6 manieren om je webshop uit te breiden

03-08-2022

Door Eva Rouwenhorst

Als je eenmaal succesvol een online onderneming runt, komt er een moment waarop je een nieuwe stip op de horizon wil zetten voor je bedrijf. Je gaat opzoek naar manieren om je webshop uit te breiden. Wellicht wil je meer omzet, een groter productportfolio of wil je juist een tweede webshop openen. Er zijn talloze mogelijkheden om jouw online business te vergroten, maar welke optie is realistisch, en welke optie past het beste bij jou en jouw webshop? In deze blog nemen we je mee in 6 manieren om jouw webshop uit te breiden. Lees snel verder en doe inspiratie op. Ben jij klaar om te groeien?

1: Je huidige productassortiment vergroten

Misschien heb je toen je jouw webshop begon bewust gekozen voor een relatief klein productassortiment, of misschien verkoop je zelfs maar één product. Wanneer je de volgende stap wilt zetten met jouw online onderneming, kun je nadenken over het aanbieden een product(groep) die een logische en aantrekkelijke aanvulling vormt voor jouw huidige producten. Stel je verkoopt rugtassen. Geen gek idee om daarnaast ook koffers aan te bieden. Of je verkoopt tuinkussens. Dan kan het een logische stap zijn om je assortiment aan te vullen met tafellakens voor tuintafels.

 

Maar ook uitbreiden in de diepte is een mogelijkheid. Denk er eens over om meerdere varianten van je huidige product aan te bieden, of om extra kleuren van het product toe te voegen aan je aanbod. Of breid uit door meerdere merken van het product te verkopen. Stel, je verkoopt USB-sticks. Bied je deze al aan in alle mogelijke opslaggroottes of valt hier nog wat te winnen? En zit er verschil tussen verschillende merken USB-sticks en loont het dus om ook andere merken aan te bieden? Als je een beetje creatief nadenkt kun je zo allerlei geschikte opties bedenken om je webshop mee uit te breiden. Vergeet niet om ook de afweging te maken welk extra product of met welke extra uitvoering de meeste potentie heeft voor verkoop.

2: Een extra webshop starten

Denk je er al een tijdje over na om een compleet ander product dan je huidige product te gaan verkopen? Pak deze kans en breid uit met een tweede webshop. Ook dit is een perfecte manier om te zorgen voor vernieuwing en verandering. Wees je er van bewust dat wanneer je een compleet ander product wilt gaan verkopen, je jezelf voorafgaand aan het starten van je webshop een aantal vragen moet stellen. Voor welke doelgroep is het product interessant? Hoe spreek je deze doelgroep aan en op welke kanalen zijn zij actief? Welke leveranciers zijn geschikt om je producten in te kopen? Wat wordt jouw USP, en hoe zit het met de concurrentie? Vergeet daarnaast niet om een nieuwe huisstijl te creëren die aansluit bij je nieuwe webshop en voer deze door in al je uitingen. Uiteraard inclusief bijpassend logo.

 

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een tweede webshop te beginnen waarop je hetzelfde product verkoopt, maar je je richt op een andere doelgroep. Stel je verkoopt praktische accessoires voor mobiele telefoons. Een oudere doelgroep wil waarschijnlijk anders worden aangesproken en heeft behoefte aan een andere tone of voice of andere productinformatie dan de jongere doelgroep op wie je je met je eerste webshop richt. Ook hier liggen kansen!

Tip: Wanneer je al bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel met jouw eerste webshop, hoef je geen compleet nieuwe inschrijving te doen voor jouw tweede webshop. Wel moet je een nieuwe handelsnaam toevoegen aan jouw huidige inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

3: Internationaal gaan

Een derde manier om jouw webshop uit te breiden, is door internationaal te gaan verkopen. Wanneer je de verkoop niet beperkt tot Nederland, maar jouw producten ook over de grens aanbiedt, boor je volledig nieuwe markten aan. Opeens is jouw doelgroep namelijk uitgebreid met bijvoorbeeld Fransen, Duitsers en Belgen. Natuurlijk is het wel zo handig om van tevoren te onderzoeken hoeveel concurrentie er is op jouw producten in de betreffende landen, en dus of dit publiek wel op jouw product(en) zit te wachten. Ziet dit er positief uit? Go!

 

Er komt wel behoorlijk wat kijken bij het opzetten en runnen van een internationale webshop. Denk aan het opzetten van shops met verschillende domeinextensies, het aanbieden van de populaire betaalmethoden in het betreffende land, wet- en regelgeving omtrent verzending en internationaal adverteren.

 

Zo kun je, wanneer je jouw online productaanbod wilt verkopen in meerdere landen, voor ieder land een aparte domeinnaam aanvragen. Denk aan naamwebshop.fr, naamwebshop.de of naamwebshop.be. De teksten op deze verschillende webshops dienen natuurlijk afgestemd te worden op de voertaal van het betreffende land. Vervolgens kun je door middel van de App Multishop eenvoudig de verschillende webshops aan de achterkant koppelen aan één voorraad. Op deze manier hoef je niet meer bij iedere webshop afzonderlijk de voorraad bij te werken.

 

Maak je bovendien gebruik van Google Ads? Zorg dan dat je deze advertenties specifiek richt op potentiële klanten in het land waarin je jouw producten wilt verkopen. Wanneer je al meerdere domeinen hebt aangemaakt voor de verschillende landen, kun je per advertentie de link naar de betreffende webshop gebruiken (.de, .be, .fr etc.). Hetzelfde geldt voor social media platformen als Facebook en Instagram. Maak per land waarin je actief bent een advertentie en koppel hier de juiste domeinnaam aan.

 

Meer weten over internationaal ondernemen? Vraag ons gratis e-book aan.

Tip: Onderzoek welke keurmerken er in de verschillende landen actief zijn en of jij hiervoor in aanmerking komt met jouw internationale webshop. Dit straalt vertrouwen uit en werkt hierdoor conversie verhogend.

4: Een pop-up store of store-in-store beginnen

Wil je niet per se online uitbreiden, maar wil je mensen lokaal kennis laten maken met jouw productaanbod? Overweeg dan om een pop-up store te openen, waarin je fysiek jouw producten verkoopt. Wat je tegenwoordig vaak ziet is een tijdelijke winkel, een zogenaamde pop-up store, die zich voor een bepaalde periode vestigt in een leegstaand pand. Of een store-in-store, een winkel die een plekje krijgt in een reeds bestaande winkel. Is de verkoop tijdens deze periode een succes? Dan kan het zijn dat je de beslissing maakt om een permanente fysieke locatie voor jouw shop te openen. Uiteraard moet je er wel rekening mee houden dat je dan voldoende medewerkers hebt om te zorgen voor bezetting van de fysieke locatie én om ervoor te zorgen dat je webshop er niet onder lijdt.

Tip: Je kunt de webshopsoftware van CCV Shop koppelen aan diverse kassasystemen, waardoor je eenvoudig online en offline kunt combineren. Ook is voorraad- en productsynchronisatie van jouw webshop en kassasysteem mogelijk.

5: Verkopen aan bedrijven

Worden er op jouw B2C webshop steeds vaker grote orders besteld? Of heb jij een interessant product voor bedrijven? Waarschijnlijk liggen er dan kansen voor jouw webshop op de B2B e-commerce markt. Wanneer je gaat uitbreiden naar B2B verkoop, houd er dan rekening mee dat je verschillende aspecten op jouw webshop en in het bestelproces anders moet inregelen. Een populaire feature binnen de B2B e-commerce is bijvoorbeeld het tegelijkertijd tonen van prijzen zowel inclusief als exclusief btw. Zakelijke shoppers betalen immers geen btw over hun aankopen. Wil je niet beide prijzen op dezelfde pagina tonen? Dan kun je er ook voor kiezen om zakelijke klanten pas na het inloggen prijzen exclusief btw te tonen.

 

Daarnaast is het slim om het bestelproces uit te breiden door klanten middels één druk op de knop een herhaalaankoop te laten doen en door extra velden toe te voegen in de check-out. Denk aan velden waarop B2B gebruikers hun bedrijfsnaam en KvK- of btw-nummer kunnen achterlaten. Verder is het in het B2B landschap gebruikelijk om staffelkorting door te berekenen op productpagina’s. Bij staffelkorting ontvang je meer korting op het moment dat je een grotere hoeveelheid bestelt. Alle zojuist beschreven aanpassingen én meer kun je eenvoudig inregelen met de B2B app in de CCV Shop software.

Tip: De B2B app bevat ook een functionaliteit om zakelijke klanten eerst zelf handmatig goed te keuren voordat zij kunnen bestellen. Zo kies je zelf wie bij jou op rekening mag bestellen.

6: Een professionaliseringsslag maken

Het uitbreiden van je webshop hoeft hem niet per se te zitten in het vergroten van je productaanbod of het aanboren van een nieuwe markt. Ook door een professionaliseringsslag te maken breid je jouw webshop uit, ook al is het misschien niet altijd goed zichtbaar voor shoppers.

 

Want maak je eigenlijk al gebruik van koppelingen met partners die ervoor zorgen dat jouw systemen naadloos met elkaar samenwerken? Denk aan boekhoudkoppelingen, marktplaatsen of e-mail marketingtools. Je vindt alle apps terug in onze App Store. Neem een kijkje en ontdek hoe jij een stap vooruit kunt maken.

 

En heb jij alle instellingen in de onderhoudstool van je webshop al dusdanig ingeregeld dat zoveel mogelijk acties geautomatiseerd plaatsvinden zodat je hier zelf geen omkijken naar hebt? Kijk eens op onze kennisbank en ontdek of er hier voor jou nog wat te winnen valt.

 

Run je al een webshop bij een andere software aanbieder, maar ben je benieuwd of je daar nog wel op je plek zit? Vraag ons gratis e-book aan en ontdek de 7 signalen die aangeven dat jouw e-commerce software aan verandering toe is.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring