Het geheim van succesvolle webhops: één cruciale e-mail en livechat

28-04-2021

Gastblog door Tamara Wouda, Content Marketeer bij Combidesk

Heb jij een webshop en wil je meer omzet genereren? Dan zijn de verlaten winkelwagen e-mail en livechat the way to go. Dit zijn oplossingen die ook voor beginnende webwinkeliers beschikbaar zijn. 

 

In de fysieke wereld is het ondenkbaar: een gevulde winkelkar bij de kassa achterlaten en zonder spullen de deur weer uitlopen. Online is het de normaalste zaak van de wereld: 88% (achtentachtig procent!) van de gevulde winkelwagentjes wordt verlaten. Dit is een enorme kans voor webwinkeliers om de omzet te verhogen. Maar hoe doe je dat?

De verlaten winkelwagen e-mail levert direct omzet op

Van iedere 100 webshopbezoekers die jouw kassa bereiken, rekenen maar 12 mensen echt af. De andere 88 verlaten je webshop. Gemiste kans? Nee hoor. De oplossing is simpel: stuur deze mensen een persoonlijk bericht om ze aan de verlaten winkelwagen te herinneren.

 

Nu denk je misschien ‘Wat een tijd moet dat wel niet kosten, 88 persoonlijke e-mails sturen, dat is me die omzet niet waard’. Maar nee, je kunt dit automatiseren! Met behulp van een simpele softwarekoppeling kun je de klanten die hun winkelwagentje gevuld verlaten automatisch een persoonlijke e-mail sturen.

 

Volgens MooSend wordt 45% van dit soort e-mails geopend, en daarvan klikt 21% door naar je webshop. Vervolgens voltooid 50% alsnog zijn of haar aankoop. Dat zijn dus toch weer 5 extra klanten per 100 webshopbezoekers die de kassa bereiken. De verlaten winkelwagen campagne leidt gemiddeld tot 3-11% meer omzet.

De Verlaten Winkelwagen app voor CCV Shop-gebruikers

Overtuigd van de kracht van de verlaten winkelwagen e-mail? Pas het dan toe op je eigen webshop! Met de Verlaten Winkelwagen app kun jij je klanten overtuigen om de producten in hun winkelwagen alsnog te kopen: de klant ontvangt korte tijd na het verlaten van de winkelwagen automatisch een e-mail met de herinnering om zijn aankoop te voltooien.

 

Met een aantal tijdsintervallen worden klanten per mail herinnerd aan hun verlaten winkelwagen. In de e-mail staat de inhoud van het winkelwagentje en een link de webshop. Je kunt de tekst zelf aanvullen met informatie om de klant van de aankoop te overtuigen. Dit is natuurlijk per webshop verschillend. De statistieken van alle verzonden e-mails vind je terug in het dashboard. Zo kun je de e-mails continu optimaliseren en een steeds hogere omzet realiseren.

Tips voor een succesvolle verlaten winkelwagen-campagne

 

- Verstuur de eerste e-mail binnen een paar uur nadat het winkelwagentje verlaten wordt.

- Geef de klant korting op zijn aankoop of neem de verzendkosten voor je rekening.*

- Schrijf de klant persoonlijk aan, gebruik zijn of haar naam in de aanhef van de e-mail.

- Gebruik positieve taal in je e-mail: de klant moet zich niet gestalkt voelen, maar geholpen.

 

* Pro-tip: 60% van de winkelwagens wordt verlaten vanwege verzend-gerelateerde kwesties. Dus als je je omzet wilt verhogen, dan is het aan te raden om gratis verzending aan te bieden.

 

Tot zover de cruciale e-mail en door naar de volgende asset van succesvolle webshops: de livechat.

Livechat is het meest populaire klantcontactkanaal

Dat een livechat app geen overbodige luxe is, blijkt wel uit de volgende cijfers: Allereerst wordt live chat het best gewaardeerd van alle klantcontactkanalen. 73% Van de consumenten die wel eens een live chat app gebruikt, is daar tevreden over. 67% Van de gebruikers benoemt specifiek dat dit komt omdat het weinig moeite kost. Ter vergelijking: een telefoonnummer scoort respectievelijk 45% en 26%. Een stuk lager!

 

Wie de live chat het meest gebruiken? Dat zijn de millennials, zij zijn er overigens ook het meest positief over. En wist je dat 57% van de klanten zeer waarschijnlijk stopt met de online aankoop van een product als er niet snel antwoord wordt verkregen? Alleen dat is al genoeg reden om voor de snelste oplossing te kiezen.

Livechat is snel, gemakkelijk en persoonlijk

Livechat, er is dus iets voor te zeggen, en niet alleen omdat je klanten het van je verwachten! Livechat is gemakkelijk, snel en persoonlijk. Het is online de enige manier om op het moment van aankoop contact te hebben met de klant. Het ideale moment, want dit is ook het moment dat je klanten vragen kunnen hebben. En die wil je natuurlijk zo snel mogelijk beantwoorden, zodat zij hun winkelwagen niet verlaten.

 

Met een livechat app op je webshop kunnen klanten jou gemakkelijker bereiken. En jij kunt hen betere en snellere service bieden met meer omzet tot gevolg. Ook CCV Shop biedt livechat apps: Tawk.to en Zendesk Chat. Wat deze apps precies doen?

 

De livechat is net als op onze website rechtsonder in beeld zichtbaar voor je webshopbezoekers. Zij kunnen je daar een vraag stellen over hun aankoop en jij ziet (als de klant een bekende is) precies wie het is en op welke webpagina hij zich bevindt. Met de livechat verhoog je dus de betrokkenheid tussen jou en je webshopbezoekers: je bent direct bereikbaar en kunt klantvragen direct oplossen. Je kunt het vergelijken met een winkelbediende in een fysieke winkel. Hij of zij staat altijd paraat om de klant van dienst te zijn. Dit kun je online evenaren met de livechat.

 

Dus, wil jij meer verkopen realiseren door snelle en persoonlijke service? Dan zijn livechat en de Verlaten Winkelwagen app de go-to oplossing. Bekijk welke koppelingen er voor jouw webshop beschikbaar zijn en verhoog je omzet deze maand nog.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring