4 magische woorden die jouw verkoop boosten

15-05-2019

door Eva Rouwenhorst

Er zijn vier woorden naar voren gekomen in recente studies op het vlak van gedragseconomie, psychologie en neuro-economie die een beroep doen op het primaire instinct van de consument. Deze woorden zorgen bij een consument onbewust voor betrokkenheid en vergroten de kans dat zij bijvoorbeeld een aankoop doen bij een webshop enorm. Gebruik deze vier woorden dus in jouw productomschrijvingen en marketinguitingen om de conversies te verhogen. We vertellen je er iets meer over in deze blog.

Jij

1. Jij

Jij is een krachtig woord in veel talen. Voor de meeste marketeers heeft het woord ‘jij’ meer invloed dan woorden als 'geld'. Jouw klanten willen het gevoel hebben dat je rechtstreeks met en tegen hen praat en het woord 'jij' is dan ook perfect om te gebruiken. Duidelijker kun je niet zijn.

 

Of we het nu willen toegeven of niet, we zijn allemaal een beetje egocentrisch. Wanneer promotionele teksten (of productbeschrijvingen / advertenties) zich rechtstreeks op ons richten, wordt er een krachtige onderbewuste verbinding tot stand gebracht. Hieronder zie je een voorbeeld van een online verkoper die het woord 'jij' in zijn productbeschrijvingen gebruikt om zijn conversieratio te verhogen:

"Het Epson ES1000 Ultra Portable Tabletop projectiescherm is het ultieme scherm voor mobiele professionals. Of je nu door de stad loopt, met de auto reist of naar jouw volgende bestemming vliegt, dit lichte, compacte scherm is de perfecte reispartner voor presentaties onderweg. Wanneer je klaar bent om te presenteren, biedt het unieke eendelige ontwerp van het Epson ES1000 Ultra Portable Tabletop projectiescherm jou de mogelijkheid om snel en eenvoudig op elk tafelblad in minder dan 30 seconden te beginnen. Het Epson ES1000 Ultra Portable Tabletop projectiescherm kan snel en gemakkelijk worden opgeborgen in slechts enkele seconden.”

Een vorm van het woord 'jij' verschijnt 4 keer in deze slimme producttekst. Verder valt het op dat de tekst duidelijk is gericht op hoe deze draagbare projector het leven van de klant gemakkelijker maakt. Het lost een probleem op dat de meeste potentiële klanten hebben.

 

Bekijk al jouw productbeschrijvingen eens opnieuw en bekijk of je jouw prospects rechtstreeks benadert. Gebruik woorden zoals "jij", "jouw" en alle soortgelijke vormen om een verbinding te maken met jouw klanten en mogelijk de verkoop te verhogen.

2. Nieuw

Wanneer je het woord 'nieuw' ziet, denk je onbewust dat het product waarover het gaat verbeterd of interessant is. Je wilt het hebben. Volgens verschillende onderzoeken naar gedragspsychologie worden shoppers aangetrokken door producten met in de omschrijving het woord ‘nieuw’ doordat ze een avontuurlijk gevoel oproepen.

 

Bekijk eens hoe Apple het ontwerp van de iPhone 5 beschrijft. Het is een nieuw ontwerp, met nieuwe technologie, voor hun nieuwe iPhone. Lijkt overdreven wanneer je er nu zo concreet op wordt gewezen, maar het werkt.

Nieuw

Dr. Bianca Wittmann is een cognitieve neurowetenschapper die onderzoekt hoe copywriters taal gebruiken om shoppers te beïnvloeden. Ze gebruikt de snoepindustrie die aan de lopende band ‘nieuwe' producten introduceert als een voorbeeld:

 

"Ik heb misschien mijn eigen favoriete chocoladereep, maar als ik een andere reep zie in een nieuwe verpakking waarvoor reclame wordt gemaakt als ‘nieuwe, verbeterde smaak', kan mijn zoektocht naar nieuwe ervaringen me aanmoedigen om toch van mijn eigen favoriete chocoladereep af te stappen en de nieuwe reep te proberen.”

Consumenten hebben een positieve associatie met alles wat nieuw is: we willen constant een nieuwere auto, nieuwe kleding en de nieuwste technologie. Als online ondernemer moet je hier zo veel mogelijk op inspelen.

Stel, je verkoopt kleding op jouw webshop. Maak dan bijvoorbeeld een sectie, een aparte pagina, waarop je al jouw nieuwste producten presenteert. Zorg ervoor dat jouw productomschrijvingen, maar ook teksten in bijvoorbeeld een mailing of blogbericht het woord ‘ nieuw’ bevatten en ook zijn gericht op nieuwe producten.

3. Gratis

Het woord 'gratis' gaat niet alleen over een prijs. Het is een krachtige emotionele trigger. Je kent vast en zeker het gevoel dat je aan een buffet zit, en je zit eigenlijk vol, maar toch blijf je eten omdat het gratis is. Of misschien al die gratis pennen die je op een beurs hebt gekregen en die je niet gebruikt, maar toch heb je ze meegenomen… Allemaal voorbeelden van waarom ‘gratis’ zo krachtig is.

 

Niemand kent de kracht van het gebruik van het woord 'gratis' zo goed als Amazon. In 1999 begon Amazon gratis verzending aan te bieden voor bestellingen van $99 of meer. Sindsdien hebben ze geëxperimenteerd met het perfectioneren hun marketingstrategie (en copywriting) om optimaal te profiteren van ons verlangen naar 'gratis'. Zo ben je er misschien ook wel eens schuldig aan geweest toch te kiezen voor een ander boek die wel 10 euro duurder was om simpelweg de 3,95 verzendkosten te besparen.

Gratis

Dus, hoe kun je als online ondernemer deze strategie toepassen? Je kunt bijvoorbeeld gratis verzending aanbieden voor sommige bestellingen. Stel, je biedt dit eerst aan voor bestellingen van € 50,- of meer. Gemiddeld geven klanten dan wellicht iets meer dan € 50,- uit op jouw webshop. Je kunt vervolgens eens proberen om de verzendkosten enkel gratis aan te bieden bij bestellingen vanaf € 75,-. De kans bestaat dat de gemiddelde bestelwaarde op die manier stijgt tot wel € 80,-. Kortom: mensen besteden meer geld om iets ‘gratis’ te krijgen. Overweeg dus eens het aanbieden van gratis verzending vanaf een bepaald bedrag.

 

Bovendien kan het gebruik van het woord gratis in jouw e-mailcampagnes het openingsratio aanzienlijk verhogen. Ondanks dat mailingen met te vaak het woord ‘gratis’ erin vaak in een spamfolder belanden, kan het de moeite waard zijn om ‘gratis’ wel in de onderwerpregel van de mail te gebruiken. Het is het proberen waard! spamfilters kan veroorzaken, het vaak de moeite waard is om in e-mail onderwerpregels te gebruiken omdat dit veel mensen triggert om de mail te openen.

4. Gegarandeerd

Het stereotype van de autoverkoper die tweede hands auto’s verkoopt wordt vaak geassocieerd met een ‘garantie’, maar het woord ‘garantie’ is ook een belangrijk onderdeel van marketingactiviteiten van webshops.

'Garantie' triggert consumenten emotioneel gezien omdat het associaties oproept met veiligheid en vertrouwen. Het is een soort vangnet, een belofte van een online verkoper aan een consument dat ze tevreden gaan zijn met hun aankoop.

 

Onderzoeken in gedragseconomie laten zien dat mensen intrinsiek bang zijn voor verlies. Als je iets koopt, bestaat de kans dat je het om de een of andere reden niet leuk vindt. Door een aankoop te ‘garanderen’ neemt de kans op dit verlies af. Als shoppers het item niet leuk vinden, kunnen ze het alsnog terugsturen.

Voeg eens woorden zoals ‘garantie’, ‘geld-terug-garantie’ of ‘niet goed, geld terug’ toe aan jouw productomschrijvingen. Zorg er daarnaast voor dat je een goed retourbeleid hebt, zodat je producten daadwerkelijk retour kunt nemen als ze onverhoopt niet bevallen.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord