5 manieren om de conversies op jouw webshop te verbeteren

24-04-2019

door Eva Rouwenhorst

In het competitieve e-commerce landschap van tegenwoordig, is het voor webshops belangrijk om hun klanten een buitengewone winkelervaring te bieden. Het heeft geen zin wanneer meerdere klanten jouw webshop bezoeken, maar geen van allen een aankoop doen. Om de conversie van jouw webshop te verhogen, is het belangrijk om iedere stap te analyseren: vanaf de homepage of bestemmingspagina waarop een klant binnenkomt, tot en met het betaalproces. In deze blog lees je hoe je de conversies op jouw shop kunt verbeteren.

1. Live chat

Op de pagina van jouw webshop kun je al veel supportvragen van klanten afvangen door een faq-pagina te plaatsen (een pagina met veel gestelde vragen). Dit is de simpelste manier om zowel huidige als toekomstige klanten van dienst te zijn, en ze zelf in staat te stellen om het antwoord op hun vraag te vinden. Verzamel dus de vragen die het meest worden gesteld door klanten, en plaats deze duidelijk op jouw website.

Naast een faq-pagina kun je ook support bieden door middel van live chat. Met dit communicatiekanaal laat je zien dat je beschikbaar en dus behulpzaam bent, en kun je snel en efficiënt reageren op vragen van bezoekers. Bezoekers hoeven op deze manier geen extra stap te nemen om in contact te komen met jouw shop, zoals het sturen van een e-mail of het plegen van een telefoontje, maar hoeven enkel het chatvenster te openen en hun vraag te typen. Heb je nog geen live chat gekoppeld aan jouw webshop? Probeer dit dan eens uit met de Zendesk Chat of Tawk.to Live Chat apps in de App Store.

2. Herinnering verlaten winkelwagen

Volgens statistieken bedroeg het wereldwijde aantal verlaten winkelwagens op webshops in 2018 75,52%. Elke betrokken klant is nog geen gegarandeerde koper en het is moeilijk om het aantal winkelwagen verlaters te verminderen. Je moet dus zien te begrijpen waarom mensen de winkelwagen hebben verlaten. Redenen kunnen bijvoorbeeld zijn: onverwachte kosten, een betere prijs op een andere webshop, verplichte registratie bij een bestelling, een ingewikkeld betalingsproces, dure verzending, gebrek aan betalingsopties en beveiligingsproblemen.

Iets wat het aantal winkelwagen verlaters kan verminderen, is het versturen van e-mails naar klanten die hun winkelwagen hebben verlaten. E-mails die binnen drie uur na het verlaten van de winkelwagen worden verzonden, worden vaak maar liefst door 40% van de ontvangers geopend en hebben een klikfrequentie van 20%. Ten minste 10,7% van de klanten die de e-mail ontvangt, keert terug naar de webshop om alsnog hun bestelling af te ronden. Wil jij jouw winkelwagen verlaters ook een tweede aankoopkans geven? Installeer dan de app Verlaten Winkelwagen in de CCV Shop App Store en verhoog jouw conversie.

3. Gedetailleerde productomschrijvingen en goede foto’s

Unieke productbeschrijvingen zijn het middel om klanten op jouw webshop te krijgen, maar ook om te converteren. Pas op met gebruik van productomschrijvingen van de leverancier, want dit kan leiden tot vergelijkbare content met concurrenten. Als iedereen namelijk dezelfde content gebruikt, kan Google de potentiële koper niet naar de beste webshop sturen. Besteed hier dus voldoende aandacht aan en vermeld zoveel mogelijk details. Vergeet bij boeken bijvoorbeeld niet de ISBN’s te noemen, ook hier zoeken mensen op. Zorg ervoor dat je naast informatieve content over het product, ook zorgt voor prikkelende content, zodat je de bezoeker enthousiasmeert over het product, en hij het graag wil hebben.

Daarnaast zegt beeld meer dan duizend woorden. Voeg bij de producten in jouw webwinkel dus goede en waarheidsgetrouwe foto’s toe. Bezoekers weten hierdoor precies wat ze van het product kunnen verwachten. Het kan zijn dat je productfoto’s krijgt aangeleverd door leveranciers, maar afhankelijk van het soort product dat je verkoopt kan het ook lonen om zelf een aantal foto’s te maken. Voor boeken hoeft dit uiteraard niet, maar verkoop je bijvoorbeeld t-shirts? Dan is het voor een bezoeker fijn om ook een foto te zien van een model die het t-shirt draagt om een beeld te krijgen van de pasvorm.

4. Klantreviews

Meer dan 85 procent van de potentiële klanten kijkt, voordat ze met je in zee gaan, naar de ervaringen van andere klanten. Je kunt natuurlijk op diverse manieren adverteren om zelf kenbaar te maken hoe goed jouw product of dienst is. Echter maken onafhankelijke reviews veel meer indruk dan een zelfgeschreven reclame-uiting. In deze blog leg ik je daarom graag uit hoe je door middel van reviews een hogere klanttevredenheid en een goede online reputatie met jouw webshop realiseert.

Wanneer potentiële klanten onafhankelijke reviews lezen, zorgt dat direct voor geloofwaardigheid en vertrouwen omdat je openheid van zaken geeft. Men is op deze manier eerder geneigd om over te gaan op een aankoop. Ook voor jouw eigen bedrijfsvoering is het vragen van feedback belangrijk. Je wilt immers precies weten wat er onder jouw klanten leeft zodat je daar goed op in kunt spelen. Hebben ze klachten? Dan kun je deze snel oplossen. Heb je veelal tevreden klanten? Dan weet je in ieder geval dat je op de goede weg zit. Door regelmatig jouw reviews te inventariseren, krijg je een prima inzicht in verschillende bedrijfsprocessen. Bied je jouw klanten nog niet de mogelijkheid om reviews achter te laten? Kijk dan in onze App Store en installeer één van de review apps!

5. Creëer vertrouwen

Het belangrijkste is uiteindelijk om het vertrouwen dat jouw klanten in jouw webshop hebben te vergroten. Vertrouwen is iets dat lastig is op te bouwen, maar eenvoudig kapot kan worden gemaakt. Er zijn bepaalde redenen waarom mensen niet bij jou kopen zoals gebrek aan financiële middelen of gebrek aan vertrouwen. Je kunt niets doen aan de eerste, maar je kunt zeker iets aan de laatste doen. Er zijn allerlei zaken die het vertrouwen kunnen vergroten. Voorbeelden hiervan zijn een keurmerk op jouw webshop, de uitstraling van jouw webshop en een over-ons-pagina.

Het is belangrijk dat de inhoud van de over-ons-pagina relevant is en dat je vertelt wat jouw webshop uniek maakt. Bezoekers willen overtuigd worden en zoeken antwoord op vragen die zij hadden voordat ze jouw webshop bezochten. Vertel meer over de werkwijze van jouw shop, de historie, jouw drijfveren en kernwaarden en zoom in op de eventuele medewerkers. Vertel zelf iets over de passie waarmee jij werkt en plaats hier een persoonlijke foto bij. Bezoekers maken op deze manier echt kennis met jou en je webshop, wat het vertrouwen vergroot.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord