Bijna live met jouw B2B webshop: 6 tips voor een vliegende start!

8-12-2020

door Adonay Ghebremariam

Je bent er bijna! Je B2B webshop is bijna gereed om live te gaan. De webshop is gevuld met alle producten, bevat de benodigde bedrijfs- en productinformatie, en is ook nog eens overzichtelijk en aantrekkelijk ingericht. Maar welke laatste punten zijn handig om te doorlopen om te zorgen voor een vliegende start? We geven je in deze blog 6 tips waarna jouw B2B webshop 100% gereed is voor livegang.

1. Koppel de juiste apps

Waarschijnlijk heb je met jouw B2B webshop de Business to Business app al geïnstalleerd, waarmee je goed kunt inspelen op wensen en behoeften van B2B klanten. Maar wist je dat er nog meer apps zijn die de website- en verkoopprestaties van jouw B2B webshop stimuleren? We lichten er een aantal uit!

Datatrics

Datatics is een customer data platform dat gegevens van jouw klanten en bezoekers verzamelt, om deze vervolgens in te zetten voor een gepersonaliseerde beleving. Deze beleving draagt vervolgens bij aan de conversieprestaties en loyaliteit van jouw klanten. De data die Datatrics hiervoor verzamelt, kan ingezet worden op talloze (marketing)platformen. Op deze manier kun je een specifieke groep bezoekers van jouw webshop op effectieve wijze benaderen met betekenisvolle content, zoals aanbiedingen van producten die door hen bekeken zijn op jouw webshop of die ze al eerder hebben gekocht.

Automatische kortingsbonnen

De app automatische kortingsbonnen, maakt het mogelijk om kortingen aan te bieden voor specifieke klanten. Door deze app te gebruiken, kan je de omzet per B2B klant verhogen. Ondanks dat je ze een (kleine) korting geeft, bijvoorbeeld een percentage korting op het tweede of derde product, stimuleer je de bezoeker om extra producten te kopen in jouw webshop, waardoor de omzet per klant stijgt.

Anderen bekeken ook

De app ’Anderen bekeken ook’ is ideaal voor het creëren van extra verkopen. Deze koppeling laat populaire producten zien die relatief veel worden bekeken door jouw webshopbezoekers. Op deze manier worden deze bezoekers getriggerd om extra producten te kopen in jouw webshop. Deze app kun je tonen op jouw productpagina, naast de winkelwagen of wanneer B2B klanten producten aan het afrekenen zijn.

Loyaliteitsprogramma

Loyale klanten bieden vele voordelen voor een (startende B2B) webshop. Naast dat je jouw klantenbestand vanaf dag één opbouwt, zijn deze klanten veel gemakkelijker en specifieker te bereiken.

 

The Loyalty App biedt jou namelijk de mogelijkheid om het herhalende koopgedrag van jouw klanten te stimuleren en te belonen door middel van punten, die gebruikt kunnen worden voor een korting.  Het toekennen van punten en de daarbij behorende vouchers voor een korting zijn eenvoudig in te stellen in de app.

Tip: Verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen bij de start van jouw B2B webshop. Door deze te gebruiken voor automatische e-mailmarketing, kun je jouw publiek op efficiënte wijze benaderen met aanbiedingen en nieuwe producten.

2. Koppel jouw webshop met Google Analytics

Google Analytics is een ideaal platform om jouw B2B webshop statistieken bij te houden. Alle data van jouw B2B webshop wordt overzichtelijk weergegeven. Zo kun je inzien in welke fase van het verkoopproces bezoekers op dit moment nog afhaken om een aankoop te doen. Hierop kun je vervolgens aanpassingen doorvoeren in jouw webshop, zodat het uitstappercentage daalt.

 

Een andere toegevoegde waarde van Google Analytics, is dat je deze statistieken over verschillende periodes kan inzien en daarmee ook de ontwikkeling van jouw webshop kan bijhouden. Ook kun je inzien waar je bezoekers vandaan komen, zowel geografisch als via welk kanaal (bijvoorbeeld een zoekmachine of social media). Tot slot kun je ook de prestaties van campagnes op jouw webshop volgen.

3. Onderzoek interessante zoekwoorden

Een zoekwoordenonderzoek is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen op welke zoekwoorden je kunt inspelen om zo uiteindelijk meer bezoekers te krijgen op je B2B webshop. Door middel van een zoekwoordenonderzoek krijg je een overzicht van woorden waar veel op wordt gezocht en ook in welke mate er concurrentie is op deze woorden. Deze gegevens kun je gebruiken voor zoekmachine marketing, zowel SEA (Search Engine Advertising) als SEO (Search Engine Optimization).

 

SEA is een betaalde vorm van zoekmachinemarketing. Door middel van het bieden op zoekwoorden en het betalen per klik, kun jij ervoor zorgen dat jij hoog in de lijst met resultaten komt te staan in zoekmachineplatformen, bijvoorbeeld Google of Bing. Door relevante zoekwoorden te kiezen waarop je gevonden wordt, trek je relevante bezoekers aan en vergroot je het aantal verkopen op jouw B2B webshop. Natuurlijk alleen zolang je hiervoor budget hebt. Meer weten over SEA? Bekijk hier al onze online marketing blogs!

Tip: Google biedt de mogelijkheid om met een tegoed €75,-, gratis te beginnen SEA. Ideaal voor jouw B2B-webshop.

 

In tegenstelling tot SEA, is SEO een gratis manier om je online vindbaarheid te vergroten binnen zoekmachines. Door middel van contentmarketing en interne linking kun je al een grote slag slaan bij het verbeteren van jouw online vindbaarheid. Echter, realiseer wel dat SEO ten opzichte van SEA veel tijd kost. Dit geldt zowel als voor het schrijven van relevante content, als de organische groei die je webshop maakt in de zoekresultaten. Wil je meer weten over SEO? Lees dan deze blog.

4. Bouw een (zakelijk) netwerk op

Naast e-mailmarketing is social media een krachtige tool om een netwerk op te bouwen en deze op de hoogte te houden van jouw B2B activiteiten. Wellicht bezit je al over een groot sociaal netwerk of heb je al enige connecties in de zakelijke wereld. Belangrijk is om te onderzoeken op welke social mediakanalen jouw netwerk actief is. Een manier om dit te doen is door te bekijken waar jouw klanten actief zijn. Zie je dat bijvoorbeeld veel zakelijke klanten op LinkedIn actief zijn, start hier dan zelf ook een bedrijfsprofiel en creëer een zakelijk imago. Merk je op dat veel klanten op Facebook zitten? Start dan bedrijfspagina op Facebook en laat deze klanten jouw pagina volgen.

 

Het gebruik van een online zakelijk netwerk biedt vele voordelen. Allereerst heb je met jouw profiel direct een digitaal visitekaartje, waarmee je jouw expertise kan delen met je netwerk. Platformen zoals LinkedIn en Facebook bieden jou de mogelijkheid om op gemakkelijke wijze jouw netwerk enorm uit te breiden, waarmee je jouw bedrijfsactiviteiten, expertise en andere interessante informatie kunt delen met connecties.

5. Test je B2B webshop

Je wilt natuurlijk niet dat wanneer je B2B webshop live is, je hieraan nog veel onderhoud  moet plegen. Dat een niet functionerende webshop bij livegang negatief werkt op bezoekers, is een understatement.

 

Gelukkig hoef jij je, wanneer je een webshop runt via CCV Shop, geen zorgen te maken over het technische gedeelte van je webshop. Toch is het wel belangrijk dat jij je webshop test op functionaliteiten die je zelf hebt toegepast. Dit kan je zelf doen of aan ander over laten. Maar wat dien je dan allemaal te testen? Wij hebben een 10-puntige checklist voor je gemaakt:

Navigatie door je website

1.      Test alle URL’s van jouw webshop

2.      Controleer of de juiste informatie op alle pagina’s staat

a.      Let op spel- en taalfouten

b.      Controleer of de juiste content bij het juiste product staat

3.      Check (de kwaliteit van) alle productfoto’s

4.      Test links op jouw pagina’s

5.      Controleer de opmaak op alle pagina’s

Test een order

6.      Maak een testaccount aan

7.      Test alle betaalmogelijkheden

Test je apps

8.      Controleer of alle apps actief zijn

9.      Controleer of alle processen naar wens functioneren

10.      Test of alle benodigde gegevens daadwerkelijk via de apps binnenkomen

6. Laat jouw webshop op een unieke manier live gaan

Wanneer je webshop helemaal klaar is om live te gaan, wil je dit natuurlijk op een unieke manier doen. Houd je netwerk op de hoogte en bekijk de mogelijkheden van jouw (digitale) netwerk om te kunnen helpen bij de livegang. Wellicht heb je connecties in je zakelijke of privé netwerk die ruchtbaarheid willen geven aan de livegang van jouw shop. Of ga een samenwerking aan met een andere Je zou als extraatje een actie of giveaway kunnen koppelen aan de livegang

 

Er zijn dus veel stappen die je kunt doorlopen om er zeker van te zijn dat je met jouw B2B webshop een vliegende start maakt. Zelf een B2B shop starten of de mogelijkheden van een B2B webshop bij CCV Shop ontdekken? Creëer dan hier jouw eigen B2B shop en start een gratis proefperiode!

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring