7 tips voor het verhogen van de omzet in jouw kleding webshop

09-02-2021

door Bregje Geerts

Wil je een kledingwebwinkel beginnen of heb jij een kledingwebwinkel en ben je nog niet tevreden over de omzet van jouw webwinkel? Want ja, hoe blij je ook wordt van klanten die enthousiast zijn over je webwinkel, product of service, uiteindelijk moet er onderaan de streep voldoende geld verdiend worden. In deze blog geven we 7 tips om zo veel mogelijk bezoekers te overtuigen om een aankoop in jouw webshop te doen met een zo’n groot mogelijke orderwaarde. Benieuwd hoe je dit kan bereiken? Lees dan snel verder!

Tip 1: Richt je webshop duidelijk in zodat klanten makkelijk bij de juiste producten komen

Structuur

De basis van je webshop is een goede structuur. Klanten die niet makkelijk en snel bij de juiste producten komen, verlaten weer snel je webshop. Voor de inrichting van de categoriestructuur kun je denken aan bepaalde type kledingstukken (tops, broeken, jurken, blazers & jassen, etc.) of verschillende kledinglijnen/doelen (bijvoorbeeld vrije tijd, kantoor, feestjes, etc).

Filters

Filters kunnen ook helpen om een klant makkelijk bij het juiste product uit te laten komen. Ik gebruik bij het online shoppen naar kleding vaak de maat als filter. Niets is vervelender om enthousiast te worden over bepaalde kledingstukken, die er vervolgens niet meer in de juiste maat zijn. Om dit te voorkomen en andere producteigenschappen toe te voegen als filter, komt een klant eenvoudig uit bij het juiste product. Dit kan via de app “Product filters”.

Tip: Voeg een categorie “nieuw binnen” toe. Zo kunnen terugkerende klanten makkelijk zien welke producten nieuw zijn in je shop.

Kleur- en productvarianten

Naast maten, is kleur ook een veel gebruikte filter. Deze filter kun je aanmaken en op kleur laten zien door de app  “Kleuren variant”. Mocht je hetzelfde product in verschillende kleuren verkopen, kun je ze via de app “Productvarianten” makkelijk aan elkaar koppelen. Mocht een klant bijvoorbeeld een trui toch liever in de kleur camel willen in plaats van zwart, kan hij makkelijk in de productweergave switchen van product.

Tip 2: Shop the look

Consumenten laten zich graag inspireren en verleiden online. Om te inspireren zou je bijvoorbeeld makkelijk social media in kunnen zetten, maar je kan dit ook op een eenvoudige manier in je eigen webshop bereiken. Dit kun je doen door een menu item toe te voegen met bijvoorbeeld de naam “Look Book”. In dit menu item kun je foto’s toevoegen die niet gericht zijn op 1 item, maar op een totale outfit. Consumenten vinden het fijn om een totaal beeld te zien. Zo kan een klant die alleen op zoek is naar een broek toch uiteindelijk de gehele outfit kopen.

Tip 3: Voeg de geschiedenis en het zoekgedrag van andere bezoekers toe

Een klant is op zoek naar een blouse. Hij klikt op een blouse in de categorie “blouses”, maar is na het bekijken van het product toch nog niet helemaal overtuigd. Door gebruik te maken van de app "Anderen bekeken ook" kun je veel bekeken blouses tonen onder de productweergave. Hierdoor kan een nog niet overtuigde klant, verleid worden om een andere blouse te bekijken met het doel om uiteindelijk wel tot een aankoop over te gaan.

 

Er zijn ook klanten die uitgebreid de tijd nemen om verschillende kledingstukken in je kledingwebshop te bekijken. Voor deze klanten is het handig om de app “Laatst bekeken producten” aan te zetten. Hierdoor worden bezoekers herinnerd aan de mooie kledingstukken die ze al hebben bekeken en kan het ene product die ze iedere keer weer terugzien toch uiteindelijk in het winkelwagentje belanden.

Tip 4: Winkelwagenkorting

Het geven van korting kan klanten over de streep trekken om tot een aankoop over te gaan of meer te kopen dan dat ze in eerste instantie hadden bedacht. Om meer omzet te realiseren kun je hogere korting geven als een klant meer producten besteld. Denk hierbij aan acties als: 1 product 10% korting, 3 producten 30% korting. Of je voegt een spetterende dagaanbieding toe. De klant is misschien voor een ander product op je webshop terecht gekomen, maar zo’n mooie aanbieding voegt hij toch makkelijk toe in zijn winkelwagen. Bij CCV Shop kun je dit toevoegen via de app “Winkelwagen korting”.

Tip 5: Gratis verzenden vanaf een bepaald bedrag

Klanten ervaren verzendkosten toch een beetje als weggegooid geld. Door bijvoorbeeld vanaf 75 euro  geen verzendkosten te berekenen, trigger je de klant om over dit bedrag heen te komen. Als een klant normaliter voor een bedrag van €60,- producten bij je gekocht zou hebben met daarover € 6,95 verzendkosten, dan is de stap om een extra kledingstuk toe te voegen snel gemaakt. Het geeft de klant het gevoel dat hij €6,95 heeft bespaard. Je kunt “gratis verzenden vanaf” communiceren in de USP balk van je webshop. Tevens kun je het ook tonen in je besteloverzicht.

Inrichten in je webshop?

1.      Stel je beleid over verzendkosten in bij  verzendkostenbeheer (Startpunt / Mijn webshop / Instellingen / Verzendkosten & logistiek/verzendkostenbeheer )
 

2.      Vervolgens kies je bij verzendkostenbeheer de optie “Toon extra melding gratis verzenden bij betaaloverzicht.” Deze optie kun je aanzetten wanneer je gekozen hebt voor geen verzendkosten na bepaald bedrag (checkbox). Je kunt hier tevens zelf bepalen vanaf welk bedrag je een melding wilt tonen.

 

We hebben al een standaard melding klaar staan, maar deze kan je personaliseren voor jouw webshop onder: Startpunt / Mijn webshop / Instellingen / Verzendkosten & logistiek / Verzend-instellingen

Tip 6: Kassakoopjes

Kassakoopjes zijn een bekend fenomeen in een fysieke winkel. Producten die je nog snel even toevoegt op het moment dat je in de rij staat voordat je afrekent. De app Kassakoopjes in je webshop werkt eigenlijk net zo. Kassakoopjes zijn producten die je wilt aanbieden aan jouw klanten tijdens het bestelproces van een ander product. Kassakoopjes kunnen gerelateerd zijn aan een product (bijvoorbeeld een waszakje wanneer iemand lingerie bestelt) of juist generiek zijn voor jouw webshop. Op deze manier kun je op een eenvoudige manier de conversie verhogen.

Tip 7: Achteraf betalen

De populariteit van achteraf betalen groeit nog ieder jaar. Dit komt niet alleen voort uit de wettelijke verplichting om de klant de mogelijkheid te moeten bieden om pas achteraf te betalen. Het aanbieden van achteraf betalen helpt mee in het bieden van een goede customer journey. Daarnaast blijkt dat het aanbieden van achteraf betalen meer omzet oplevert. Het nadeel van achteraf betalen is dat de retouren over het algemeen hoger liggen (een klant kiest bijvoorbeeld makkelijker kleding in 2 maten), maar onder aan de streep blijkt het voor de meeste webwinkeliers een interessante toevoeging te zijn voor hun webshop. Bij CCV Shop heb je verschillende mogelijkheden om achteraf te betalen aan te bieden, denk onder andere aan Klarna en Afterpay.

Met deze 7 tips gaat het je zeker lukken om de  conversie van jouw kledingwebshop te verhogen. Succes! Op zoek naar meer marketingtips voor je webshop? Lees dan “Marketing tips voor jouw online kledingwinkel”

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring