10 conversie verhogende tips

15-09-2016

Een conversie is de omzetting van een bezoek aan een website of webshop naar een bepaald (conversie)doel. Denk hierbij aan gewenste acties zoals een bestelling of betaling van een product, maar ook aan een aanmelding voor een nieuwsbrief of een registratie van een nieuwe klant. Met deze 10 tips laten we je zien hoe je de conversie, en dus de effectiviteit, van je webshop verbetert. Oftewel: Hoe zorg je voor meer omzet of aanvragen van je bezoekers?

Tip 1: Vermijd obstakels

Klanten houden niet van obstakels. Wanneer een klant tijdens het online winkelen een obstakel tegenkomt, is de kans dan ook groot dat hij afhaakt. Een onoverzichtelijke webshop, of de keuze voor een bepaald bestelproces kan hiervan een voorbeeld zijn. Dit soort drempels kunnen jou als online ondernemer veel omzet kosten. Experimenteer daarom bijvoorbeeld met meerdere bestelprocessen, en kijk welke het beste bij je klanten en webshop past. Misschien geven je klanten de voorkeur aan een one page checkout, waardoor ze het gehele bestelproces op één pagina kunnen afronden, of juist aan een bestelproces dat uit meerdere stappen bestaat. Door je webwinkel uitgebreid te analyseren, en door te meten, (bijvoorbeeld met ‘Website statistieken’ uit de CCV App Store of met Google Analytics), kom je er vaak snel achter wat het beste werkt.

Tip 2: Voeg reviews toe

De positieve invloed van reviews op het koopgedrag van klanten is de afgelopen jaren duidelijk bewezen. Het toevoegen van klantbeoordelingen aan je online winkel, heeft vaak een positieve invloed op de conversie. Nieuwe bezoekers van je webshop hechten namelijk veel waarde aan de oordelen van klanten die hen voor gingen, en zullen bij positieve reviews eerder over gaan tot een aankoop, registratie of aanmelding voor een nieuwsbrief. Je kunt terecht bij partijen zoals The Feedback Company en KiyOh om reviews toe te voegen aan je webshop.

Tip 3: Spreek in de juiste taal

Bepaal je doelgroep en laat de teksten in je webshop hier goed op aansluiten. Heb je te maken met klanten die houden van laagdrempelige teksten? Kies dan voor mensentaal in plaats van jargon. Gebruik bijvoorbeeld ‘onze winkels’ in plaats van ‘store locator’, en ‘cadeaukaart’ in plaats van ‘gift voucher’. Je weet dan zeker dat iedere klant begrijpt wat je bedoelt. Verkoop je technische producten? Houd de specificaties dan eenvoudig en overlaad bezoekers niet met te veel ingewikkelde technische info. Tenzij je natuurlijk weet dat je klanten zelf over veel technische kennis beschikken.

Tip 4: Werk met spaarpunten

Nederlanders zijn over het algemeen gek op sparen. Als online ondernemer kun je hier gebruik van maken door een spaarprogramma toe te voegen aan je webshop, zoals het Spaarpunten Systeem (te vinden in de App Store). Vaste klanten kunnen dan bij iedere aankoop punten sparen die ze vervolgens kunnen inwisselen voor kortingen of producten. Naast het sparen van punten bij iedere aankoop, kun je er ook voor kiezen om punten te geven wanneer een klant zich inschrijft voor de nieuwsbrief, een account aanmaakt, of bijvoorbeeld vrienden uitnodigt om de webshop te bezoeken en zich te registreren. Zo maak je het voor klanten extra aantrekkelijk om vaker je webshop te bezoeken en een aankoop te doen.

Tip 5: Less is more

Een nieuwe bezoeker van je webshop bepaalt gemiddeld binnen 7 seconden of hij afhaakt of verder wil kijken in je shop. Het is dus niet verstandig om grote lappen tekst in je webshop te plaatsen, vooral niet op de homepage. Een bezoeker wordt dan namelijk overspoeld met informatie tijdens de 7 seconden waarin hij bepaalt wat zijn vervolgstap zal zijn. Zorg er dus voor dat de pagina’s waarop de meeste bezoekers binnenkomen overzichtelijk blijven. Wanneer je de bezoeker eenmaal hebt overtuigd om een aankoop te doen of om verder te klikken, is het niet erg als je hier en daar wat meer tekst gebruikt.

Tip 6: Maak navigeren aantrekkelijk

Iedere online ondernemer wil natuurlijk dat klanten vinden wat ze zoeken in een webshop, en niet afhaken. Om dit voor elkaar te krijgen, is het belangrijk dat de navigatiemogelijkheden in de webshop aantrekkelijk zijn. Zo kan een overload aan menu-items voor onduidelijkheid zorgen, evenals verwarrende menu-items. Probeer het aantal menu-items, zowel hoofd- als submenu’s, te beperken en probeer deze items duidelijke titels te geven die de lading dekken. Je kunt hier natuurlijk een beetje mee experimenteren totdat je merkt dat klanten snel vinden wat ze zoeken.

Tip 7: Help bezoekers bij online formulieren

Misschien heb je dit zelf wel eens meegemaakt tijdens het online shoppen: je moet je persoonlijke gegevens invullen door middel van een online formulier, maar je vult een veld onjuist in. Het 'begeleiden' van gebruikers is in dit soort gevallen essentieel. Zo geeft de software van CCV Shop een duidelijke terugkoppeling in de vorm van een rood omlijnd veld wanneer de gebruiker een veld onjuist heeft ingevuld. Zo weet de gebruiker waar hij aan toe is, en welk veld hij opnieuw moet invullen.

Tip 8: Trigger klanten die afhaken

Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 74% van alle gevulde winkelwagentjes verloren gaat. Van iedere 100 potentiële klanten, zullen er dus 74 je webshop verlaten zonder een aankoop te doen. De klant twijfelt bijvoorbeeld bij de laatste checkout pagina, of moest plots achter zijn computer vandaan. Wanneer je deze klanten overtuigt om de aankoop toch af te ronden, genereer je meer omzet. Maar hoe doe je dit? Met de ‘Verlaten Winkelwagen’ app! Hiermee kun je klanten een tweede aankoopkans geven. Zonder dat het je moeite kost, zal ‘Verlaten Winkelwagen’ de klant, een korte tijd na zijn bezoek, per e-mail herinneren aan zijn bestelling en hem vragen om terug te komen om de bestelling te voltooien. De inhoud van het winkelwagentje en een link naar je webshop (met gevulde winkelwagen) staan standaard in de e-mailtekst. Je kunt zelf de inhoud van de e-mail verder vormgeven om je klanten te overtuigen alsnog de bestelling te plaatsen. De klant kan vervolgens eenvoudig de bestelling afronden.

Verlaten winkelwagen

Tip 9: Toon kwalitatieve foto's

Een productpagina zonder goede foto’s is tegenwoordig not done. Een bezoeker wil weten hoe een product eruit ziet en neemt daarom geen genoegen met het ontbreken van een foto. Het is belangrijk om altijd foto’s te plaatsen van hoge kwaliteit. Zo’n foto wekt vertrouwen bij de bezoeker en zorgt ervoor dat deze zich meer aangesproken voelt. Ook wordt het product door een foto tastbaarder en concreter, wat uiteindelijk de kans op conversie verhoogt. Is een bepaald product beschikbaar in meerdere kleuren? Zorg er dan voor dat de bezoeker het product in alle mogelijke kleuren kan zien. Naast productfoto’s kan het, afhankelijk van de branche waarin je actief bent, ook een pluspunt zijn om sfeerfoto’s te gebruiken in je webshop. Verkoop je bijvoorbeeld meubelen? Laat je klanten dan bijvoorbeeld zien hoe een bepaalde bank of stoel eruitziet in een gezellig ingerichte kamer.

Visueel Sterk met CCV Shop

Tip 10: Gebruik keurmerken

Een bezoeker heeft altijd een aantal vragen wanneer hij je webshop bezoekt. Zo vraagt hij zich onder andere af of de betreffende webshop betrouwbaar is. Wanneer je een keurmerk gebruikt in je webshop, zorg je voor meer vertrouwen bij klanten en neem je deze onzekerheid weg. Dit kan vervolgens bijdragen aan een omzetverhoging. Denk aan keurmerken zoals BrowseSafe of WebwinkelKeur. Het BrowseSafe keurmerk waarborgt onder andere de veiligheid, en kan juridische ondersteuning bieden bij het maken van algemene voorwaarden. WebwinkelKeur biedt een compleet keurmerk aan inclusief klantbeoordelingen. Zorg er dus voor dat klanten niet twijfelen aan de betrouwbaarheid van je webshop door het toevoegen van een keurmerk.

Altijd veilig online

Meer conversie in je webshop? Maak gebruik van de 10 bovenstaande tips, of kies enkel de tips die het meest van toepassing zijn op jouw webshop. Succes!

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord