Webshop starten

In slechts 6 stappen online

Startersgids

 

CCV Shop is de alles-in-één oplossing voor de webwinkelier.

In deze startersgids leggen we je in 6 stappen uit wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een succesvolle shop.

Met behulp van dit stappenplan en verschillende tips ben je aan het einde van deze gids klaar om online te ondernemen.

CCV helpt je graag bij het runnen van een online onderneming.

 

 

Stap 1: Bepaal de categoriestructuur

Categoriestructuur

Startpunt > Mijn producten > Categorieën beheren > Voeg categorie toe

Om een nieuwe categorie toe te voegen klik je op ‘Voeg categorie toe’. Er volgt een venster waarin je alle gegevens van de categorie kunt invullen zoals de naam van de categorie en de SEO alias. Door een logisch zoekwoord als SEO alias te kiezen, verduidelijk je een URL. Daarnaast kun je in het categoriegedeelte de lay-out van de producten bepalen en is het ook mogelijk om diverse subcategorieën toe te voegen.

 

Subcategorieën

Startpunt > Mijn producten > Categorieën beheren > Voeg categorie toe > Onder niveau

Het toevoegen van subcategorieën vergroot het winkelplezier van jouw bezoekers.

De indeling van jouw producten wordt op deze manier nog duidelijker en maakt het navigeren binnen jouw webwinkel nog gemakkelijker.

Wanneer je subcategorieën aanmaakt, moet je er rekening mee houden dat er niet slechts een paar producten in komen te staan.

Immers, anders is het aanmaken van subcategorieën niet nodig en zorgt het alleen maar voor verwarring bij jouw bezoekers.

Tip: Je kunt jouw producten eenvoudig importeren door middel van onze importtool

 

Stap 2: Voeg producten toe

Producten toevoegen

Startpunt > Mijn producten > Producten beheren > Voeg product toe

Wanneer je op ‘Voeg product toe’ klikt zie je invoervelden die van toepassing zijn op het product. Hier bepaal je onder andere de prijs, de productnaam en productomschrijving, voeg je foto’s toe en geef je aan of het product op voorraad is. Nadat je op ‘Toepassen’ hebt geklikt, staat het product in jouw webshop..

 

Attributensets

Startpunt > Mijn producten > Attributensets > Voeg attributenset toe

Verkoop je producten die in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar zijn? Bijvoorbeeld t-shirts in verschillende kleuren en maten? Gebruik dan de attributensets. Een voorbeeld van een attributenset is bijvoorbeeld ‘kleur’, met daarin de attributen geel, rood, blauw en groen. Het toevoegen van attributen aan een product gaat in twee stappen:

 

1. Maak een globale set aan

Startpunt > Mijn producten > Attributensets

Je ziet een overzicht van alle sets en kunt eventueel ook een nieuwe aanmaken door te kiezen voor ‘Voeg attributenset toe’.

Kies vervolgens voor verschillende typen attributensets:

• Optie menu: hier kies je uit meerdere opties.

• Tekstveld: vul een omschrijving in. Dit veld is niet verplicht.

• Verplicht tekstveld: vul een omschrijving in.

 

2. Koppel een set aan een product

Startpunt > Mijn producten > Producten beheren

Achter elk product staat een icoon met daarachter ‘Attributen’. Wanneer je daar op klikt, opent een nieuw venster: ‘Voeg attributen toe’. Door middel van het menu ‘Keuzemogelijkheden’ voeg je eenvoudig een set toe aan het product. Kies een optie en klik op ‘Voeg toe’. Je ziet vervolgens dat de set daar onder komt te staan.

 

Tip: Het toevoegen van attributen verhoogt niet jouw aantal producten. Wanneer je een t-shirt in 4 verschillende maten aanbiedt, ziet ons systeem dat nog steeds als 1 product

 

Stap 3: Maak pagina's aan

Startpunt > Mijn webshop > Mijn pagina’s > Voeg pagina toe

 

CCV Shop geeft je de mogelijkheid om – naast productpagina’s – ook andere pagina’s aan te maken. Voorbeelden hiervan zijn een nieuws- en contactpagina, een gastenboek of een blog. We noemen dit ook wel modulaire pagina’s. Het is verstandig om verschillende modulaire pagina’s toe te voegen aan jouw webshop zodat klanten meer op jouw website kunnen bekijken dan alleen producten. Door duidelijke pagina’s met extra informatie zijn klanten eerder geneigd om daadwerkelijk tot een aankoop over te gaan. Wees hierbij zo veelzijdig mogelijk. Het wekelijks verversen van deze pagina’s zorgt er ook voor dat je hoger eindigt in de zoekresultaten van Google.

 

Tip: Ververs deze pagina’s regelmatig. Een blog van 3 maanden oud schept geen vertrouwen en laat niet zien dat je actief bezig bent met jouw webwinkel

 

Stap 4: Stel de lay-out in

Lay-out

Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Lay-out > Webwinkel thema’s

CCV Shop biedt jou talloze designmogelijkheden in de vorm van algemene thema’s en geavanceerde thema’s.

Houd bij het kiezen van een thema jouw doelgroep goed voor ogen. Wanneer jouw webshop er niet aantrekkelijk genoeg uitziet,

is de kans groot dat jouw klanten niet tot een aankoop overgaan. Daarnaast is het belangrijk dat je gebruikmaakt van duidelijke productfoto’s en video’s.

Mooi beeldmateriaal trekt nu eenmaal de aandacht.

 

Heb je een lay-out gekozen maar wil je graag eens wat anders proberen? Je kunt altijd wisselen tussen de verschillende thema’s. Alle instellingen van jouw webshop blijven behouden waardoor het wisselen tussen thema’s geen enkel probleem is.

 

ProTOM

Heb je kennis van HTML en CSS? Dan kun je ook zelf een professioneel design ontwerpen met ProTOM. Deze module geeft je de vrijheid om de traditionele thema’s en vensterindelingen achterwege te laten en jouw eigen unieke thema te ontwikkelen.

 

Tip: Jouw klanten houden van een overzichtelijk design. Klanten die op een gebruiksvriendelijke website terechtkomen, gaan vaak sneller tot een aankoop over

 

Stap 5: Koppel jouw betaalsystemen

Diverse betaalmethoden

Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Bestelproces & voorraad > Betaalmethodes

In Nederland kennen we een aantal betaalmethoden waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt. Dit zijn onder andere iDEAL, PayPal en betalen met creditcard. Meer dan de helft van alle online aankopen wordt afgerekend met iDEAL. Wij raden je daarom aan om in ieder geval iDEAL betalingen standaard te integreren in jouw webshop. Zo kan jouw klant online betalen via zijn of haar eigen vertrouwde internetbankieromgeving.

 

Buitenlandse betaalmethoden

Misschien wil je jouw producten ook in het buitenland aanbieden. Dan is het noodzakelijk om ook buitenlandse betaalmethoden aan te bieden. De meest gangbare buitenlandse betaalmethode is PayPal. Daarnaast biedt CCV Shop je ook de volgende betaalmethoden aan: Bancontact, SOFORT, Giropay, Creditcard, Afterpay, Klarna en 2Checkout.

 

Payment Service Provider

Je kunt jouw webshop koppelen aan een Payment Service Provider (PSP). Een PSP is een organisatie die in één online module verschillende betaalmethoden aanbiedt, zoals iDEAL of creditcard. Door gebruik te maken van een PSP heb je zelf geen omkijken naar de afhandeling van het betaalproces. Afhankelijk van de PSP betaal je wel of geen maandelijkse lasten. Vaak betaal je per transactie. Je kunt zelf kiezen welke PSP het beste bij jouw webshop past.

 

Tip: Steeds meer klanten willen achteraf betalen. Ruim 40 procent van de klanten die online aankopen doet, wil graag na ontvangst van het product pas betalen. Houd hier rekening mee

 

Stap 6: Stel het logistieke proces in

Verzendkosten

Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Verzendkosten & logistiek > Verzendkosten beheer

Je kunt de verzendkosten voor eigen rekening nemen of doorberekenen aan de klant. Klanten houden niet van onverwachte verzendkosten. Wees daarom zo transparant mogelijk en vermeld de verzendkosten duidelijk op jouw webshop. Stel jouw verzendkosten daarnaast niet te hoog in, dit schrikt af en werkt daardoor niet conversieverhogend.

 

De verzendkosten worden bepaald door het gewicht van het pakket, de plaats van aflevering en de omvang. Je kunt de verzendkosten zelf bepalen op basis van:

• Een vast bedrag per verzending

• Het gewicht van het pakket

• Geen verzendkosten boven een bepaald bedrag

• Verzendkosten per land

 

De verzendkosten worden automatisch berekend aan de hand van de zone en de verpakking die je mee hebt gegeven aan het product. Het versturen van brievenbuspost is bijvoorbeeld goedkoper dan het versturen van een product in een kartonnen doos. Sinds 2007 is het in Nederland wettelijk verplicht om btw te berekenen over de verzendkosten. Wanneer je deze optie in jouw onderhoudstool aanzet, wordt de btw automatisch doorberekend.

 

Zonebeheer

Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Verzendkosten & logistiek > Landen- en zonebeheer

Landen kunnen worden verdeeld in vijf zones. Wanneer een klant iets bestelt, geeft deze het afleverland aan. Je kunt verschillende landen aan één van de vijf zones toevoegen. Verder kun je bij elke zone het volgende instellen: geen btw berekenen of btw voor bedrijven verleggen (hiervoor moet bij de order een btw-nummer opgegeven worden). Met het gebruik van zonebeheer kun je per zone andere verzendkosten berekenen, afhankelijk van hoe je de zones hebt ingedeeld. Daarnaast kun je aangeven of je aan bedrijven uit een bepaalde zone wel of geen btw moet doorberekenen.

 

Verpakkingen

Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Verzendkosten & logistiek > Verpakkingbeheer

De producten die je verzendt moeten uiteraard goed verpakt worden. Met CCV Shop heb je de keuze uit verschillende verpakkingen waaronder brievenbuspost of een kartonnen doos. Door op de button ‘Voeg toe’ te klikken, kun je ook zelf een verpakking toevoegen. Door gebruik te maken van de importtool kun je direct de juiste verpakking koppelen aan jouw producten.

 

Tip: Verras jouw klanten eens met een originele verpakking en onderscheid jezelf van de concurrenten

 

 

Heb je vragen over onze pakketten of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring