Meer omzet tijdens Black Friday en Cyber Monday met deze 5 tips

03-11-2020

door Eva Rouwenhorst

Black Friday en Cyber ​​Monday zijn dagen waarop je perfect kunt inspelen met jouw webshop om meer omzet te genereren. Zo verwacht dit jaar maar liefst 39% procent van Nederlandse consumenten meer geld uit te gaan geven tijdens Black Friday. De meeste grote reuzen onder de webshops doen ieder jaar mee aan deze actiedagen, maar als jouw concurrentie vooral uit kleinere webwinkels bestaat, kan het zijn dat deze concurrenten Black Friday en Cyber Monday links laten liggen. Voor jou een uitgelezen kans om hier je voordeel mee te doen. Natuurlijk is een goede voorbereiding het halve werk, en dus geven we je in deze blog tips waarmee je direct aan de slag kunt om je omzet tijdens deze dagen te boosten.  

Het fenomeen Black Friday is overgewaaid uit Amerika. De feestdag Thanksgiving valt op een donderdag en veel Amerikanen hebben ook de vrijdag daarna vrij, waarop ze massaal gaan winkelen. Hoewel we in Nederlands Thanksgiving niet vieren, is het fenomeen Black Friday ook naar Europa overgewaaid, voornamelijk door de komst van online shoppen. Black Friday valt dit jaar op vrijdag 27 november.

 

Oorspronkelijk was Black Friday bedoeld om te winkelen in fysieke winkels. Als antwoord daarop is Cyber Monday ontstaan, een dag die standaard valt op de maandag na Black Friday. Dit jaar valt Cyber Monday dan ook op maandag 30 november.

Tip 1: Zorg voor goede deals

Je hebt besloten om mee te doen met Black Friday en/of Cyber Monday: leuk! Maar welke deals bied je aan? Je kunt ervoor kiezen om korting te geven op één of enkele specifieke producten uit jouw assortiment. Kies bijvoorbeeld producten die normaliter ook populair zijn op jouw webshop en waar shoppers dus om staan te springen, of kies producten die perfect aansluiten op het seizoen of misschien wel op de huidige coronasituatie.

 

Als je het idee van focussen op één of enkele specifieke product niet wat lijkt, kun je ook een aantal andere ideeën proberen, zoals:

·       Geef een X percentage korting op jouw gehele assortiment gedurende Black Friday en/of Cyber Monday

·       Bied een aantrekkelijke productbundel aan waardoor de klant bundelkorting krijgt. Voorbeeld: een klant kiest in jouw webwinkel voor een paraplu van €20,-. Hij kan dit product vervolgens afrekenen en jouw webwinkel verlaten. Echter kan hij ook kiezen voor een bundel waarbij er verschillende opties mogelijk zijn: Bundel 1: paraplu + regenpak voor €30,-. Zo stimuleer je de klant om iets extra’s te kopen.

 

Met de gratis app Winkelwagen korting heb je diverse mogelijkheden om kortingen door te berekenen in de winkelwagen van jouw klanten.

Gratis verzending?

Onthoud daarnaast dat het aanbieden van gratis verzending boven een bepaald drempelbedrag een bewezen methode is om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen. Hiermee spoor je mensen namelijk aan om meer aan hun winkelwagen toe te voegen dan alleen het oorspronkelijke product dat hen overtuigde om jouw shop te bezoeken. Ook hier kun je je voordeel mee doen.

Zichtbaarheid

Welke deal je uiteindelijk ook aanbiedt, zorg ervoor dat deze duidelijk zichtbaar is op jouw webshop middels bijvoorbeeld banners op de homepage. Bied je diverse deals aan? Dan kun je ook een aparte landingspagina op je webshop maken waarop je alle deals in één overzicht plaatst. Vergeet ook jouw social media kanalen niet.

 

Extra tip: kijk of je kunt ontdekken hoe jouw concurrenten het aanpakken, wellicht kun je een online uiting van vorig jaar vinden en kun je zo op een slimme manier zorgen voor een deal die aantrekkelijker is dan die van jouw concurrent.

 

Tip 2: Een goede voorbereiding is het halve werk

Als je hebt besloten om mee te doen met Black Friday en Cyber Monday is het vanzelfsprekend belangrijk om voldoende producten op voorraad te hebben. Weet je welke producten echte bestsellers gaan worden met Black Friday en Cyber Monday omdat je specifieke deals aanbiedt? Zorg dan dat deze genoeg op voorraad zijn, zodat je de klant niet moet teleurstellen met een lange levertijd. Zo houd je klanten tevreden en maak je de kans ook groter dat ze later nog eens bij je terugkomen.

 

Bied je juist korting aan op jouw gehele assortiment? Dan is het wellicht lastiger om van ieder product voldoende voorraad te hebben. Probeer in dat geval vooraf te overleggen met je leverancier(s) om ervoor te zorgen dat producten waarvan je geen grote voorraad hebt alsnog snel kunnen worden geleverd nadat een klant een bestelling heeft geplaatst.

Verpakkingen & retouren

Naast producten zijn verpakkingen zoals dozen of enveloppen minstens zo belangrijk. Je wilt immers dat alle bestellingen goed beschermd worden verstuurd en bezorgd bij de klant. Ook hiervoor geldt dus: zorg voor voldoende voorraad.

 

Je wilt natuurlijk het liefste dat alle Black Friday en Cyber Monday shoppers tevreden zijn met hun aankoop, maar het voorkomen van retouren is een mission impossible. Check dus ruim voor Black Friday en Cyber Monday jouw retourbeleid: is deze duidelijk, volledig, en is deze goed vindbaar op jouw webshop? Zo voorkom je vragen van klanten hierover, wat zowel jou als de klant tijd scheelt.

Jouw eigen planning

En hoe zit het met jouw eigen planning? Wanneer je meedoet met Black Friday en/of Cyber Monday kun je gedurende deze dagen natuurlijk extra drukte verwachten. Vraag jezelf dus af of je voldoende tijd hebt om tijdens deze dagen vragen van klanten te beantwoorden, en of het je lukt om alle orders tijdig te versturen. Twijfel je hierover? Wie weet kun je iemand in jouw omgeving vragen om even bij te springen.

Tip 3: Overweeg Verlaten Winkelwagen e-mails te sturen

Volgens onderzoek was het gemiddelde verlatingspercentage van de winkelwagen op Black Friday 2019 wereldwijd 73,78%. Helaas zijn de precieze cijfers hierover voor Nederland niet bekend. Natuurlijk wil je proberen het aantal verlaters zo laag mogelijk te houden. Eén van de meest effectieve manieren om dit te doen is door gerichte verlaten winkelwagen e-mails in te stellen. Op deze manier, wanneer een klant een product aan zijn winkelwagentje toevoegt maar jouw winkel alsnog verlaat, kun je middels zo’n email de klant terug proberen te sturen naar jouw webshop om zijn aankoop te voltooien.

 

In de App Store van CCV Shop kun je dit eenvoudig realiseren met de Verlaten Winkelwagen app.

Tip 4: Start jouw (e-mail)marketing campagnes

Je hebt jouw deals goed uitgedacht en je hebt jouw planning op orde. Maar hoe zorg je ervoor dat online shoppers op de hoogte zijn van jouw aanbiedingen? Dat kan door het inzetten van e-mailmarketing of andere marketingmiddelen. Je kunt hierbij onderscheid maken tussen uitingen die je naar jouw huidige klantenkring stuurt, en uitingen waarmee je nieuwe klanten probeert te trekken.

E-mailmarketing

Het is slim om een e-mailmarketingcampagne te plannen om jouw huidige klantenkring te verleiden om jouw webshop te bezoeken en hier een aankoop te doen. Je bent immers al in het bezit van hun e-mailadressen, dus hiermee kun je gemakkelijk scoren. Begin op tijd met het plannen en maken van deze e-mails. Enkele ideeën voor e-mailcampagnes:

·       Sneak preview: begin jouw huidige klantenkring vroeg te teasen zodat ze niet kunnen wachten op de daadwerkelijke aankondiging van jouw deals. Stuur dus e-mails in de weken voorafgaand aan Black Friday en Cyber Monday met hints en teasers.

·       Aankondiging Black Friday en Cyber ​​Monday verkoop: stuur in de periode kort voor Black Friday of Cyber Monday details over jouw aanbiedingen naar bestaande klanten, en herinner ze er de avond voordat de sale begint aan dat het bijna zo ver is.   Kondig in de eerste e-mail aan dat je exclusieve deals hebt voor e-mailabonnees. Stuur hen bijvoorbeeld een specifieke kortingscode mee waardoor ze voordeliger uit zijn dan niet-klanten.

·       Laatste herinnering voordat de verkoop eindigt: het kan geen kwaad om abonnees eraan te herinneren dat de sale bijna voorbij is, bijvoorbeeld een aantal uren voordat Black Friday of Cyber Monday eindigen. Zo bied je ze de kans om op de valreep toch nog te profiteren van jouw aanbiedingen.

Social media

Ook op social media kun je bovenstaande e-mailmarketing ideeën toepassen. Plaats ook op deze kanalen sneak previews en kondig jouw deals aan. Tel een week van tevoren iedere dag af richting Black Friday middels een post, plaats foto’s van de producten die met korting te koop zijn en wees creatief!

Betaald adverteren

Je kunt uiteraard ook betaald gaan adverteren op social media voorafgaand aan Black Friday en Cyber Monday om zo een nog breder publiek te bereiken met jouw deals. Maar dat kan uiteraard ook op zoekmachines in plaats van op social media. Kijk wat jouw meest succesvolle advertentiekanalen tot nu toe zijn en maak wat budget vrij om hierop te adverteren. Houd er door de vele concurrenten wel rekening mee dat de prijzen voor adverteren voorafgaand aan deze dagen hoger kunnen liggen.

Verzamelpagina’s

Heb je er al eens over nagedacht om je aan te sluiten bij pagina’s die een overzicht bieden van de beste Black Friday deals om zo nieuwe klanten binnen te halen? Doe vooronderzoek naar welke websites er zijn, bijvoorbeeld www.blackfridayshoppen.nl, en beslis of je hieraan mee wilt doen. De kans is groot dat dergelijke pagina’s goed scoren op SEO termen en dat het jou dus extra omzet oplevert als jouw deals hierop te vinden zijn.

Tip 5: Integreer live chat

Het is belangrijk om gemakkelijk bereikbaar zijn voor klanten (en potentiële klanten) tijdens Black Friday en Cyber ​​Monday. Het laatste wat je wilt is natuurlijk een verkoop aan je neus voorbij zien gaan omdat een potentiële klant niet snel genoeg antwoord kreeg op zijn of haar vraag. Installeer één van de live chat apps via de CCV Shop App Store zoals Tawk.to Live Chat of Zendesk Chat om ook op jouw webshop livechat aan te bieden. Livechat is voor shoppers een laagdrempelige manier om een vraag te stellen, ze kunnen dit immers direct op jouw webshop doen en hoeven geen e-mail te sturen of een telefoontje te plegen.  

 

Kortom: zorg dat je goed voorbereid bent en bedenk aantrekkelijke deals die duidelijk zichtbaar zijn op jouw webshop. Communiceer de deals naar jouw huidige klanten en zorg dat ze zichtbaar zijn voor potentiële klanten middels bijvoorbeeld advertenties. Ready? Dan beginnen we met aftellen!

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring