De 7 essentiële elementen voor goed converterende webshops

07-08-2019

door Eva Rouwenhorst

Grote merken geven miljoenen uit aan marketing. Maar kleinere bedrijven kunnen slagen door de klant van vandaag te begrijpen. Het genereren van verkeer naar jouw online winkel is één ding. Een behoorlijk percentage bezoekers omzetten in kopers is wat anders. Daarom moeten online winkels er altijd voor zorgen dat hun webshop ‘shopvriendelijk’ is voor klanten voordat ze geld gaan uitgeven aan marketing en advertenties. Een conversiewaardige webshop richt zich op sleutelelementen die samenwerken. Noem ze 'essentials'. Hier volgen zeven essentiële elementen voor e-commerce succes.

1. Goed design

Ja, design is belangrijk. Bezoekers zijn eerder geneigd om op een goed ontworpen pagina te surfen dan op een pagina die er onaantrekkelijk uitziet. Een goede eerste indruk maken is cruciaal - op welke pagina bezoekers ook terechtkomen. Houd er rekening mee dat het logo en de hoofdnavigatie de basis vormen voor het design, en dat al het andere hier goed op moet aansluiten.

2. Simpele navigatie

Het maakt niet uit of je slechts enkele of juist honderden producten verkoopt, hoe gemakkelijker het is voor mensen om te vinden waarnaar ze opzoek zijn, des te groter de kans dat ze daadwerkelijk een aankoop doen. Skullcandy maakt het op hun webshop bijvoorbeeld erg eenvoudig om een ​​koptelefoon te vinden. De categoriepagina's van deze webshop tonen grote afbeeldingen en beschikbare kleuren, waardoor onnodig klikken wordt bespaard.

3. Boeiende content

Dit omvat foto's, video's, beschrijvingen, bijzonderheden, klantrecensies en al het andere dat met producten te maken heeft. Nauwkeurige beschrijvingen die emotie oproepen, verleiden shoppers om op die uiterst belangrijke call-to-action-knop te klikken en daadwerkelijk een product te bestellen.

4. Waardepropositie

Dit is de waargenomen waarde van elk product. Beschrijf de pijnpunten die het product oplost en geef aan waarom klanten juist bij jou moeten bestellen: wat zijn de voordelen hiervan? Mensen willen aankopen rechtvaardigen, en hierbij speelt de echte waarde - en niet de prijs - een grote rol. Amazon geeft bijvoorbeeld een lijst weer van meer dan 1.000 iPad Pro hoezen met 4-sterren beoordelingen die slechts $ 25 of minder kosten. Wat zou iemand ertoe brengen om in plaats daarvan een hoes van $ 60 te kopen? Zugu maakt de waarde van hun duurdere hoes duidelijk met de stylushouder die de hoes bevat, de foto’s vanuit 10 verschillende hoeken, en een robuust, slank ontwerp. Zugu vestigt daarnaast ook de aandacht op de geldende garantie. Bovendien heeft de case meer dan 5.000 5-sterrenrecensies op Amazon ontvangen. Dit tezamen kan voor kopers reden genoeg zijn om tóch de duurdere hoes te kopen.

5. Echte klantrecensies

We zijn veel sneller bereid dingen te kopen als andere klanten zeggen dat we dat zouden moeten doen. We willen ook weten welke problemen andere consumenten eventueel met het product hebben gehad en hoe de webshop omgaat met klachten. Geen enkel product is perfect voor iedereen, dus klachten houd je altijd. Verwijder dus geen negatieve recensies, want als een consument enkel uiterst positieve recensies leest komt dit ook niet geloofwaardig over.

6. Keurmerken, vermeldingen, prijzen

Shoppers luisteren naar wat experts te zeggen hebben. Toon op jouw webshop keurmerken, persvermeldingen en influencer-verklaringen. Voorbeeld: de luchtzuiveraar van Molekule ontving een Edison Award en werd door een toonaangevend magazine vermeld als één van de beste uitvindingen van 2017. We denken vaak aan keurmerken om de veiligheid of betrouwbaarheid van een webshop aan te tonen, maar erkenning in gerenommeerde publicaties wekt ook vertrouwen en helpt bij de conversie.

7. Gestroomlijnde checkout

Sommige shoppers besteden veel tijd aan het beslissen wat ze zullen kopen. Vertraag deze shopper niet bij het afrekenen, maar houd deze laatste stap zo eenvoudig mogelijk door geen onnodige informatie te vragen en niet voor onduidelijkheid te zorgen. Voorbeeld: Zugu start het betalingsproces en vraagt ​​om een ​​e-mailadres. De optie om in te loggen is secundair en maakt duidelijk - zonder tekstuele uitleg - dat een account niet vereist is.

Pak eerst de conversie aan

Als je jaloers bent op de marketingbudgetten en -mogelijkheden van concurrenten, vergeet dan niet dat ook zij verkeer moeten converteren. Een niet zo mooie, verwarrende webshop zal zelden goed converteren. De shoppers van vandaag zullen geen tijd verspillen aan het uitzoeken van dingen, dus los eerst alle kleine of grote dingen op die conversies op dit moment in de weg staan en focus je daarna pas op marketingcampagnes.  

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord