Jouw eigen online bedrijf beginnen

In 5 stappen je eigen bedrijf beginnen

Heb jij altijd al je eigen online bedrijf willen beginnen? Leuk! Om een succesvol eigen online bedrijf te beginnen dat daadwerkelijk geld oplevert is het slim om te werken met een stappenplan zodat je niets over het hoofd ziet. Aan de hand van onderstaande stappen nemen we je mee in wat er zoal komt kijken bij een eigen online bedrijf beginnen.

Jouw eigen online bedrijf beginnen in 5 stappen

Stap 1: Kies een nichemarkt en bepaal jouw productaanbod

Eén van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen als je een online bedrijf wilt beginnen, is in welke markt jouw online bedrijf actief gaat zijn. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een breed assortiment te gaan verkopen, maar het is vaak veel slimmer om een nichemarkt te kiezen waarin je kunt opvallen en uitblinken met jouw online bedrijf. Vraag jezelf af in welk segment van een grotere markt jouw bedrijf actief kan zijn door een specialistisch assortiment voor een specifieke doelgroep te bieden.

 

Het kan een goed startpunt zijn om op basis van jouw eigen passie en/of kennis een productniche te kiezen. Bekijk je eigen achtergrond dus nauwkeurig. Welke (bijzondere) ervaringen heb je opgedaan? In welke vaardigheden blink je uit? Wat zijn hobby’s waar je veel plezier in hebt?

Wanneer je eenmaal een nichemarkt hebt gevonden waarin je een online bedrijf wilt beginnen, is de volgende stap het bepalen van je productaanbod. Het is hierbij belangrijk om in een vroeg stadium in kaart te brengen wat jouw productaanbod anders maakt dan dat van concurrenten. Of het nu gaat om jouw prijs, productkwaliteit, personalisatiemogelijkheden of welke andere factor dan ook, zorg dat je anders bent dan anderen en dat je jezelf onderscheidt. Dit geeft je de beste kans op toegang tot markten die nog niet zijn aangeboord en op onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Je kunt jezelf met jouw productaanbod bijvoorbeeld onderscheiden op de volgende gebieden:

 

·        Prijs (bijv. luxe producten of juist enorm goedkope producten)
·        Demografie (richten op een specifiek geslacht, leeftijd, inkomensniveau of opleidingsniveau)
·        Kwaliteitsniveau (premium of handgemaakte producten)
·        Psychografie (inspelen op specifieke waarden, interesses of gedrag)
·        Geografie (richten op inwoners van een bepaald land, stad of zelfs buurt)

 

Voorbeeld: op de markt voor damesschoenen zijn veel verschillende segmenten of niches waarbinnen je producten kunt verkopen. Schoenen voor veganistische vrouwen kunnen een nicheproduct zijn, net als schoenen voor vrouwen met een extreem grote maat of schoenen voor verpleegkundigen. Dit zijn allemaal nicheproducten binnen de grotere markt voor damesschoenen.

Stap 2: Besluit welke webwinkelsoftware bij jou past en geef jouw online bedrijf een naam

Een belangrijke stap bij een online bedrijf beginnen, is het kiezen van software waarop jouw online bedrijf draait. Je kunt deze software kopen of huren. Wil je hoge investeringskosten voorkomen? Dan is een SaaS-oplossing (Software as a Service) zoals CCV Shop een goede keuze. Je huurt dan de software, waardoor je een schaalbare oplossing hebt en bent voorzien van automatische updates. Kies je voor de SaaS-software van CCV Shop, dan beschik je over talloze mogelijkheden om jouw eigen online bedrijf te beginnen en te runnen.

 

·        Jouw online bedrijf is binnen 24 uur online

·        Je hebt geen technische kennis nodig

·        Je hebt volop designmogelijkheden

·        Je breidt jouw online bedrijf eenvoudig uit met talloze (gratis) apps 

·        Je profiteert van multichannel support

 

Heb je uiteindelijk de webwinkelsoftware gekozen? Dan is het belangrijk dat je een domeinnaam kiest en claimt die aansluit op jouw online bedrijf. Dit helpt bij de herkenbaarheid, bereikbaarheid en uitstraling van jouw online bedrijf.

Stap 3: Voeg producten toe en ga aan de slag met het design

 Wanneer je webshopsoftware hebt afgesloten, kan het inrichten van jouw online bedrijf beginnen. Jouw producten moeten worden toegevoegd op jouw webshop inclusief de juiste kenmerken zoals maat en kleur en natuurlijk mooie productfoto’s en goede productbeschrijvingen. Naast producten en productpagina’s zijn ook overige pagina’s onderdeel van jouw online bedrijf. Denk aan een contactpagina, een pagina met bestel- en bezorginformatie en een over ons pagina.

Informatievoorziening en SEO

 Maar ook het design van jouw online bedrijf is een belangrijk punt van aandacht. Het design van jouw webshop laat namelijk jouw identiteit aan je bezoekers zien en heeft daarnaast invloed op de conversie. Wanneer het design klopt, zorgt dit voor gebruiksgemak en wordt de aandacht van een bezoeker op het juiste moment op de juiste elementen gevestigd. Zorg bijvoorbeeld voor een overzichtelijk menu en duidelijke call to actions. Kies kleuren die bij jouw productaanbod passen en die niet met elkaar conflicteren, en ontwerp een passend en herkenbaar logo of laat deze ontwerpen. Kortom: creëer een unieke uitstraling die past bij jouw huisstijl en filosofie en laat deze uitstraling overal terugkomen binnen jouw online bedrijf.

 

Gratis trial starten

Stap 4: Koppel betaalmethoden en verzendpartijen

Je wilt natuurlijk dat bezoekers eenvoudig kunnen afrekenen op jouw webshop. En dat ze dit kunnen doen met hun favoriete betaalmethode, die natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde is. Het is dan ook slim om alle populaire betaalmethoden te integreren in jouw online bedrijf, zoals iDEAL, PayPal en achteraf betalen via bijvoorbeeld Klarna of AfterPay.  Je hoeft hiervoor niet met elke bestaande betaalmethode een contract aan te gaan. Tegenwoordig kun je kiezen om zaken te doen met een PSP, een Payment Service Provider. Zo’n partij biedt meerdere betaalmethoden aan, waardoor je snel en efficiënt met meerdere betaalmethoden kunt koppelen. Bovendien hebben alle gerenommeerde PSP’s naadloze integraties met CCV Shop. Zo ook onze eigen PSP, CCV Online Payments.

 

Als jouw klant een bestelling heeft geplaatst, moet deze vervolgens worden verzonden. Er bestaan diverse kleine en grote verzendpartijen die dit voor je kunnen regelen, elk met hun eigen opties en service. Denk bijvoorbeeld aan PostNL of MyParcel. Consumenten hebben tegenwoordig steeds meer eisen, zoals de bestelling dezelfde dag nog thuisbezorgd krijgen, avondlevering, het pakket ophalen op een afhaalpunt, of precies willen weten hoe laat het pakket wordt bezorgd in plaats van een wat ruimer tijdslot. Onthoud dat het bieden van een goede verzendervaring net zo belangrijk is als het leveren van een goed product, en kies voor de verzendpartij die voldoet aan jouw wensen en eisen.

Stap 5: Bepaal jouw marketingstrategie

Een online bedrijf beginnen is leuk, maar nog veel leuker als je daadwerkelijk omzet genereert, wat waarschijnlijk jouw doel is. Om dit voor elkaar te krijgen moet je ervoor zorgen dat er bezoekers terechtkomen op jouw online bedrijf. Hiervoor kun je diverse marketingmiddelen inzetten. Een goede online marketingstrategie omvat meerdere kanalen zoals Facebook, Instagram, e-mail en SEO (jouw online bedrijf vindbaar maken in zoekmachines). De kanalen die voor jouw online bedrijf werken, zijn afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt, wat jouw budget is en wat jouw zakelijke doelen zijn. Zo is zoekmachinemarketing ervoor geschikt om de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw webshop via online zoekmachines te vergroten. Je kunt hierbij onderscheid maken tussen betaalde manieren zoals SEA (betaald adverteren in zoekmachines), en gratis manieren zoals SEO. Ook het inzetten van contentmarketing draagt bij aan SEO. Hierbij promoot je jouw online bedrijf via content zoals blogs. Naast het stimuleren van SEO, zorg je er zo ook voor dat je wordt gezien als autoriteit in de door jou gekozen (niche)markt. Wil je juist in contact komen met bestaande klanten en relaties opbouwen met nieuwe klanten? Ga dan aan de slag met social media marketing. Meer weten over de ideale marketingmix? Lees onze blog.

Boomschors.nl

Joost Slagter is in 2017 het online bedrijf Boomschors.nl gestart en verkoopt allerlei soorten schors, bloemen, planten en overige artikelen. Wat begon met het kopen van een domeinnaam is inmiddels uitgegroeid tot een succesvol online bedrijf met klanttevredenheid hoog in het vaandel. Zonder groene vingers, maar wel met ondernemerschap in hart en nieren gaat Joost er iedere dag voor de volle honderd procent voor.

Boomschors

Boomschors.nl: een succesvol online bedrijf

Joost Slagter, eigenaar van Boomschors.nl, vertelt zelf:

“Voor relatief lage kosten kun je echt alles met CCV Shop. Je kunt het pakket dat je afneemt opschalen en je kunt het echt zo gek maken als je zelf wilt. De software is geschikt voor bij wijze van spreken de fulltime moeder die een online bedrijf voor de leuk heeft maar ook voor een professional. The sky is the limit. Verder ben ik enorm positief over de goede support die CCV Shop levert. Het systeem werkt altijd en als je een vraag hebt word je snel en goed geholpen. Ik merk dat CCV Shop ook door innoveert en meebeweegt met de klant."

Kies het pakket dat bij je past

Heb je naar aanleiding van bovenstaande informatie de keuze gemaakt om jouw eigen online bedrijf te beginnen? Leuk! Kies hieronder het pakket dat bij jou past, of vraag eerst gratis een trial van 21 dagen aan en kijk of onze software bij jou past! Je trial eindigt automatisch, en je hoeft geen betaalgegevens in te vullen.

 

 

*Alle vermelde prijzen zijn excl. btw en het betreft een jaarcontract.

Meer informatie
arrow_forward

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring