De nieuwe consumentenwet: wat betekent het voor jou?

02-06-2014

Zoals je hoogstwaarschijnlijk weet, gaat vanaf 13 juni 2014 de nieuwe consumentenwet in. Maar wat betekent dit nu concreet voor jou? Gaat er wat veranderen? De volgende regels zijn van toepassing op professionele verkopers die aan consumenten leveren.

ICTRecht

Bestelknop
Iedere webwinkel die aan consumenten levert, is verplicht om een bestelknop te hanteren waarbij duidelijk wordt gemaakt dat het plaatsen van een bestelling ook een verplichting tot betaling inhoudt. De knop moet duidelijk zijn: "bestelling met betaal(ver)plicht(ing)" of iets in die strekking. Termen als "ga verder", "reserveren", of "afronden", dat is niet meer toegestaan. De consument kan dan altijd van de overeenkomst af. "Bestellen en betalen", of "nu kopen", zijn wel toegestaan.

Jij kunt als BiedMeer klant zelf bepalen welke tekst er op de bestelknop moet worden getoond. De keuze is dus geheel aan jou. Je kunt dit instellen in het onderhoudspanel via "Startpunt > Mijn webshop > Instellingen > Bestelproces & voorraad > Bestelproces instellingen".

Betaalnummers
Je mag geen geld meer vragen voor een klantenservicenummer. Bestaande klanten moeten contact op kunnen nemen via een nummer dat niet meer kost dan een basistarief. Dat is het lokale tarief of bijvoorbeeld een maximum van € 1,- per gesprek. Voor nieuwe klanten of voor contact over algemene informatie geldt dat niet.

Vooraf aangevinkte vakjes
Extra opties mag je vooraf niet aanvinken. Extra diensten mogen pas worden verkocht nadat de consument toestemming heeft gegeven. Staat het toch automatisch aangevinkt en moet de consument het zelf uitvinken, dan krijgt hij de extra diensten gewoon gratis.

Transparante prijzen
De verkoper moet duidelijk de totale prijs en bijkomende (verzend)kosten van een product weergeven, dus inclusief eventuele extra toeslagen.

Informatieplicht
Contactgegevens, betaling, verzending, retourneren, garantie etc. moeten na de bestelling nogmaals naar de klant worden gezonden. Bijvoorbeeld in een bevestigingsmail. Verder moet de winkel informatie geven over wettelijke conformiteitsregels, de zogenaamde wettelijke garantie.

Herroepingsrecht
De standaard retourtermijn is van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen gegaan. De termijn gaat in na ontvangst van het product. Bij meerdere producten uit een enkele bestelling gaat de termijn pas in na levering van het laatste product.

Ook dien je verplicht een modelformulier aan te bieden op jouw website die de consument kan gebruiken wanneer hij van de koop af wil zien. Dit mag digitaal of printbaar zijn. Wanneer de klant heeft aangegeven dat hij van de koop af wil zien, heeft de klant nog eens 14 dagen om het product terug te sturen. De consument mag ook het pakket zonder melding vooraf terugsturen, mits hij een verklaring bij het pakket stopt.

Vanaf nu kun je ook in het onderhoudspanel een PDF of .docx bestand uploaden en aanbieden. Bij elk tekstvak met een "Word editor" is dit mogelijk.

Hulp nodig bij het modelformulier? Er is een generator voor het formulier beschikbaar. Je kunt hiermee een goede tekst voor retouren maken en het formulier aanbieden. De generator is gratis en staat hier.

Terugbetaling binnen 14 dagen
De verkoper moet binnen 14 dagen na ontbinding alle betaalde bedragen terugbetalen. De kosten voor retourneren zijn voor de klant zelf, mits dit wordt vermeld, anders zijn deze voor rekening van de webwinkel. Wordt het formulier niet aangeboden of ontbreekt er andere informatie over het retourneren, dan heeft de klant een jaar retourrecht. Kapotte of gebruikte producten mogen niet geweigerd worden, maar de schade mag in rekening worden gebracht.

Jouw algemene voorwaarden afstemmen op de nieuwe consumentenwet?

Speciaal als BiedMeer-klant ontvang je 15% korting op het laten maken van algemene voorwaarden. Klik op deze link voor het maken van de voorwaarden en vul aan het einde van proces de kortingscode biedmeer in.

Heb je nog meer vragen, bekijk de veelgestelde vragen hier.

Deze expertbijdrage is tot stand gekomen in samenwerking met Maarten Braun, juridisch adviseur bij ICTRecht in Amsterdam. Maarten is gespecialiseerd in e-commerce, privacy, reclame, consumentenrecht, virtuele werelden en strafrecht.

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord