Internationaal succes met gepersonaliseerde strandtassen door één Instagram post

23-8-2017

door Eva Rouwenhorst

Imke Nikkels heeft wereldwijd enorm succes met de verkoop van haar My Initial Baskets via haar webshop Manana Jewels.

De handgeschilderde rieten strandtassen met daarop een streepjesmotief en de initialen van de klant geschilderd zijn uniek en gewild. Het begon met een eenmalig verzoekje van een kennis om een dergelijke tas te maken, en vervolgens explodeerde de verkoop na een foto op Instagram. Twee jaar later kan Imke het aantal orders nog amper bijbenen en heeft ze klanten uit onder andere Dubai, Australië, New York en Portugal. Hoe is de shop van Imke zo snel gegroeid, hoe helpt Instagram hierbij, en hoe is het om internationaal te gaan met je shop?

Je verkoopt via jouw webshop armbanden, oorbellen, kettingen en gepersonaliseerde (strand)tassen. Hoe ben je in deze markt gerold?

Imke: “Ik ben ongeveer drie jaar geleden begonnen met de verkoop van enkel sieraden via twee fysieke winkels die de producten namens mij verkochten. Als probeersel ben ik toen een webshop begonnen om te kijken of dit een waardevolle toevoeging zou zijn als extra verkoopkanaal. Het leek me leuk om eens te onderzoeken hoe de verkoop via zo’n webshop werkt en welke mogelijkheden me dat zou bieden. Ik houd wel van een beetje experimenteren.”

“Een jaar of anderhalf terug maakte ik veel gepersonaliseerde sieraden en werd ik via via gevraagd of ik misschien initialen op een strandtas kon maken. Ik ben van mezelf best creatief en ging de uitdaging graag aan. Zo gezegd zo gedaan, ik kocht een basic strandtas en schilderde hier de initialen op van de kennis. Ook schilderde ik er drie gekleurde strepen op, geïnspireerd door de designs van Louis Vuitton. Stap twee was het maken van een foto van de tas, die ik vervolgens op Instagram en op mijn webshop plaatste met in mijn achterhoofd de gedachte dat zo’n tas wellicht een leuk extra product was om te gaan verkopen. Toen is het eigenlijk allemaal gaan rollen. De focus verschoof van negentig procent sieraden naar negentig procent tassen. Iedere tas is handgemaakt, de initialen van iedere klant zijn natuurlijk verschillend, en klanten kunnen zelf de kleur van de pompons en initialen kiezen. Dat maakt het wel arbeidsintensief, maar is tegelijkertijd een echte USP.”

Instagram was dus de aanstichter van het succes. Hoezo ging het na één foto zo snel? En vanwaar eigenlijk de naam My Initial Basket?

Imke: “Het is door Instagram inderdaad echt snel opgepikt waardoor ik super veel bestellingen kreeg. En dat terwijl ik er juist over nadacht om te stoppen met Instagram omdat het best veel werk kost om dit kanaal bij te houden. Ik dacht, ik heb toch maar honderd volgers, dit kost me meer dan dat het me oplevert. Totdat de strandtas via Instagram werd opgepakt door een influencer uit Oostenrijk, Silvi Vas. Zij bestelde een tas bij me en plaatste zelf een foto op Instagram, waar ze bijna 48.000 volgers heeft. Toen is de tas echt viral gegaan. Door haar is het eigenlijk echt gaan lopen en bovendien heb ik nu zelf opeens 15.000 volgers op Instagram, van over de hele wereld. De keuze voor de naam van de tas, My Initial Basket, was trouwens eenvoudig. Ik gebruikte dit concept ook al in mijn sieradenlijn en verkocht bijvoorbeeld de My Initial Necklace.”

“Eerst regelde ik de verkoop vanuit huis, maar toen de verkoop storm begon te lopen en zelfs het hele aanrecht vol stond met tassen moest ik op zoek naar een andere optie”, vertelt Imke. “Ik verhuurde het pand onder mijn woning al een tijdje, maar had op dat moment geen huurder. Ik heb letterlijk het te huur bord weggehaald en ben de ruimte zelf in gebruik gaan nemen.”

Zet je vaak influencers in via Instagram om de strandtassen aan te prijzen?

Imke: “Niet per se. Wel heb ik vorig jaar styliste Lonneke Nooteboom van het platform StyleMyDay benaderd met de vraag of ze het leuk zou vinden om een tas te ontvangen in ruil voor een Instagrampost. De reden hiervoor was dat vorig jaar slechts een procent van de klanten Nederlands was, en de rest buitenlands. Het leek me leuk als de tas ook in Nederland wat meer zou worden ontdekt, vandaar het contact met Lonneke. Op de foto van Lonneke kwam veel respons, onder andere door Leontien Borsato, die ook graag een tas wilde. Op die manier verspreidde de olievlek zich steeds verder. Eigenlijk is Instagram dus inmiddels echt een extra verkoopkanaal. Via de foto’s van de tassen op Instagram komen mensen op mijn shop terecht en plaatsen ze een bestelling.”

“Wat ik zelf doe op Instagram, behalve reageren op foto’s waarin de My Initial Basket wordt getoond, is het plaatsen van Instagram Stories. Ik maak bijvoorbeeld filmpjes van orders die klaar liggen om verstuurd te worden. Hierop krijg ik vervolgens reacties van klanten die hun tas er tussen zien liggen of ze gaan vrienden taggen. Super leuk om te zien wat zo’n filmpje kan los maken.”

Veel internationale klanten dus! Hoe zorg je er voor dat jouw shop een internationaal karakter heeft, en hoe helpt de software van CCV Shop je hierbij?

“Enorm veel internationale klanten inderdaad, zowel Europese als niet-Europese”, vertelt Imke. “Ik heb bestellingen verstuurd naar Noorwegen, Spanje, Portugal, Duitsland en Oostenrijk, maar ook naar Dubai, Australië en de Verenigde Staten. De teksten op mijn shop zijn in het Engels, dat werkt tot nu toe prima voor alle klanten. Ik krijg wel eens berichten via Instagram in bijvoorbeeld het Portugees, maar dan vraag ik diegene altijd om de vraag in het Engels te stellen en verwijs ik hem of haar door naar de webshop.”

“Met de software van CCV Shop kan ik perfect inspelen op de internationalisatie van mijn shop. Zo heb ik het aantal verzendzones de afgelopen maanden enorm uitgebreid, iets wat ik ad hoc moet kunnen doen om iedereen te kunnen bedienen. Met CCV Shop is dat mogelijk, het is een super gebruiksvriendelijk systeem. Soms ben ik echt verbaasd over hoe simpel het platform werkt. Zo heb ik een tijd geleden PostNL gekoppeld met zo goed als één druk op de knop. Ik kon me niet voorstellen dat het goed was gegaan, het was gewoon te simpel. Na een telefoontje met de supportafdeling bleek dat het wel degelijk goed was gegaan. Zo simpel kan het dus zijn. Ik ben blij dat ik voor CCV Shop heb gekozen, ook al heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Ik besloot ooit een workshop van jullie te volgen om uit te vinden of jullie werkwijze en systeem bij me zouden passen, en vond het echt behapbaar en duidelijk. Nog steeds trouwens.”

Op dit moment krijg ik een melding op je shop dat je tijdelijk niet kunt leveren in verband met enorme drukte. Tijd voor een professionaliseringsslag of uitbreiding?

Imke: “Het is inderdaad ontzettend druk. Ook omdat het zomer is hoor, dan zit er echt een piek in het aantal bestellingen, maar de verkoop is gedurende het hele jaar wel stabiel. Ik doe alles nog in m’n eentje en fungeer dus als klantenservice, producent, social media agent, ik ben zelf het hele bedrijf. Ik merk dat ik nu op een kantelpunt ben beland qua hoeveel tijd ik aan de shop kwijt ben. Een vriendin die vakantie heeft komt me soms helpen, net als een meisje dat een bijbaantje zocht. Ik moet gaan nadenken over een professionaliseringsslag, bijvoorbeeld door het beschilderen van tassen uit te besteden.”

Wat is de tofste gebeurtenis die je hebt meegemaakt met betrekking tot je webshop? Wellicht een bijzondere order of juist een reactie op je producten.

“Het meest speciale was een order uit New York”, vertelt Imke. Ik werd via Instagram benaderd door een soort partyplanbureau uit New York. Het bureau organiseerde voor een klant een event in Cabo San Lucas, Mexico, en wilde twintig tassen afnemen voor alle gasten van het event. Ik kreeg de vraag om eerst per expres een sample op te sturen. Zo gezegd, zo gedaan. De sample voldeed aan de verwachtingen en dus was de order van twintig stuks een feit.”

Cookies CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.
Ga akkoord