten kunnen dan zelf kiezen met welke betaalmethoden ze hun bestelling willen betalen zoals iDEAL. Wil je internationaal verkopen? Het is ook mogelijk om buitenlandse betaalmethoden te integreren in jouw online supermarkt.

 

Hoe zorg ik voor naamsbekendheid van mijn online supermarkt?

Om ervoor te zorgen dat potentiële klanten weten dat jouw online supermarkt bestaat kun je diverse marketingmiddelen inzetten. Natuurlijk is het handig dat jouw online supermarkt goed gevonden wordt in zoekmachines, maar je kunt ook betaalde marketing zoals Google advertenties inzetten om jouw online supermarkt onder de aandacht te brengen bij de doelgroep die jij wilt bereiken. Via de software van CCV Shop koppel je bovendien eenvoudig met talloze marketing apps die jou hierbij helpen.

 

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring