Marketing automation trends voor jouw B2B shop

30-11-2021

door Eva Rouwenhorst

Marketing Automation speelt al langere tijd een belangrijke rol binnen de B2B sector. Voor vele B2B bedrijven is marketing automation dan ook een belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie. B2B klanten rangschikken een directe website van een leverancier boven een ander verkoopplatform zoals een marktplaats, wat een goed functionerend marketing automation systeem anno nu tot een echte must have maakt voor elke B2B organisatie. Wat is marketing automation precies en welke meerwaarde kan marketing automation bieden aan jouw B2B organisatie?

“Marketing automation is een tactiek waarmee je prospects kunt opwarmen met gepersonaliseerde en bruikbare content met als doel om prospects te converteren tot klant en klanten te converteren in loyale klanten.”

Marketing automation brengt onder andere de volgende voordelen met zich mee:

·          Je kunt efficiënter omgaan met waardevolle tijd: plan campagnes vooruit en dupliceer succesvolle campagnes

·          Je hebt inzicht in klantdata: mogelijkheid tot het creëren van klantsegmenten en persona’s

·          Jouw marketingbudget effectiever besteden: een maximalisering van jouw ROI en een nog lagere CPA

·          Je creëert een mogelijkheid tot persoonlijke klantbenadering: via bijv. e-mailmarketing en remarketing

·          Je zorgt voor meer consistentie: een B2B marketing automation strategie voor lange termijn​​

Attributie meten

De eerste belangrijke ontwikkeling binnen marketing automation is het meten van attributie. In ieder onderdeel van de klantreis wordt namelijk inspanning, tijd en dus ook geld geïnvesteerd: content wordt gemaakt, advertentiebudget wordt uitgegeven en tools voor optimalisatie worden ingezet voor de beste leads.

 

Des te belangrijker is het om voor ieder onderdeel van die klantreis te meten wat de impact is op de reis van de klant. Dat doe je met een attributiemodel. Een aantal marketing automation-pakketten bieden je inzicht in de single-point en multi-touch attributie. Daarnaast heb je real-time inzicht in de funnel en in hoeveel ieder touchpoint bijdraagt aan een toekomstige lead. De data die je genereert met het meten van de attributie, kan gebruikt worden voor optimalisatie, bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mailmarketing, een andere belangrijke trend, waar later meer over verteld wordt.

Predictive Score lead: voorspel gekwalificeerde leads

Een tweede belangrijke ontwikkeling binnen marketing automation is predictive score lead. Aan de hand van deze ontwikkeling kun jij eenvoudig inzien of jouw prospects ook echt gekwalificeerde leads worden. Een gekwalificeerde lead is natuurlijk waardevol voor elke soort B2B organisatie.

 

Dit wordt geanalyseerd aan de hand van de (klant)data uit jouw bedrijf, ingekochte data en ondersteunende software waarin dit in verwerkt kan worden, zoals een marketing automation programma. Deze informatie kun je wellicht halen uit het meten van attributie.

 

Predictive score lead is het proces waarbij prospects worden geïdentificeerd met huidige klanten op basis van parameters zoals demografische gegevens, persoonlijke bedrijfsgegevens, interesses, branchegegevens en online gedrag met behulp van algoritmes en machine learning. Door deze data toe te passen in een marketing automation programma, eventueel ondersteund met ingekochte data, bouw je profielen op die je inzicht geven in hoeverre een prospect ook daadwerkelijk een klant wordt. Door deze inzichten kun je jouw B2B activiteiten efficiënter maken.

Gepersonaliseerde e-mailmarketing

Marketing automation biedt jouw B2B organisatie de mogelijkheid om persoonlijk te communiceren met je klanten en prospects. Eén van de manieren om te communiceren met doelgroepen is via e-mail. Anno nu bieden vele e-mailmarketing tools de mogelijkheid om naadloos te integreren met een marketing automation programma of website/webshop. Ondanks dat e-mailmarketing één van de meest gebruikte tools binnen marketing automation is, is dit nog volop in ontwikkeling.

 

Doordat er nu veel (online) data beschikbaar is, is het nu tijd om klanten en prospecten slimmer te segmenteren en workflows in te richten. Het segmenteren van jouw klanten is essentieel voor een marketing automation workflow, gezien je relevante content wilt blijven aanbieden.

 

Een workflow is een reeks e-mails die is opgesteld voor een specifieke groep klanten of prospects. Op basis van het inzicht in de huidige data en het online gedrag van prospects, kun je door middel van workflows op de lange termijn persoonlijke content aanbieden. En dat content steeds belangrijker wordt, blijkt uit onderzoek van DotDigital. Uit dit onderzoek blijkt namelijk dat 98% van de B2B kopers minstens één zoekopdracht uitvoert in een aankoopproces. Content is dus, natuurlijk naast prijs, een invloedrijke factor in het beslissingsproces van een prospect.

Voorbeeld: Verlaten winkelwagen

Een goed voorbeeld van een marketing automation mail is de verlaten winkelwagen mail, één van de best presterende mails om verloren klanten terug te winnen.

 

Door online gedrag in kaart te brengen kan een marketing automation programma herkennen dat een bezoeker zijn of haar bestelling (nog) niet heeft afgerond. Door hierop in te spelen middels een herinneringsmail, kan de klant zijn of haar bestelling alsnog afronden.

 

Door extra geavanceerde mogelijkheden kan het systeem wellicht ook nog eens herkennen welke soort producten de bezoeker in zijn of haar winkelwagen heeft. Gebaseerd op deze gegevens kan een bepaalde actie getoond worden in de e-mail die de kans op een conversie nog meer verhoogt.

Ben je door deze blog geïnspireerd geraakt om ook met jouw B2B organisatie de stap naar online te maken? Lees hier dan meer over hoe onze B2B oplossing jou hierbij kan helpen. Of start direct een proefperiode en ervaar het gemak van onze software zelf. Wil je graag meer lezen over trends in het B2B e-commerce landschap? Vraag dan ons gratis e-book aan.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring