Stel je eens voor: elke ochtend wakker worden met het idee dat je bouwt aan iets van jou, iets waar je jouw ziel en zaligheid in kwijt kan. Geen vaste werktijden, geen baas die over je schouder meekijkt. Klinkt goed, toch? Een eigen bedrijf starten is een droom voor velen, en met de opkomst van e-commerce is het toegankelijker dan ooit. Maar waar begin je? Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop of onderneming een succes wordt en niet verzandt in de waan van de dag? Geen zorgen, wij nemen je mee door de belangrijkste stappen.
Oké, je wilt dus iets voor jezelf beginnen. Super! Maar wat precies? De eerste stap is misschien wel de leukste: ontdekken waar jij affiniteit mee hebt, waar je veel vanaf weet of wat je gewoon heel leuk vindt om mee bezig te zijn. Want als je ergens je tanden in kunt zetten en het je interesse heeft, voelt het nooit echt als werken.
Affiniteit alleen is niet genoeg. Het is handig om ook een kritische blik te werpen op de markt. Is er vraag naar wat jij wilt aanbieden? Doe online onderzoek en vraag mensen in je omgeving of zij interesse zouden hebben in jouw product. Bestaat jouw product of dienst al? Dan zijn er concurrenten. En dat is helemaal niet erg! Sterker nog, het kan een bevestiging zijn dat er een markt voor is. De vraag is dan: wat ga jij anders doen? Hoe onderscheid je je? Denk aan een unieke invalshoek, betere service, een specifieke doelgroep of een verrassende marketingstrategie. En niet geheel onbelangrijk: is jouw idee ook winstgevend? Maak een inschatting van de kosten en potentiële opbrengsten. Een gezond verdienmodel is de basis van elk succesvol bedrijf.