Online marketing essentials: de 5 belangrijkste kanalen

15-12-2021

door Eva Rouwenhorst

Het lanceren van jouw webshop is slechts een deel van het pad dat je moet bewandelen richting online succes. Om daadwerkelijk verkeer naar  jouw webshop te genereren, moet je jouw webshop onder de aandacht brengen. Hier komt online marketing om de hoek kijken. Online marketing is dé manier om bekendheid rondom jouw merk en producten te creëren en om mensen naar jouw webshop te trekken om uiteindelijk een aankoop te doen (en in de toekomst terug te keren voor een volgende aankoop). Maar via welke kanalen en op welke manier kun je online marketing inzetten? We vertellen je in deze blog meer over de 5 belangrijkste kanalen.

Wat is online marketing?

Online marketing is het promoten van een merk, product en/of dienst door middel van betaalde en organische reclame-uitingen op online platforms. Bij betaalde uitingen kun je denken aan betaalde advertenties binnen zoekmachines of op social media, en bij organische reclame kun je denken aan gratis berichten op social media, of bijvoorbeeld het optimaliseren van teksten op je webshop om zo hoger in Google te komen.

 

Online marketing omvat dus vrijwel elke online promotie van jouw webshop. Als webshopeigenaar ben jij niet de enige die een bepaalde boodschap uitdraagt en dus online marketing inzet. Meer dan driekwart van de bedrijven maakt actief gebruik van marketingcampagnes om hun merk en product te promoten. De meest voorkomende marketingdoelen voor die bedrijven zijn onder andere een grotere naamsbekendheid, meer verkoop, meer betrokkenheid van de doelgroep en meer leads en omzet. Allemaal doelen die kunnen worden bereikt door middel van strategische online marketing. Zorg ervoor dat je opvalt en dat je jezelf onderscheidt van jouw concurrenten.

Jouw online marketingstrategie bepalen

Een goede online marketingstrategie omvat meerdere kanalen zoals Facebook, Instagram, e-mail en SEO. De kanalen die voor jouw webshop werken, zijn grotendeels afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt, wat jouw budget is en wat jouw zakelijke doelen zijn. We gaan nu kijken hoe je een aantal van de meest populaire en effectieve online marketingkanalen kunt gebruiken om jouw webshop te promoten.

1.    Social media marketing

Social media marketing is een uitstekende manier om in contact te komen met bestaande klanten en relaties op te bouwen met nieuwe klanten. De belangrijkste kanalen waarop je jouw webshop kunt promoten zijn:

 

• Facebook (2,3 miljard maandelijkse actieve gebruikers)

• Instagram (1 miljard maandelijkse actieve gebruikers)

• Twitter (dagelijks 206 miljoen actieve gebruikers)

• Snapchat (in totaal 530 miljoen actieve gebruikers)

• Pinterest (454 miljoen maandelijkse actieve gebruikers)

• TikTok (één van de snelst groeiende sociale medianetwerken, met 205 miljoen downloads)

• LinkedIN

 

Je kunt op elk van de zojuist genoemde social mediaplatformen organische berichten plaatsen, maar je hoeft niet te overdrijven door op alle social media kanalen aanwezig te zijn.

 

Organische berichten zijn berichten die je op de social media pagina van jouw webshop plaatst zonder enige betaalde promotie. Qua inhoud van de berichten die je plaatst is het meestal het beste om te kiezen voor een mix van berichten. Van inspiratietips en interessante feitjes tot een aankondiging van jouw nieuwe collectie of eindejaar uitverkoop. Voorkom in ieder geval te veel zelfpromotie omdat dit kan leiden tot het ontvolgen van jouw account door jouw fans.

 

Onthoud bij organische posts dat je bereik en betrokkenheid volledig afhankelijk zijn van algoritmen. Om meer mensen te bereiken en om te zorgen voor meer weergaven van jouw social media posts, kun je jouw organische posts promoten en kun je onderzoeken hoe je betaalde advertenties op social media aan jouw online marketingmix kunt toevoegen. Elk platform biedt zijn eigen advertentiemogelijkheden met diverse opties.

 

Tip: Kijk vooral wat voor jouw webshop en doelgroep het beste werkt. Iemand die acitef is op TikTok hoeft immers niet actief te zijn op LinkedIN.

2.    E-mailmarketing en marketing automation

E-mail is een belangrijk digitaal communicatiemiddel dat mensen gebruiken om met elkaar en met bedrijven te communiceren. En volgens Forrester Analytics (Email Marketing Forecast, 2018 tot 2023), neemt het e-mailgebruik alleen maar toe. Ongeveer 96% van de mensen van 12 jaar en ouder gebruikt e-mail en steeds meer mensen zijn bereid zich aan te melden voor e-mails van bedrijven.

 

Je kunt e-mail gebruiken om een ​​mix van promotionele en niet-promotionele content te versturen, zoals nieuwsbrieven met nuttige inhoud over het gebruik van jouw producten, exclusieve kortingen voor jouw e-maillijst, vroege aankondigingen van nieuwe collecties en toegang tot speciale aanbiedingen.

 

Je kunt ook geautomatiseerde marketingacties inzette, ook wel marketing automation genoemd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatisch versturen van een e-mail wanneer een klant zijn winkelwagen heeft verlaten zonder af te rekenen. Maar ook aan het opvolgen van een aankoop door de klant na zijn aankoop automatisch een e-mail te sturen waarin je hem vraagt om feedback. Op deze manier maak je het makkelijker en minder tijdrovend om met jouw klanten te communiceren en bind je mensen aan jouw webshop, wat uiteindelijk hopelijk zorgt voor meer verkoop of meer herhaalaankopen. In de App Store van CCV Shop vind je talloze geschikte tools die jouw marketing automation verrijken zoals de Verlaten Winkelwagen app of de Google Customer Reviews app.

 

Tip: Gebruik e-mailmarketingsoftware om klantprofielen op te bouwen en jouw lijst te segmenteren zodat je gepersonaliseerde e-mailcampagnes kunt maken.

 

Tip: Doe je voordeel met de data die je verzamelt over jouw klanten. Hoe leuk is het om iemand die een jaar klant is, te verrassen met een felicitatie?

 

Tip: Deel een exclusieve kortingscode met jouw e-maillijst om de verkoop te stimuleren.

3.    Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing heeft als doel om de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw webshop via online zoekmachines te vergroten. Je kunt hierbij onderscheid maken tussen betaalde manieren zoals SEA, en gratis manieren zoals SEO.

Uit onderzoek van Wolfgang Digital blijkt dat online bedrijven gemiddeld 35% van het totale verkeer en 33% van de inkomsten halen uit pagina’s die worden getoond in zoekmachines. Hoewel er meer zoekmachines bestaan dan enkel Google, is Google verreweg de grootste en geeft het merendeel van de bedrijven hier de meeste aandacht aan. Zorg er dus voor dat je de teksten op jouw webshop zoveel mogelijk vanuit SEO-perspectief schrijft. Vind je dit lastig? Dan ben je niet de enige. Er bestaan tegenwoordig talloze partijen die de SEO voor je uit handen kunnen nemen.

 

Wat betreft zoekmachinemarketing, oftewel het tonen van betaalde advertenties in zoekmachines, kun je pay-per-click (PPC) display-advertenties weergeven via het Google Ads-dashboard. Hierbij kun je je richten op specifieke zoekwoorden voor zoekopdrachten op de door jou gekozen locaties. Jouw kosten kunnen variëren, afhankelijk van jouw doelen en zoekwoordconcurrentie, maar er zijn voor ieder budget mogelijkheden.

 

Tip: Ondanks dat een zoekmachine zoals Bing kleiner is dan Google, kan dit je ook voordeel opleveren doordat je hier goedkoper kunt adverteren.

4.    Content marketing

Contentmarketing is het promoten van jouw bedrijf via content zoals een blog. Zo gebruikt meer dan de helft van de marketeers blogs in hun online marketingmix. Het plaatsen van content is effectief voor het opbouwen van relaties met zowel nieuwe als bestaande klanten, het genereren van naamsbekendheid, het stimuleren van SEO en om gezien te worden als autoriteit in de door jou gekozen (niche)markt.

 

Naast blogs kun je bij contentmarketing ook denken aan het aanbieden van e-books of how to content waarin je bijvoorbeeld dieper ingaat op hoe je jouw producten het beste kunt gebruiken.

5.    Remarketing

Misschien herken je dit zelf: je hebt rondgekeken op een webshop en kwam later op social media of op andere sites advertenties van dit bedrijf tegen. Dat noemen we remarketing of retargeting. Hiermee benader je mensen die jouw webshop hebben bezocht opnieuw met advertenties. De bekendste vorm van retargeting is Google remarketing (Ads remarketing). Deze campagnes zet je op via Google Ads en worden vertoond in het Google Display Netwerk (GDN).

 

Maar hoe gaat werkt het in de praktijk? Allereerst plaats je een remarketingtag op iedere pagina van je webshop. Dit is een klein stukje code, ook wel een remarketing pixel genoemd. Door een (legale) cookie worden jouw bezoekers vervolgens voor een bepaalde tijd in een zogenaamde remarketinglijst geplaatst waardoor jouw provider precies weet aan wie de remarketing advertenties moeten worden vertoond. Het mooie aan de remarketinglijsten die ontstaan is dat je hierin goed kan segmenteren zodat je specifieke boodschappen kunt tonen aan specifieke groepen binnen jouw lijst. Zo kun je bezoekers benaderen op basis van:

 

·       Welke producten klanten hebben bekeken

Je verkoopt op jouw webshop waarschijnlijk diverse producten, bijvoorbeeld televisies, stereo-installaties en hoofdtelefoons. Veel online shoppers kijken eerst rond bij verschillende aanbieders voordat ze definitief beslissen waar ze een product kopen. Met remarketing kun je beeldadvertenties vertonen met exact de producten waarin de bezoeker interesse heeft getoond. Zo blijft jouw webshop tijdens de zoektocht van de klant zichtbaar en is de kans groter dat hij uiteindelijk bij jou koopt.

·       De producten die klanten in de winkelwagen hadden maar die ze nog niet gekocht hebben

Iets wat vaak voorkomt is dat een online shopper producten toevoegt aan zijn winkelwagen, maar deze vervolgens niet afrekent en de webshop verlaat. In dit scenario kun je die klant middels remarketing gerichte advertenties tonen met bijvoorbeeld kortingen op de producten die hij niet heeft afgerekend.

 

Tip: Er zijn vele bureaus die ondersteuning bieden bij remarketing advertenties. Op onze dienstenpagina vind je een aantal geschikte bureaus.​​​

Geef jouw online marketing een boost met de apps van CCV Shop

CCV Shop heeft ingebouwde marketingtools in de vorm van apps die je kunt gebruiken om aan de slag te gaan met jouw online marketing. Denk hierbij aan tools voor e-mailmarketing, reviews, SEO, social media en adverteren.

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring