5 manieren om jouw productpagina te optimaliseren

01-05-2019

door Eva Rouwenhorst

Op jouw productpagina neemt de meerderheid van jouw klanten uiteindelijk de beslissing om jouw product te kopen of jouw webshop te verlaten. Hoewel de meeste webwinkeliers zich richten op het verbeteren van hun check-out pagina of op het aanpassen van wat er gebeurt nadat een bezoeker een product aan zijn winkelwagentje toevoegt, zullen klanten niet eens zo ver komen tenzij je solide productpagina's maakt die zorgen voor conversie. Productpagina’s zijn er om klanten te vertellen waarom jouw product geweldig is, om uit te leggen welke behoeften het vervult of welk probleem het oplost, en zo’n pagina geef informatie die de klant moet kennen om een aankoopbeslissing te kunnen nemen. Mooie productfoto's en goede productomschrijvingen zijn niet de enige belangrijke punten van een productpagina. Om je te helpen meer omzet te genereren, bekijken we enkele manieren om jouw productpagina's te verbeteren.

1. Speel proactief in op de productvragen van klanten

Wanneer je onderzoekt wat je op jouw productpagina's moet opnemen, onthoud dan dat er een relatie is tussen het product, de motivatie van jouw klant om het te kopen en hun eventuele bezwaren waardoor het doen van een aankoop vertraagd wordt of zelfs helemaal niet plaatsvindt.

Bij de verkoop van een speciale ‘survival riem’, een riem voor outdoor sporten, bleek bijvoorbeeld dat klanten veel meer vragen hebben over de functionaliteit van de riem dan enkel over het uiterlijk ervan. Het uiterlijk van de riem kan eenvoudig worden getoond middels een foto van hoge kwaliteit. Daarnaast is het dus kennelijk belangrijk om een tekst te plaatsen die specifieke productinformatie geeft. Denk aan hoe goed de riem bestand is tegen weersomstandigheden in verband met slijtage, of de riem eenvoudig op maat te maken is afhankelijk van je omvang et cetera. Dit soort informatie helpt potentiële klanten de waarde van het product in te zien.

Het begrijpen van de behoeften van jouw klanten en het testen van jouw eigen gedachten en aannames door middel van klantonderzoek is een manier om uit te zoeken wat jouw klanten denken bij een aankoop, en om te peilen of ze zaken missen. Als je dit in kaart hebt gebracht en je jouw productpagina’s hierop aanpast, kan het naast een toename van conversies ook leiden tot minder retouren omdat klanten van tevoren beter weten wat ze van een product kunnen verwachten.

2. Integreer live chat

Livechat wordt consistent beoordeeld als het supportkanaal waarover klanten het meest tevreden zijn. Klanten vinden het fijn dat ze snel antwoorden krijgen, kunnen ondertussen nog andere dingen doen (multitasken) en vinden dat ze met livechat hun tijd het meest efficiënt benutten. Livechat laat jouw bezoekers weten dat je snel en gemakkelijk bereikbaar wordt, wat jouw bedrijf betrouwbaarder maakt in hun ogen. Zelfs als jouw bezoekers geen gebruik maken van de livechat functie, kan het simpelweg weten dat livechat beschikbaar is al voor gemoedsrust zorgen.

Net als een veel gestelde vraag op jouw productpagina, biedt gerichte livechat potentiële klanten dus de mogelijkheid om hun vragen snel beantwoord te krijgen. Hierdoor kunnen ze gemakkelijker een weloverwogen beslissing nemen en je kunt eventuele vragen die een aankoop in de weg zitten beantwoorden. Het verschil met een veel gestelde vraag is dat klanten hun antwoord ontvangen via een gesprek dat ze met jou of één van jouw medewerkers hebben. Dit betekent dus dat livechat wél tijd vraagt en geen geautomatiseerd proces is. Denk er dus voordat je livechat toevoegt over na of je over de capaciteit beschikt om daadwerkelijk te kunnen chatten. Live chat koppelen aan jouw webshop? Installeer de Zendesk Chat of Tawk.to Live Chat app in de App Store.

3. Vul foto’s aan met video’s

Eén van de voor de hand liggende nadelen van online winkelen is dat je een product dat je overweegt te kopen, niet kunt aanraken, voelen of fysiek kunt ‘inspecteren’. Daarom moeten visuele uitingen bij een product sterk zijn om zo een vergelijkbare ervaring te bieden aan klanten.


We zijn het er waarschijnlijk allemaal over eens dat productfotografie een webshop kan maken of breken, maar het is belangrijk om je te realiseren dat visuele uitingen bij een product niet alleen beperkt zijn tot foto’s en dat het er niet enkel om gaat dat een product er mooi uitziet op een foto. Goede foto’s en video’s zijn video’s die zijn geplaatst vanuit vragen en zorgen van klanten zodat ze hen helpen een betere aankoopbeslissing te maken.

Voorbeeld: een webshop verkoopt zwangerschapskleding en benadrukt hun zachte, comfortabele materialen in hun foto’s. Ook plaatsen ze video’s bij hun producten waarin een model te zien is die hun kleding draagt. Klanten weten op die manier precies hoe een kledingstuk valt en wat ze ervan kunnen verwachten.


Vraag jezelf bij het maken van video’s af wat jouw klanten van dichtbij zouden bekijken als ze het product fysiek zouden kunnen zien. Wat zouden ze willen zien en vergelijken? Online winkels kunnen deze kloof overbruggen door foto’s en video’s op de juiste manier te gebruiken om klanten zo alsnog te laten zien waar ze normaal op letten bij het fysiek kopen van een product.

4. Toon reviews en persoonlijke aankoopervaringen

Over het algemeen geldt dat hoe meer een product draait om het behalen van een specifiek resultaat, des te waardevoller het is om testimonials van klanten te hebben. Denk bijvoorbeeld aan een grasmaaier. Deze dient ervoor om jouw gras netjes te maaien, een specifiek resultaat dus. Wanneer je als klant opzoek bent naar een grasmaaier, is het fijn om testimonials te lezen van kopers die je voor gingen zodat je zeker weet dat jouw gras er na het maaien met deze grasmachine super netjes bij ligt. Beoordelingen zijn daarentegen essentieel geworden voor het vertrouwen in bijna elke productcategorie.

Bijna 95% van de klanten leest beoordelingen voordat ze een aankoop doet, en onderzoeken hebben consequent aangetoond dat klanten meer vertrouwen hebben in beoordelingen dan beschrijvingen die door de winkel of fabrikant worden verstrekt.


Aangezien klantbeoordelingen dus tegenwoordig veel worden ingezet, moet je opzoek gaan naar manieren om de aandacht van jouw klant te trekken om ze enthousiast te maken om een beoordeling achter te laten.

Als je jouw klanten gemakkelijk beoordelingen op jouw productpagina's wilt laten toevoegen, ga dan naar de CCV Shop App Store en installeer de app Product Reviews.

5. Upsell en cross-sell waar mogelijk

Het doel van een productpagina is natuurlijk verkopen. Veel online winkels raken echter uiteindelijk klanten kwijt door hun productpagina's te overspoelen met extra aanbiedingen en links naar gerelateerde producten.

Upselling en cross-selling kunnen van cruciaal belang zijn om de gemiddelde bestelwaarde in jouw shop te verhogen, maar belangrijk hierbij is dat je niet moet overdrijven. Wanneer je klanten overspoelt met gerelateerde producten en banners kan dit agressief en onbetrouwbaar aanvoelen en leidt dit de klant af van het voltooien van zijn of haar beoogde bestelling.


Wanneer de aanvullende producten die je toont perfect aansluiten bij het product dat de klant bekijkt, kan dit het verschil maken en kan dit het originele product nóg aantrekkelijker maken. Stel je verkoopt kleding. Wanneer je als aanvullende producten bij een broek bijpassende schoenen en sieraden toont, moedig je jouw klanten aan om hun outfit direct compleet te maken. Installeer de app Product koppelingen in de CCV Shop App Store om aan te geven welke relevante producten er bij een product getoond moeten worden.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord