Boost verkopen met cross selling

21-07-2020

door Vera Voortman

Een verkooptechniek waarbij je een klant gerelateerde producten erbij wilt laten kopen heet cross selling. Deze techniek wordt vaak verward met upselling. Het verschil hierbij is dat bij upselling het doel is om een duurder product aan een klant te verkopen. Het doel van beide technieken is om uiteindelijk de klantwaarde te verhogen. In dit blog gaan we in op wat cross selling is en hoe je dit het beste in kan zetten.

Wat is cross selling?

Cross selling is een verkoop techniek waarbij je andere, gerelateerde producten aan je klant probeert te verkopen. Deze techniek is zowel online als offline goed in te zetten. Bijvoorbeeld wanneer een klant een fiets wil kopen. Verschillende bijproducten die je hierbij aan kan bieden zijn een zadelhoes, fietstassen of een fietsbel. Dit kan tijdens een persoonlijk verkoopgesprek in de winkel maar ook online in jouw webshop. Door bijvoorbeeld deze gerelateerde producten onder de fiets te tonen wanneer ze op de productpagina van de fiets zijn. Binnen onze software is hier de app product koppelingen voor in te zetten. Met deze app kun je aangeven welke relevante producten bij het huidige product getoond kunnen worden.

Voordelen cross selling

De voordelen van cross selling zijn dat bij een type product vaak veel gerelateerde producten te vinden zijn of producten die het hoofdproduct aanvullen. Zoals wanneer je gaat tanken, heel vaak wanneer je naar binnen gaat om te betalen, zie je dan veel acties. Zoals een kop koffie voor een euro of de kauwgompakjes naast het pinapparaat. Dit is allemaal bewust gedaan met als verkooptechniek, cross selling. Verder is het een voordeel dat je zoals het voorbeeld hiervoor niet 1 maar wel 2 of 3 producten bij kan verkopen en zo de klantwaarde op een eenvoudige en snelle manier omhoog kan brengen.

 

Hetzelfde geldt wanneer je een webshop hebt. In de software van CCV Shop is het mogelijk om je klanten gerelateerde producten te tonen met de product koppelingen app. Op deze manier kun je ook online cross selling inzetten. Daarnaast heeft CCV Shop andere handige apps die je in kunt zetten zoals productbundels. Met deze applicatie kun je bepaalde producten combineren met andere producten als één aanbieding, een bundel dus. Bijvoorbeeld wanneer iemand een paar sneakers koopt voor €50. Hij krijgt dan de kans om de bundel aanbieding te nemen waarbij hij een paar veters erbij kan krijgen en totaal €55 betaalt, terwijl als hij dit apart aanschaft dit hem in totaal €60 kost. Op deze manier is de klant sneller geneigd extra producten te kopen omdat hij hierbij geld bespaard.

Stappenplan

De eerste stap is om je hoofdcategorieën en producten in orde te hebben. Vervolgens producten bedenken die je erbij kan verkopen. Om nog een voorbeeld te noemen; Stel voor je verkoopt schoenen. Wanneer je de hoofd soorten in orde hebt bijvoorbeeld sneakers, pumps, laarzen etc. Dan kun je bedenken welke bij producten je hierbij kan verkopen en tonen aan je bezoekers. Je kan verschillende soorten sprays aanbieden die de schoenen beschermen, je kan tasjes tonen waarin de schoenen bewaard kunnen worden en je kan een aantal schoenlepels laten zien. Op deze manier zijn er voor veel producten gerelateerde bijproducten te vinden. Wanneer je deze in kaart hebt is het belangrijk dat je de juiste bijproducten bij de juiste hoofdproducten plaats binnen je webshop zodat er weinig kans is op verwarring. De laatste stap is het monitoren van hoe de bijproducten lopen en eventueel producten verwisselen of aanvullen. Zo kun je goed in de gaten houden of de klantwaarde omhoog gaat en welke producten elkaar het beste complimenteren in de verkoop.

Tips

Wat goed werkt bij online kledingwinkels is de mogelijkheid om de hele look te shoppen, ook wel ‘shop the look’ genoemd. Hier kun je goed gebruik van maken in je marketinguitingen naar je klanten toe. Wanneer je een afbeelding toont waarbij je vooral het T-shirt wilt promoten, vergeet dan niet alle andere producten die het model draagt ook te benoemen zodat mensen de hele look kunnen shoppen. Dit werk conversie verhogend.

 

Een tip is om producten die in de aanbieding zijn onder jouw klanten en bestaande doelgroepen te promoten. Op deze manier is het voor de klanten mogelijk om bewust actie te ondernemen. Wanneer hij niet van een de aanbieding af weet kan hij hier moeilijk gebruik van maken. Zorg er echter wel voor dat het niet te opdringerig wordt als promotie. Subtiel laten weten dat er een nieuwe actie of leuke aanbieding is kan conversie verhogend werken.

 

Een andere tip is om goed onderzoek te doen en je Google Analytics in de gaten te houden. Onderzoek dan naast de conversies, ook het gedrag van de consument op jouw website. Hoe zit het met de gebruiksvriendelijkheid op jouw webshop? Waar klikken mensen het meest op, wat zien ze en hoe lezen ze jouw website precies? Analyseer en optimaliseer. Wanneer je weet welke campagnes het goed doen en wanneer jouw doelgroep online is kun je ze beter benaderen. Dit geldt ook voor de timing om je klanten te benaderen met kortingsacties, die goed in te zeten zijn voor cross- en upselling.

Loyaliteit

Cross selling kan ook goed ingezet worden om de klant loyaliteit te verhogen. Bijvoorbeeld door een spaarprogramma in te zetten. Door middel van een spaarprogramma kun je jouw klanten aanzetten tot meer aankopen bij jouw webshop. Stel voor dat ze bij elke euro, één punt krijgen en dat 10 punten 5 euro waard is, dan kunnen ze snel sparen en sneller meer uitgeven. Voor cross selling is dit handig wanneer ze dus bijvoorbeeld een paar schoenen willen kopen en al een aantal punten hebben, dan kunnen ze voor een kleiner prijsje een beschermende spray erbij kopen. Wat je hiernaast ook kunt doen is een kortingscode gebruiken en deze bijvoorbeeld versturen via een nieuwsbrief. Wanneer ze zich dan aanmelden voor de nieuwsbrief krijgen ze bijvoorbeeld 10% korting op schoenlepels. Meer weten over hoe je kortingen optimaal in kunt zetten? Lees dan eens dit blog.

Persoonlijke suggesties

Het tonen van persoonlijke suggesties helpt ook bij het creëren van een band met jouw klanten en helpt daarmee ook de loyaliteit weer omhoog. Op basis van eerdere aankopen kun je suggesties aan de klant tonen die aansluiten bij hun voorkeur en behoeftes. Dit kan bijvoorbeeld ook met de app anderen bekeken ook, hiermee trigger je klanten door producten te tonen die anderen op basis van dezelfde zoektermen hebben bekeken. Daarnaast is de app meest bekeken producten ook een goede toevoeging. De producten die de afgelopen maand het meest zijn bekeken in jouw webshop worden dan aan de bezoekers getoond. Door dit alles krijgt de klant het gevoel alsof de webshop hem of haar kent en net zo goed kan helpen als wanneer je een verkoper in een winkel hebt die je helpt. Ook dit is weer in te zetten binnen jouw email marketing. Namelijk, wanneer je veel schoenveters verkoopt, kun je een actie houden waarbij ze 1 + 1 gratis krijgen. Deze aanbieding is persoonlijk maar helpt ook zowel de loyaliteit als de klantwaarde omhoog te brengen. Meer weten over emailmarketing? Klik hier.

 

Veel kansen wanneer je cross selling in wilt zetten voor jouw webshop. Krik je klantwaarde omhoog en bouw een band op met jouw klanten. Blijf optimaliseren en kijken wat het beste voor jouw webshop werkt en geef je klanten het beste product voor hun behoeftes. Meer weten over upselling in tegenstelling tot cross selling? Lees dan dit blog!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord