Online verkoop van paracord trekt klanten uit de hele wereld

3-5-2017

door Eva Rouwenhorst

Felix en Nelleke Plaisier zijn de oprichters van de online shop Paracord. Van België tot Polen, en van Portugal tot Turkije: klanten uit de hele wereld kunnen een bestelling plaatsen. Het woord paracord komt van het gebruik door Amerikaanse parachutisten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het paracord dat Felix levert wordt dan ook gemaakt door dé Amerikaanse producent van paracord, die ditzelfde paracord ook aan het Amerikaanse leger levert. Hoe is Felix begonnen met zijn webshop, en hoe heeft hij de stap naar internationaal ondernemen gemaakt? Ervaart hij verschillen tussen klanten uit de landen waaraan hij levert, en welke tips heeft hij voor online ondernemers die ook de grens over willen met hun webshop?

Je runt de webshop Paracord. Hoe kwam je op het idee om specifiek deze producten te verkopen? Het is namelijk echt een nichemarkt.

Felix: “Wij gaan wel eens het bos in om te survivallen. Toen we hier jaren geleden mee begonnen, hoorden we dat je hiervoor een basispakket nodig hebt met hierin onder andere een mes en een zaklamp. Eén van de andere benodigdheden die in zo’n basispakket moet zitten was vijftien meter paracord. Ik had geen idee wat dit was en ging op onderzoek uit, maar het paracord bleek nergens te verkrijgen. Ik vond het wel een grappig iets, zo’n enorm sterk touw, dus ik besloot verder op zoek te gaan en kwam terecht bij een fabriek in Amerika. Hier heb ik gevraagd of ik het paracord kon inkopen, met als achterliggende gedachte dat het wellicht een leuk product zou zijn om zelf door te verkopen. Het inkopen van het touw bleek mogelijk te zijn, dus ik kocht in eerste instantie een paar dozen paracord in bij de Amerikaanse fabrikant. Dit heb ik op Marktplaats gezet en ja hoor, de telefoon bleef maar rinkelen. De dozen waren binnen no time verkocht en kreeg ik meerdere malen de vraag of er nog meer paracord was om te verkopen, en of ik ook andere kleuren kon leveren. Dit verbaasde mij enorm."


"Vanaf dat moment zijn we volop ingegaan op de vraag uit de markt. In de Verenigde Staten waren paracord destijds al erg populair, maar in Europa was dit product simpelweg nauwelijks verkrijgbaar. Dit alles was voor ons de drive om door te gaan met de verkoop van paracord. Zo’n 6 a 7 weken nadat we startten met de verkoop via Marktplaats, besloten we paracord aan te bieden via de toenmalige webshop van mijn vrouw. Na ongeveer anderhalf jaar konden we het domein paracord.nl overnemen, en hebben we daar een webshop ingericht voor de verkoop van paracord.”

Paracord wordt gebruikt door buitensporters, hobbyisten en een steeds groter wordende groep paracord-knopers, die er armbanden van maakt. Waarvoor wordt de paracord die klanten bij jou kopen het meest gebruikt denk je?

“Het grootste deel van onze klanten behoort tot de hobbyisten en gebruikt het paracord echt om armbanden te knopen”, aldus Felix. “Wij kochten het paracord in eerste instantie in als product voor de outdoormarkt, maar het is nu een halfproduct geworden. Omdat het oorspronkelijk is gemaakt voor het Amerikaanse leger, en er dus kwaliteitseisen aan vast zitten, is het paracord uitermate geschikt voor bijvoorbeeld een paardenhalster of hondenriem, het paracord is licht van gewicht, maar toch ontzettend sterk.”

Je biedt je producten internationaal aan. Merkte je al snel dat er ook internationaal vraag was naar paracord, en wanneer heb je besloten ook daadwerkelijk de grens over te gaan met je webshop?

Felix: “We hebben het gewoon geprobeerd eigenlijk. We hebben een Duitse domeinnaam aangeschaft en dachten, de basiszaken zijn via de CCV Shop software allemaal al vertaald in het Duits, dus laten we het gewoon proberen. Toen volgde al snel het moment waarop we de Franse en Belgische versie van de webshop hebben gelanceerd, uiteraard op een .be en .fr domein. Het .eu domein hebben we pas later kunnen kopen. Het is natuurlijk wel echt een nichemarkt waarin we opereren, dus mensen die op zoek zijn naar paracord zoeken op deze term in zoekmachines en komen ook vanuit het buitenland veelal bij onze shop terecht. Onder andere doordat we één van de weinige aanbieders van paracord zijn, maar ook doordat we onze SEO en SEA goed hebben ingericht en bijhouden. Naast het adverteren op Google, maken we ook gebruik van Amazon om onze zichtbaarheid en vindbaarheid in het buitenland te vergroten, en eigenlijk niet eens om via dit platform daadwerkelijk te verkopen."


"Sinds we ook het .eu domein bezitten, proberen we steeds meer verkeer naar dit domein te leiden, omdat dit domein geschikt is voor klanten uit alle landen. Op het .eu domein is de voertaal Engels, een taal die, merken we, iedereen begrijpt. Een Italiaanse webshop beginnen we bijvoorbeeld niet snel denk ik. Dan moet je ook kunnen communiceren in het Italiaans en dat is lastig.”

Naar welke landen verstuur je jouw producten, en in welk land heb je de meeste klanten? En hoe zit het met cultuurverschillen?

Felix: “We leveren onze producten wereldwijd en werken dus met verschillende zones wat betreft verzending en verzendkosten. Onze grootste klantgroep wordt gevormd door onze Duitse buren. Simpelweg omdat Duitsland 80 miljoen inwoners heeft, en de Duitse en Nederlandse mentaliteit overeen komen. Naast Duitse klanten, hebben we veel Franse en Spaanse klanten. Die praten wel echt een andere taal, niet letterlijk maar figuurlijk. Ik vind het dus best prettig dat veel van onze klanten Duits zijn, omdat alles bij hen vaak soepel verloopt. Daarnaast verschillen landen ook van elkaar wanneer het gaat om bijvoorbeeld verzending. Stel, je verstuurt een pakketje naar Duitsland, en de naam van de geadresseerde komt niet helemaal overeen met het adres omdat de klant het pakketje op haar werk wil laten bezorgen. De Duitse postbode is in dergelijke situaties erg strikt en levert het pakketje niet af. In Nederland zal een postbode altijd even bij het betreffende bedrijf naar binnen stappen om te kijken of de geadresseerde daar werkzaam is. In Frankrijk is het juist andersom. Daar is het de normaalste zaak van de wereld om enkel de naam van het huis en de woonplaats op te geven als adresgegevens. Het pakketje komt dan altijd aan. Je moet dus flexibel omspringen met dergelijke verschillen tussen landen.”

Je hebt webshops in verschillende talen en met ieder zijn eigen domeinnaam. Hoe zorg je ervoor dat de webshops probleemloos draaien en kost het veel werk?

Inmiddels hebben we namelijk zes vaste werknemers in dienst, en maar liefst veertig studenten die als bijbaantje werkzaam zijn bij onze shop. Iedere dag werken we gemiddeld met een man of tien om ervoor te zorgen dat de webshop op rolletjes loopt, van content en producten op de webshop tot de gehele logistiek die er achter zit. Door het product dat we verkopen, is het runnen van de shop behoorlijk arbeidsintensief. Klanten kunnen het paracord namelijk per meter of per stuk bestellen, wat betekent dat we alles op maat moeten maken en van deze stukken paracord vervolgens een wikkel of rol moeten maken. Voor de klant erg plezierig, maar ons kost het veel werk. We zijn zeven dagen per week open, wat goed weerspiegelt hoe druk we het hebben.”

Gebruik je veel verschillende verzendpartijen om de bestellingen te versturen? En hoe zit het met de levertijden?

“We werken voor de verzending van onze producten met twee partijen, namelijk PostNL en DPD. De DPD kende ik al omdat ik eerder zaken heb gedaan met deze partij. De prijs-kwaliteitverhouding die zij bieden binnen Europa is super. Ik vind het echt een sterke partij. Voor de verzending in Nederland hebben we gekozen voor PostNL. Nederlanders willen nu eenmaal graag worden beleverd door PostNL, en het voordeel is dat PostNL aan brievenbuspakketjes doet waardoor de klant niet thuis hoeft te zijn op het moment van bezorging. De levertijden weten we per land. Voor 98% verloopt de levering volgens plan. Een fijne bijkomstigheid hierbij is natuurlijk het track and trace systeem, waardoor de klant zelf al veel leverinformatie kan inzien. Natuurlijk raakt er zo nu en dan een pakketje kwijt, die dan op een depot blijkt te liggen. Een dag later wordt het pakketje vaak alsnog bezorgd. En mocht een pakketje onverhoopt echt kwijt zijn, dan vergoeden we het gewoon, ongeacht bij welke partij de fout ligt. Omdat we ernaar streven om dit soort zaken goed op te lossen, hebben we iemand in dienst die zich enkel focust op de verzending en dit allemaal strak in de gaten houdt.”

Merk je dat er per land een duidelijke voorkeur is voor een bepaalde betaalmethode om een aankoop in jouw shop te voltooien? En hoe heb je een keuze gemaakt in de betaalmethoden die je aanbiedt op jouw shop?

Felix: “We hebben eerst zelf onderzoek gedaan en per land gekeken wat daar de meest gangbare betaalmethodes zijn. Het was voor ons belangrijk om die betaalmethodes in ieder geval aan te bieden op onze webshop. Zo bieden we nu SOFORT, PayPal, iDEAL, Bankoverschrijving, Bitcoin en Creditcard aan. Met PayPal en Creditcard dek je eigenlijk alles, in alle landen kunnen mensen betalen via deze betaalmethoden, althans zo blijkt. En als een klant uit een ander land onze webshop weet te vinden en vraagt of hij kan betalen met een betaalmethode die we niet aanbieden, kijken we of we die methode alsnog kunnen integreren. De klant is koning.”

Heb je wel eens voor lastige situaties gestaan wanneer het gaat om bijvoorbeeld klachten van internationale klanten, geschillen of retourbeleid?

“Ik heb ooit een dingetje gehad rondom een patent”, vertelt Felix. “Wij verkochten een product waarvan later bleek dat iemand daar een patent op had. Dat zijn lastige dingen. Maar wij waren ons van geen kwaad bewust dus die situatie is uiteindelijk goed opgelost. Wat betreft klanten, als er een keer een conflict is, dan moet dat hoe dan ook opgelost worden, zo zitten we echt in elkaar. Niet dat er veel conflicten zijn geweest, het is hooguit een aantal keer gebeurd dat een pakketje niet is aangekomen, of dat het product niet aan de verwachtingen voldeed. In zo’n situatie lossen we alles op met het oog op de klant. De oplossing die de klant het liefst ziet, die proberen we ook te realiseren.”

Heb je tips voor andere online ondernemers die ook in het buitenland willen gaan verkopen, of do’s en dont’s?

Felix: “Je loopt tijdens het proces om internationaal te gaan ondernemen tegen een boel dingen aan, maar voor mij waren dit eigenlijk alleen maar leuke leerpunten en geen grote issues. De tip die ik andere online ondernemers wil meegeven is dan ook dat als je van plan bent om internationaal te gaan verkopen met jouw shop, dit gewoon te doen. De dingen waar je tegenaan loopt lossen zich vanzelf op. Natuurlijk moet je goed over deze stap nadenken, maar er zijn genoeg partijen in het buitenland die je kunnen helpen. Voor mij voelt het echt als één Europa, één land. Het wijst zich vanzelf. Zoals ik eerder al zei is het wel enorm belangrijk om rekening te houden met de cultuurverschillen. Mensen uit verschillende landen hebben nu eenmaal ook stuk voor stuk een andere mentaliteit. Daar moet je voldoende voelhorens voor hebben en een open blik. Het is een kwestie van jezelf constant aanpassen aan de wensen van de klant. Wat uiteindelijk draait alles om de klant. Als je die verliest, doe je iets niet goed.”

Cookies

CCV Shop maakt gebruik van cookies. Hierdoor kunnen wij je de nodige functionaliteiten bieden en tevens jouw gebruikservaring verbeteren. Als je onze website bezoekt, ga je akkoord met onze cookieverklaring.

Kies je cookies
Accepteer alle cookies
Voor meer informatie kun je kijken in onze cookieverklaring